![]() |
![]() |
|
#34
|
||||
|
||||
![]()
Purcezând la rugăciune dimineața ori seara, stai puțintel în picioare, sau șezi, sau umblă, și străduiește-te în acest răstimp să-ți trezești gândul, rupându-l de toate cele pământești. După aceea, gândește-te cine este Cel Căruia I te adresezi în rugăciune și cine ești tu, care urmează să începi acum, și stârnește-ți în suflet starea corespunzătoare – de stare înaintea lui Dumnezeu pătrunsă de frică evlavioasă și defăimare de sine. Asta este toată esența pregătirii: a sta înaintea lui Dumnezeu. Pregătire mică, însă de mare însemnătate.
Aici se pune începutul rugăciunii, iar începutul este jumătate de lucrare. După ce ai dobândit această așezare lăuntrică, stai înaintea icoanei și, după ce vei fi făcut câteva metanii, zi rugăciunile începătoare: Slavă Ție, Dumnezeul nostru, slavă Ție… Împărate Ceresc și așa mai departe. Spune-le fără grabă, pătrunzând în miezul fiecărui cuvânt, aducând înțelesul lui la inimă și făcând totodată metanii. În asta constă de fapt supunerea plăcută lui Dumnezeu și roditoare a rugăciunilor. Am zis să pătrunzi în miezul fiecărui cuvânt și să aduci înțelesul lui la inimă. Asta înseamnă să înțelegi ceea ce spui și să simți ceea ce înțelegi. De alte reguli nu-i nevoie. Aceste două principii (a înțelege și a simți), dacă sunt împlinite cum se cuvine, împodobesc cu preț deplin orice rugăciune și îi împărtășesc toată lucrarea cea roditoare. (Sfântul Teofan Zăvorâtul, Răspunsuri la întrebări ale intelectualilor, vol. I, Editura Cartea Ortodoxă, 2007, pp. 153-154)
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
|