• Dezintoxicarea de patimi și curățirea sufletului, se resfrâng și asupra trupului, care se curăță și el, căci curățirea pornește de la inimă. Prin circulația sângelui, inima transmite starea ei duhovnicească și trupului, și astfel se sfințește omul în întregime.
• Dacă vrei să te slobozești de patimi, leacul care-ți trebuie este să te miști cu simplitate, cu smerenie, să primești, precum pământul, și ploaia, și grindina, și gunoaiele, și scuipările.
• Cel smerit are toate aromele duhovnicești: simplitate, blândețe, dragoste fără margini, bunătate, nerăutate, jertfă, ascultare și toate celelalte. Totodată este evlavios și tăcut, și de aceea se înrudește cu Cea plină de Har, cu Născătoarea de Dumnezeu Maria, care avea multă smerenie. Deși avea înlăuntrul ei întreg pe Dumnezeu întrupat, ea nu a vorbit delocpână ce a vorbit Hristos când a ajuns la vârsta de trezeici de ani.
• Ai smerenie adevărată când te smerește celălalt iar tu primești, căci smerenia adevărată este smerenia în faptă, nu cea în cuvinte.
• Cu cât omul cugetă mai mult la binefacerile lui Dumnezeu și vede că nu se face vredenic de ele, se simte tot mai vinovat și mai rău decât toți oamenii, mai rău decât toate animalele, mai rău chiar și decât diavolul.
• Cel semrit nu cade, fiindcă pășește pe pământ.
Cuviosul Paisie Aghioritul - "Vol V. - Parimi și Virtuți"
|