![]() |
![]() |
|
|
|
Thread Tools | Moduri de afișare |
#34
|
||||
|
||||
![]()
O, Doamne Iisuse, iartă-mă pe mine care sunt un Iuda ce Te-a trădat, dar nu s-a spânzurat. Eu Te trădez mereu, Iisuse, dar nu vreau să-mi sugrum omul cel vechi cu toate păcatele lui. Nu vreau să renunț, o dată pentru totdeauna, la viața-mi împotmolită în plăcerile vinovate ale acestui veac. Nu vreau să-mi omor pofta trupului, pofta ochilor și mândria vieții cu sabia rugăciunii, a postului, a privegherii și a smeritei cugetări. Iartă-mă, Doamne, că nenorocitul Tău apostol – prin neagra lui disperare – s-a rușinat atât de mult de fapta sa încât s-a îndepărtat pentru totdeauna de la fața Ta, pe câtă vreme eu, nerușinatul, cutez să mă înfățișez înaintea feței Tale și aici și dincolo.
Dar eu, Doamne, nu știu ce să mai fac! Sunt prins din două părți: pe de o parte știu prea bine că, de voi face pasul lui Iuda, mă înghite iadul cel veșnic, iar pe de altă parte știu că nu voi putea suferi lumina prezenței Tale în Rai, așa cum omul bolnav de ochi nu poate suferi lumina soarelui, căci iubirea Ta, iertarea Ta, blândețea Ta mă vor arde prin groaznicele mele mustrări de conștiință, așa cum l-au ars pe Petru în noaptea lepădării, când a ieșit afară și a plâns cu amar. Și apoi, cum voi îndrăzni să ridic ochii mei întinați către Preacurata Fecioară? Cum voi îndrăzni să Te laud și să cânt împreună cu îngerii cei curați! Cum voi îndrăzni, în sfârșit, să stau alături de sfinții Tăi care, deși au fost păcătoși, totuși s-au nevoit și au plâns o viață întreagă pentru păcatele lor pe care nu le-au mai săvârșit până la ieșirea sufletului din trup? După cum i-ai spus unui sfânt al Tău, nu mai am decât o singură ieșire din această strâmtoare: să rămân pururea cu mintea în iad, dar să nu cad în deznădejde. Și totuși – vai mie! – cât de grozavă va fi clipa când voi ieși din crisalida trupului! Cât de înspăimântător va fi ceasul despărțirii sufletului de trup! Atunci, odată cu trupul care se va rostogoli în țărâna din care este luat, va cădea și masca mincinoasei evlavii pe care am purtat-o în viață. Atunci, nu numai Tu, Iisuse Doamne, ci și Preasfânta Fecioară și toate cetele îngerești și toți sfinții vor vedea că sunt sărac și gol, și orb, și lipsit de orice faptă bună. Când mi se vor lua toate darurile firești și cerești, gândurile și faptele mele cele rușinoase, pe care în viața pământească le-am acoperit cu fățărnicie, vor ieși la iveală ca petele de pe haină la lumina zilei. Iar când voi fi cu totul dezgolit de acoperământul Harului Tău, atunci toată lumea va vedea rușinoasa înfățișare a omului meu lăuntric și voi rămâne, ca desfrânata din Apocalipsă, numai cu paharul plângerilor în mână. Vai! Unde mă voi ascunde atunci de rușine? Ce voi face când nici munții nu vor voi să cadă peste mine ca să mă acopere? Ce voi răspunde la învinuirile ce mi se vor aduce? De bună seamă că în ziua cea înfricoșată a Judecății, când se va da pe față toată murdăria din mine, voi zice ca și Psalmistul: Eu tac și gura n-o deschid. N-am răspuns pe buzele mele. Voi tăcea și nu voi deschide gura la cercetarea ce mi se va face, pentru că, într-adevăr, copleșit de vinovăția mea, nu voi găsi nici un cuvânt întru apărarea