![]() |
![]() |
|
#5
|
||||
|
||||
![]()
Și au fost toți din Israel de la 12 ani și mai în sus,
afară de copii și de femei, patruzeci și trei de mii trei sute șaizeci". E de admirat exactitatea cuvintelor Duhului, care notează că nici unul dintre cei numărați în Ierusalim după ce au ieșit din Babilon, adică din confuzia veacului acestuia, nu era sub 12 ani. Prin aceasta Scriptura a arătat în chip tainic, că numai cel ce s-a ridicat peste simțire (percepția sensibilă) și peste timp (căci aceasta înseamnă numărul 12 care se compune din 5, adică din cele 5 simțuri și din 7, adică din timp) și a tăiat orice afecțiune a sufletului față de ele, a ieșit din confuzia lor, zorind spre cetatea de sus. Și nu numai acesta are cu sine, în afară de copii și de femei, numărul patruzeci și trei de mii trei sute șaizeci. "Copiii" sunt poate gândurile referitoare la afectele firești și nevinovate și independente de voia noastră, iar "femeile", fie cugetările, fie poftele și plăcerile naturale care nu aduc nici o osândă celor ce le au, fiind urmarea necesară a poftirii naturale. Pentru că și hrana cea mai simplă ne produce o plăcere naturală, chiar dacă nu voim, întrucât ne satisface trebuința de mai înainte. La fel băutura, prin faptul că potolește neplăcerea setei, sau somnul, prin faptul că reînoiește puterea cheltuită prin veghere. De asemenea toate celelalte funcțiuni ale firii noastre, care sunt pe de-o parte necesare pentru susținerea ei, iar pe de alta folositoare celor ce se sârguiesc pentru dobândirea virtuții. Toate acestea, măcar că nu se numără împreună cu bărbații, ies totuși împreună cu orice minte care fuge de confuzia păcatului, ca nu cumva aceasta să fie ținută din pricina lor în robia patimilor condamnabile și contrare firii, care atârnă de voia noastră și nu-și au în altceva sursa în noi decât în mișcarea afectelor conforme cu firea. Dar nu se numără împreună, întrucât afectele care conservă firea în viața de aici nu se pot muta împreună cu noi la viața nemuritoare și veșnică. Cele patru miriade (patruzeci de mii) sunt pătrimea virtuților generale, cu care, străbătând mintea natura și timpul, ajunge la ținta fericită a nepătimirii.Să ne explicăm: Miriada (numărul de zece mii) e indicată numai prin cifra unității și nu poate fi notată prin nici o altă cifră, fiind după suport identică ca unitatea și deosebindu-se numai prin cugetare, cum se deosebește sfârșitul de început. Căci miriada este sfârșitul unității și unitatea este începutul miriadei, sau mai bine-zis miriada este unitatea pusă în mișcare și unitatea este miriada până n-a fost pusă în mișcare. Dar tot așa fiecare clin virtuțile generale are ca început și sfârșit monada dumnezeiească, adică pe Dumnezeu, întrucât pornește din El și sfârșește în El și este una cu Dumnezeu, deosebindu-se numai prin cugetare. Căci e vădit că de la El și spre El își are originea orice virtute. Sau poate Scriptura înțelege prin cele patru miriade (patruzeci de mii) cele patru înaintări în împlinirea poruncilor dumnezeiești de-a lungul contemplației și a cunoașterii. Fiecare înaintare merge până la zecele proxim. Astfel prima înaintare constă în lucrarea simplă a poruncilor de către începători, după fuga lor de păcat. Ea împlinește prima decadă, care e în același timp monadă. A doua înaintare e cea care îmbrățișează prin fiecare poruncă pe celelalte. Ea face aceeași decadă sută împlinită prin lucrarea tuturor poruncilor prin fiecare. Căci decada lucrată înzecit produce suta. A treia înaintare este