![]() |
![]() |
|
|
|
|||||||
| Înregistrare | Autentificare | Întrebări frecvente | Mesaje Private | Căutare | Mesajele zilei | Marchează forumurile citite |
![]() |
|
|
Thread Tools | Moduri de afișare |
|
|
|
#1
|
|||
|
|||
|
conform unei note a Securității, din 27 septembrie 1948, aflăm că în duminica de 26 septembrie, la această biserică, 21 de perechi au fost cununate religios, slujbă oficiată de un sobor de preoți în frunte cu episcopul Pavel Șerpe. Îngrijorător pentru Securitate, în nota amintită, era prilejul oficianților de a-i îndruma pe noii căsătoriți în credința creștină, încurajându-i să-și crească copiii, potrivit învățăturii creștine. Astfel, arhiereul amintit "a ținut o predică în care îndemna pe cei căsătoriți să fie credincioși așa cum strămoșii noștri și-au clădit puterea pe credință".Apoi a luat cuvântul preotul Gheorghe Iliescu [COLOR="Blue"]"Vouă mame viitoare vă revine marea misiune să treziți în conștiința copiilor voștri credința în Biserica noastră. Mai ales astăzi când biserica se află la răspântii de vijelii, vă recomand cu toată căldura să dezvoltați în tinerele vlăstare conștiința că sunt creștini și mai presus de toate români»".[/COLOR]
[COLOR="Magenta"]Seria predicilor era încheiată de parohul bisericii, preotul Constantin Sârbu, "care a accentuat și mai mult nevoia ca tinerii să fie crescuți în respectul credinței, dând exemplul unei mame poloneze din vremea când Polonia era sub ocupația ruso-austro-germană: Cancelarul Bismark într-o inspecție pe care a făcut-o la o școală din teritoriile ocupate de Germania a pus pe un elev de școală să spună «Tatăl nostru» în limba germană. Școlarul polonez a spus «Tatăl nostru» în poziția severă de drepți, după aceea l-a rugat să spună «Tatăl nostru» și în limba poloneză. Elevul, la auzul că urmează să spună «Tatăl nostru» în limba poloneză, a îngenuncheat în fața cancelarului Bismarck, a luat poziția cu ochii spre cer și cu mâinile încrucișate, a spus «Tatăl nostru» atât de mișcător, iar când a ajuns la: «…și nu ne duce pe noi în ispită și ne mântuiește de cel rău», [COLOR="Blue"]ochii i s-au umplut de lacrimi[/COLOR]. În urma acestei stări în care se afla copilul, Bismarck l-a întrebat cine l-a învățat să spună așa de frumos «Tatăl nostru», copilul a răspuns că mama. [/COLOR]Și, a continuat în predică părintele Sârbu, [COLOR="Blue"]vouă vă recomand exemplul mamei poloneze, să vegheați ca tinerii să fie crescuți în respectul pentru credință, fiindca ea ne-a dat tăria altădată și ne-o dă și acuma".[/COLOR] |
|
#2
|
|||
|
|||
|
În 1951, părintele Sârbu a înființat o cantină în subsolul bisericii, "unde făceam serviciul pentru săraci", după cum spunea chiar el într-un interogatoriu din ancheta orchestrată de Securitate în 1954. Aceasta avea să funcționeze până l-a sfârșitul aceluiași an, când a fost desființată la presiunea autorităților. Totodată în parohie funcționa și o bibliotecă de carte religioasă, de la care credincioșii puteau împrumuta volume.
(ca sa vedem, ca astfel de misionarism a fost dintodeauna in ortodoxie) |
|
#3
|
|||
|
|||
|
Toată această prodigioasă activitate pe teren pastoral-misionar evident că nu era bine văzută de către autoritățile statului, astfel încât părintele nostru va avea de suferit. Era urmărit din 1948, prin diferiți informatori trimiși de Securitate să "supravegheze" îndeaproape activitatea bisericească care se desfășura la biserica Vergului. Mai ales că se tot vorbea de faptul că la ridicarea bisericii fuseseră puși să lucreze prizonieri sovietici. [COLOR="Purple"]Evident că Securității îi trebuiau câteva motive pentru încarcerarea preotului Sârbu.