mea. Iar când voi fi pedepsit pentru păcatele mele, voi zice cu smerite lacrimi: Drept ești, Doamne, și drepte sunt judecățile Tale. Mai multe și mai cumplite pedepse mi se cuvin pentru relele ce le-am făcut. Tu mi-ai dat, Iisuse Doamne, toate darurile firești și toate harurile cerești necesare mântuirii mele. Mi-ai dat lumina cunoștinței, mi-ai dat și puterea de înfăptuire. Dar dacă eu am știut, însă n-am făcut ceea ce trebuia să fac, asta e numai vina mea și, după cuvântul Tău, pentru aceasta se cuvine să fiu bătut cu mai multe lovituri. Drept aceea, eu nu mă pot dezvinovăți și nici nu pot învinovăți pe alții pentru păcatele ce le-am săvârșit. Dimpotrivă, vor sta sfinții Tăi, Doamne, pe scaunele lor de judecată și mă vor învinovăți pentru că ei au fost neputincioși și plini de slăbiciuni ca și mine și totuși au biruit cu harul Tău. Eu, însă, din cauza trândăviei mele, mereu cad învins de puterea vrăjmașului nevăzut. De data aceasta cunosc calea, știu pe unde să ies, pe unde trebuie să trec, unde trebuie să ajung. Am încercat chiar să mă ridic cu propriile mele puteri, agățându-mă de niște firave rădăcini. Dar rădăcinile s-au rupt, iar eu am alunecat și am căzut din nou înfrânt. Și acum îmi înalț slabele mele mâini și Te chem, Iisuse, din tot sufletul și din toată inima, zicând ca și slăbănogul din Evanghelie: Vino, Iisuse, căci om nu am care să mă ia și să mă arunce în scăldătoarea Harului ceresc. Vino, Păstor iubit, și scoate-mă din această nouă mocirlă în care am căzut. Cum nu Te-ai îngrețoșat de băligarul peșterii în care Te-ai născut și de leproșii pe care i-ai vindecat, tot așa nu Te îngrețoșa nici de păcatele mele scârnave și urâte. Iisuse, nu mă părăsi, căci de data aceasta prăpastia este mai adâncă, iar eu nici degetul cel mic nu-1 mai pot ridica, ci numai suspin și plâng. Fiul risipitor a avut puterea să se întoarcă acasă pe propriile lui picioare, oaia cea rătăcită a avut puterea să Te cheme cu glasul ei, dar eu, fără putere și fără grai, întocmai ca drahma cea pierdută, nu pot fi descoperit decât cu făclia iubirii Tale, care de veacuri vede luciul suspinelor stinghere, al lacrimilor înăbușite și al inimilor zdrobite. De data aceasta, recunosc, sunt și mai vinovat, dar în același timp sunt și mai nefericit. De aceea, nădăjduind la mila Ta cea nesfârșită, Te chem din adâncul păcatelor mele: ajută-mă, Iisuse, mântuiește-mă cu Darul Tău pe care fă-l să prisosească în inima mea în măsura în care s-a înmulțit păcatul. Mântuiește-mă, Iisuse, fără nici un merit din partea mea, căci, într-adevăr, ce merit a avut tâlharul de pe cruce pe care, pentru scurta lui rugăciune și pentru inima lui cea bună, l-ai făcut primul cetățean al Raiului? Ce merit a avut păcătoasa pe care ai mântuit-o, cu toate că ea, sărmana, înconjurată de fariseii care voiau s-o omoare cu pietre, nici n-a îndrăznit să se roage Ție? Tot astfel, Iisuse, Te rog să ai milă și de mine și să mă mântuiești în dar, căci fără Tine nu pot face nimic, fără Tine sunt pierdut. Fiul pierzării – deznădăjduit de diavol – n-a mai cerut iertare de la Tine, n-a mai cerut ajutorul și Harul Tău, nu s-a mai rugat Ție, dar eu Te rog, Te implor să nu mă părăsești, să vii în ajutorul meu, să mă mântuiești cu Harul Tău. în disperarea lui ce 1-a împins până dincolo de prăpastie, Apostolul cel deznădăjduit n-a întâlnit pe cale nici o vorbă prietenească, nici o mângâiere de frate, nici un sfat duhovnicesc, ci numai cuvântul rece, disprețuitor și nepăsător: „Tu vei vedea!”