înzecirea sutei prin legea firii. Căci înzecită este și legea firii ca una ce constă din zece părți și anume: din cele trei puteri ale sufletului, din cele cinci simțuri, din funcțiunea vocală și din fecunditatea naturală. De puterea rațiunii se folosește omul la căutarea cauzei și a bunurilor din jurul cauzei; de puterea poftei spre dorirea celor căutate, iar de iuțime spre păzirea și iubirea lor. Simțurile, la rândul lor, îi servesc la deosebirea lucrurilor, care și ea se împarte în cinci și din care se naște știința. Acesta încincită deosebire împarte lucrurile în "cele începute" și "în cele neîncepute", în "cele care sunt de cugetat" și în "cele care nu sunt de cugetat", în "cele care sunt de grăit" și în "cele care nu sunt de grăit", în "cele ce se pot face" . și în "cele ce nu se pot face", în "cele stricăcioase" și în "cele nestricăcioase". Iar de funcțiunea vocală se folosește spre grăire, precum de fecunditate spre sporirea bunurilor celor căutate, dorite, iubite, cunoscute și grăite. Astfel suta înzecită prin legea firii devine mie. Iar a patra înaintare este urcușul, prin contemplație și cunoaștere, a legii firești, cu împărțirile arătate, spre rațiunea originară a fiecărei porunci. La capătul acestui urcuș, se contemplă miriada concentrată, indicată prin cifra primei unități. Căci cel ce împlinește poruncile în mod simplu, apoi îmbrățișează în împlinirea fiecăreia pe celelalte, pe urmă unește cu îmbrățișarea acestora distincțiile legii firești și pe aceasta o urcă în sfârșit, prin cunoaștere (în chip gnostic), spre rațiunea fiecărei porunci, a concentrat cele patru miriade, onorate la fiecare înaintare, prin taina unității, în care se adună rațiunea miriadei. Sau cele patru miriade mai înseamnă și cele patru nepătimiri generale. Prima nepătimire este înfrânarea desăvârșită de la păcatele cu fapta, constatată la cei începători. A doua nepătimire este lepădarea totală a gândurilor care consimt cu păcatele. Aceasta o găsim la cei care cultivă virtutea cu rațiune. A treia este nemișcarea totală a poftei spre patimi. Ea e proprie celor ce contemplă în chip spiritual în înfățișarea lucrurilor văzute rațiunile lor. A patra nepătimire este curățirea totală chiar și de închipuirea simplă a patimilor. Această o aflăm în cei ce șiau făcut mintea, prin cunoștință și contemplație, oglindă curată și străvezie a lui Dumnezeu. Deci cel ce s-a curățit pe sine de lucrarea patimilor, s-a eliberat de consimțirea cugetării cu ele, și-a oprit mișcarea poftei spre ele și și-a făcut mintea curată, chiar și de închipuirea simplă a lor, având cele patruzeci de mii iese din materie și din cele pământești și zorește spre regiunea dumnezeiească și pașnică a lumii spirituale. Astfel înțelegem cele patruzeci de mii. Iar cele trei mii indică învățătura desăvârșită dreaptă, evlavioasă și rațională despre Treimea Sfântă și de o ființă; potrivit căreia credem și lăudăm unitatea triipostatică ca un singur Dumnezeu.
__________________
Să nu abați inima mea spre cuvinte de vicleșug, ca să-mi dezvinovățesc păcatele mele; Psalmul 140, 4 Ascultați Noul Testament ortodox online. |
Thread Tools | |
Moduri de afișare | |
|
![]() |
||||
Subiect | Subiect început de | Forum | Răspunsuri | Ultimele Postari |
Calatoria spre Ortodoxie si dinspre Ortodoxie | ioanna | Morala Crestina | 76 | 14.06.2015 08:40:05 |
ortodoxie ocultista | padrevicentiu | Generalitati | 5 | 02.07.2010 20:03:08 |
Patriotism & Ortodoxie | eodor nastasa | Generalitati | 31 | 07.04.2010 12:20:20 |
|