Un astfel de motiv la constituit "minunea" din vara anului 1949, atunci când pe o fereastră a bisericii Vergului, sub formă de "umbră", apăruse o "cruce". După apariția acestei "minuni" a început să se închege un pelerinaj la biserica Vergului.[/COLOR] Întâmplarea, în zvonul vremii, era legată de cel care ridicase biserica, mareșalul Antonescu care fusese condamnat la sugestia sovieticilor, și astfel, fenomenul căpăta o calificare politică, net anticomunistă. Întreaga situație a pus pe jar autoritățile statului, mai ales că biserica se afla în apropierea centrului Capitalei. [COLOR="Red"]A urmat cercetarea de către Securitate a părintelui, în perioada 15-21 iunie 1949. Însă, a fost eliberat, probabil la intervenția autorității bisericești. Următoarea arestare și cea care avea să-i marcheze restul vieții s-a consumat la 12 ianuarie 1954, atunci când locuința avea să-i fie și percheziționată. Era învinuit de "uneltire contra ordinii sociale".[/COLOR] |
|
#4
|
|||
|
|||
|
La 9 octombrie 1954, părintele Constantin Sârbu era condamnat prin Sentința nr. 2168 a Tribunalului Militar București, la [COLOR="Red"]8 ani închisoare și 3 ani interdicție corecțională, pentru "uneltire contra ordinii sociale"[/COLOR], prevăzut și pedepsit de art. 209, punctul 4 și delictul de "deținere și necedare către RPR a valutei", prevăzută și pedepsită de articolele 1, 2, 3, 5 și 14 din Legea nr. 284/1947, alături de alți 23 inculpați pentru participare la mișcarea de rezistență "Salvatorii Neamului". Ulterior, la 10 decembrie 1954, prin Decizia nr. 2447 părintelui i se respingea recursul pe care îl solicitase.
|
|
#5
|
|||
|
|||
|
[COLOR="Red"]După condamnare, părintele Sârbu a fost purtat prin penitenciarele de la Jilava (1954-1955), Gherla(1956-1962) și Dej (1955) și lagărele de muncă de la Poarta Albă (1955-1956) și Salcia (1959). [/COLOR]
La Gherla era văzut ca un veritabil "legionar", deși nu fusese nici membru, nici simpatizant al Mișcării legionare, fiind pedepsit, la 15 februarie 1957, cu 6 luni cu ridicarea dreptului de a primi pachet, deoarece la o percheziție în celulă i se găsise "obiecte interzise" sau la 14 iunie 1958 cu "7 zile izolare", deoarece i se găsise "un carnet scris". Din cauza regimului de tortură și înfometare, părintele avea să se îmbolnăvească, la Gherla, în 19 septembrie 1961, fiind diagnosticat cu "boală ulceroasă duodenală". De altfel, fusese torturat extrem de dur, după cum avea să mărturisească ulterior unui apropiat: [COLOR="red"]"M-au ars cu fierul roșu la tălpi, mi-au smuls barba, m-au bătut dar le-am spus: «Puteți să mă chinuiți cât vreți, dar nu mă lepăd de Hristos»".[/COLOR] Deși trebuia eliberat la 8 ianuarie 1962, părintele Sârbu nu va cunoaște libertatea. Aceasta deoarece la 4 decembrie 1961, prin Decizia nr. 16.333 a Ministerului Afacerilor Interne, părintele va fi trimis în [COLOR="red"]"domiciliu obligatoriu"[/COLOR] la Viișoara, pentru 24 de luni. |
|
#6
|
|||
|
|||
|
...avem prețioasa mărturie a părintelui Calciu, care l-a găsit atunci când și el fusese trimis în același loc cu domiciliu obligatoriu: "Nu cunoșteam pe nimeni. Jandarmul m-a dus la preotul satului, Constantin Sârbu. Nu pentru că m-ar fi cunoscut sau l-aș fi cunoscut, ci pentru că, am înțeles atunci, el primea pe oricine. Avea o căsuță din lut cu o tindă și o cameră. Pereții erau acoperiți cu icoane și când a deschis ușa să mă primească, aerul mirosea a tămâie. Am înțeles că se rugase, că această casă era locuită de îngeri. […] Ciudat, el nu ținea predici, nu mă îndemna să mă rog, nu se arăta nici un fel a fi bigot, dar inima mea era în sărbătoare cu el.
[…] «Să vii Duminică la biserică», mi-a spus părintele despărțindu-se de mine. Nu era nevoie să mă invite. O biserică adevărată, cu icoane, cu miros de tămâie și cu un preot în odăjdii slujind liber, nu în taină și cu frică, așa cum erau slujbele în închisoare, era tot ce dorea sufletul meu. Văzusem biserica. Era o clădire de lut, ca oricare altă casă din sat, dar cu o mică turlă și un clopot. […] Interiorul bisericii era sărac și foarte sever, aproape biserică de catacombe. O lumină aurie intra pe fereastră dinspre miazăzi și părintele slujea luminat de această aură. Se mișca încet, hieratic, cu vocea lui mică și domoală, asemenea unui sfânt părinte din secolul patristic. |
|
#7
|
|||
|
|||
|
La 9 ianuarie 1964, la expirarea domiciliului obligatoriu Ministerul Afacerilor Interne arăta printr-o adresă că părintele Sârbu nu era semnalat cu "manifestări dușmănoase" și astfel se propunea eliberarea sa. Ceea ce se va proceda la 25 februarie 1964, când părintele nostru declara că își stabilește domiciliul în București, gândindu-se probabil că își va revedea biserica pe care o ridicase și slujise odinioară.