. Pe câtă vreme în jurul meu se aud calde cuvintele de încurajare și de dragoste care îmi spun să nădăjduiesc chiar împotriva deznădejdii. Toți sfinții mă învață să zic: „nu mă deznădăjduiesc de a mea mântuire eu, ticălosul”. Căci Iisus este „nădejdea celor deznădăjduiți”. În timpul răstignirii Tale sufletești din grădina Ghetsimani, când cu sudori de sânge Te rugai să treacă pe alături Paharul Golgotei pe care îl vedeai în față și când firea Ta omenească se înspăimânta la gândul că zadarnică îți va fi jertfa într-o lume care nu Te-a înțeles, Tatăl ceresc l-a trimis pe îngerul Său care Ți-a arătat miile și zecile de mii de ucenici care Te vor urma până la sfârșitul veacurilor. Atunci, când ai primit Paharul cu toată dragostea și smerenia, în zarea viitorului m-ai văzut și pe mine, Iisuse al meu. Și fiindu-Ți milă de mine, așa cum Ți-e milă de toți fiii lui Adam ce rătăcesc ca niște oi fără păstor, și – știind că mă vei mântui și pe mine – Te-ai întărit cu această vedenie trimisă prin înger, Te-ai ridicat de la rugăciune și ai primit cu supunere negrăită suferința ce-Ți stătea în față. Ca să nu mă cuprindă neagra deznădejde, Tu îl trimiți, Iisuse, pe îngerul meu păzitor ca să-mi arate că mulți dintre sfinții Tăi iubiți au căzut, s-au lepădat de Tine chiar și după ce Te-au cunoscut, după ce au gustat și au văzut cât ești de bun. Și totuși, Tu i-ai iertat, rând pe rând, iubindu-i cu mai multă dragoste, fiindcă erau mai nenorociți, mai vrednici de compătimit. Pe Petru l-ai iertat, întrebându-l: „Mă iubești?”. Pe Pavel l-ai primit, arătându-i cât va avea de suferit pentru Numele Tău. Andrei Criteanul, care se îndoia că-l mai poți ierta, Te-a văzut venind – în vedenie – cu brațele deschise, iar Tu, sărutându-l, i-ai spus că zi și noapte îl tot așteptai să se întoarcă la Tine. Și pe Teofil, care s-a lepădat de Tine în fața diavolului, dând zapis scris cu propriul său sânge, l-ai iertat cu aceeași nemărginită iubire, fără să ții seama de blestemățiile lui. Scrierile sfinte ne arată că, atunci când ai strigat pe cruce: „Mi-e sete!”, Ți-a fost sete de mântuirea tuturor vânzătorilor și trădătorilor care Te vor vinde și Te vor trăda, ca și mine, până la sfârșitul veacului. Căci Tu nu vrei moartea păcătosului, ci să se întoarcă și să fie viu.
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
|
![]() |
||||
Subiect | Subiect început de | Forum | Răspunsuri | Ultimele Postari |
Preasfintei Nascatoare de Dumnezeu ! + ( rugaciuni ce au miscat sufletul nostru ) | cristiboss56 | Rugaciuni | 592 | 14.11.2022 14:08:21 |
O problema cu un prieten . | Templier Knight | Generalitati | 3 | 12.03.2012 14:01:38 |
sa ma rog sa-i dea Doamne-Doamne cuiva credinta? | giovaninnaa | Rugaciuni | 14 | 23.09.2011 16:18:24 |
Alta minune a bunului dumnezeu | ionut12 | Generalitati | 3 | 25.10.2010 15:48:34 |
Dumnezeu cel ascuns in cate un vers... | inorog | Arta bisericeasca in general | 4 | 31.01.2010 22:49:41 |
|