![]() |
![]() |
|
#19
|
|||
|
|||
![]() Citat:
M-ar fi interest sa gasesc mai multe detalii despre poruncile din NT. Sa nu judeci pe aproapele, sa iti iubesti vrasmasul. Unde se gaseste aceasta virtute in dogmatica ortrodoxa? Poate ele vin derivate din alte virtuti,cum ar fi smerenia ,pentru prima din porunci . In NT se dau porunci simple si foarte penetrante pentru inima omului . Ma asteptam sa gasesc cumva ceva care sa aiba acelasi stil emotionant si puternic ,si in Traditie ,incluzand : dogme, cantari,rugaciuni,vieti ale sfintilor . Da,am gasit completarea cuvantului biblic , prin practici ale sfintilor care ne fac sa ne apropiem de curatenia ceruta de Hristos. Dar nu am gasit ceva macar asemanator cu puterea Cuvantului. Clasificare virtutilor si pacatelor recunosc ca e utila si necesara pentru practica si sinteza , dar nu poate aduce nici un gram de emotie in plus fata de o pagina din Biblie . De aceea mi se pare succesiunea fireasca sa fie Cuvantul lui Dumnezeu ,si apoi instrumentul Traditiei Stiu ca in multe cazuri a fost invers , ca harul poate premerge citirea evangheliei . Dar acestea sunt cazuri izolate . Fara Biblie,dogmatica ar fi ca un manual de instructiuni ,careia i-ar lipsi insasi obiectul explicat . Invat sa conduc o masina din manualul ei de utilizare ,dar nu am masina Cum sa te duci la Biserica daca nu ai auzit de Hristos , cum sa crezi in Euharistie,daca nu auzi cuvintele lui de la Cina cea de taina , cum sa te rogi ,daca inima nu iti e strabatuta de dragostea de El ? Cum sa Il iubesti daca nu I-ai auzit Cuvantul ? "Caci credinta vine prin auzire" Nu toate devin mecanice ,niste simple ritualuri,daca nu il avem in suflet? Si nu numai la Biserica,dar si in viata de zi cu zi , cum putem sa ii vedem frumusetea,daca in fiecare om nu vedem pe Hristos ? De aceea sustin ca prima treapta trebuie sa fie Cuvantul,apoi ajutorul Bisericii,apoi harul ,si sa sfarsim cu ce am inceput,cu Cuvantul ,dar de data asta ,nu doar citit , ci traind in noi |
|