Însă, nu i s-a permis să revină la biserica sufletului său. [COLOR="Purple"]Totuși dorea cu orice preț să slujească Domnului. Așa că a solicitat chiriarhului cea mai săracă biserică din București[/COLOR], [COLOR="DarkGreen"]față de care patriarhul Justinian l-a întrebat: "Ce să-ți dau eu Sârbule?[/COLOR] [COLOR="Red"]– Cea mai săracă biserică din București, Prea Fericite! [/COLOR][COLOR="Blue"]– Știu eu, a zis Patriarhul, că orice biserică ți-oi da ție, tu faci din ea o grădină!"[/COLOR]. Și așa a fost. Astfel, începând cu 8 aprilie 1964 părintele slujea din nou, de data aceasta în biserica Sapientei, care fusese închisă timp de 40 de ani. Potrivit unei credincioase de la Sapientei, aflăm că biserica se afla într-o stare avansată de degradare: "Cheile de la biserică și de la casa parohială le-a primit părintele doar după câteva zile de la venirea lui, dar nu se putea muta în [COLOR="Purple"]casa parohială întrucât era ruinată; acoperișul stricat, zidul dinspre grădină deteriorat. Până în primăvara sau vara anului următor, 1965, părintele a locuit în cămăruța ridicată de noi în curte. Când am intrat în biserică am văzut că și ea era deteriorată. Prin pereți se vedea afară, ploua în biserică. [/COLOR]Înăuntru erau îngrămădite statui fără mâini, pe jos lespezi de piatră unele înclinate, altele lipsă, păianjeni pe pereți. Am scos statuile și am făcut curat. [COLOR="Blue"]Părintele s-a rugat mult, în genunchi și cu lacrimi pentru lucrarea sa".[/COLOR] Aici, la biserica Sapienței, părintele Sârbu va constitui și o bibliotecă de împrumut, cu multe volume cu caracter religios și foarte căutate de care frecventau acest locaș. Această situație însă a atras atenția autorităților care au închis-o temporar sub pretextul unor verificări, apoi definitiv. Părintele Sârbu era nelipsit pe plan social, îngrijindu-se îndeaproape de cei săraci, precum făcuse la Huși sau la Bariera Vergului. Mai mult decât atât, reușea cu succes să-i implice și pe credincioșii săi, realizând astfel o veritabilă comuniune, unde dragostea de semen se regăsea. Astfel, potrivit mărturiei unei credincioase aflăm că "părintele a disprețuit bunurile pământești, dar s-a îngrijit de cei în suferință: bolnavi, văduve, orfani. Nu-i plăcea și nu accepta cerșetori la ușa bisericii, dar avea evidența unor persoane în vârstă, fără pensie și fără nici un sprijin. Căuta să-i afle în tot Bucureștiul; avea evidența lor și le trimitea regulat ajutoare. Credincioșii bisericii și alți apropiați de noi căpătaseră o încredere nelimitată în multiplele acțiuni pe care le întreprindea părintele Sârbu, încât răspundeau la toate solicitările lui fără a cunoaște repartizarea fondurilor și a ajutoarelor". Într-o altă împrejurare, părintele săvârșea o sfeștanie în locuința unei credincioase sărace din parohie, exclamând: "Tare mă simt bine în casa săracului!". |
![]() |
| Thread Tools | |
| Moduri de afișare | |
|
Subiecte asemănătoare
|
||||
| Subiect | Subiect început de | Forum | Răspunsuri | Ultimele Postari |
| In Memoriam- Parintele Constantin Galeriu | georgeval | Stiri, actualitati, anunturi | 20 | 09.08.2013 11:30:42 |
| Un articol superb - Parintele Constantin Galeriu | sophia | Stiri, actualitati, anunturi | 0 | 05.11.2012 13:41:39 |
| Constantin Iulian | VladCat | Resurse ortodoxe on-line | 8 | 01.10.2012 23:18:36 |
| Constantin cel Mare | catalinabalhui | Generalitati | 9 | 29.05.2011 19:43:19 |
| Parintele Lect.Dr.Constantin Mihoc va fi inmormantat sambata, 15 august 2009 | cristiboss56 | Biserica Ortodoxa Romana | 9 | 15.08.2009 21:45:27 |
|
|