![]() |
![]() |
|
#14
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Părintele Petroniu zice ca nu oricine poate sa practice cu folos rugaciunea inimii,exista mai multe conditii. "Rugăciunea inimii poate fi considerată un dar sau ea este rodul unei practici zilnice din partea călugărului? Sunt multe de spus despre rugăciunea aceasta. Ea cunoaște mai multe trepte. Una este rugăciunea inimii, alta este rugăciunea care se săvârșește în minte. Originea ei stă în porunca Apostolului Pavel: „Rugați-vă neîncetat!“ (I Tes 5, 17)" "Această rugăciune s-a îndătinat a fi rostită în pustnicii, în sihăstrii, în locuri retrase, de către persoane aflate în izolare completă. Ea cere condiții speciale. Prima condiție: despătimirea Sfântul Simeon Noul Teolog arată că, de la cel care dorește să se roage necontenit se cere să fie despătimit. Să nu fie cuprins de vreo patimă sau viciu, ori despătimirea este un capitol al vieții duhovnicești care necesită o grijă deosebită din partea creștinilor, o lucrare și o osteneala continuă. O altă condiție impusă practicantului acestei rugăciuni este ca acesta să fie împăcat sufletește din toate părțile. Să fie împăcat cu Dumnezeu. Ce vrea sa spună asta? Nevoitorul să nu se afle în deficit față de împlinirea poruncilor lui Dumnezeu. Apoi el trebuie să fie în pace cu aproapele. Să nu aibă neînțelegeri, vrăjmășii cu ceilalți oameni. În al treilea rând, nevoitorul trebuie să fie împăcat cu sine. O piedică în calea dobândirii păcii cu sine sunt compromisurile pe care omul le face în viața personală. Acestea trebuie să dispară. Ultima exigență este împăcarea cu natura, cu firea întreagă pe care omul trebuie să o apere și să o păstreze potrivit rânduielii dumnezeiești. Numai dacă omul se găsește în această stare de despătimire se poate apuca de rugăciunea inimii, nădăjduind că va avea rezultate. Pentru a practica această rugăciune este nevoie și de un îndrumător, un om sporit, care poate sesiza în ce stadiu duhovnicesc se află începătorul pe calea rugăciunii inimii, ce patimi mai lucrează încă în sufletul practicantului, dacă vrăjmașul îl asaltează ispitindu-l, pentru că la mănăstire diavolul nu stă degeaba. Credeți că isihasmul[rugaciunea inimii], ca tradiție de rugăciune ortodoxă, poate fi practicat și în lume? Se poate practica rugăciunea inimii în condițiile societății de astăzi? Poți fi în pace cu Dumnezeu, cu semenii și cu tine însuți și te poti despătimi în mijocul lumii în care trăim? Isihasmul înseamnă pustnicie. Termenul „isihia“ provine din greacă, înseamnă „liniștire“, și se referă la pacea pe care omul o obține fugind din lume. Sihastrul este acela care trăiește în retragere totală, în liniște din partea celor lumești. Cum se poate spune atunci că isihasmul este cea mai bună cale pentru oamenii aflați în lume atunci când numai pustnicul, aflat în singurătate, poate, cu multă osteneală, să ajungă la oarece sporiri duhovnicești? El trăiește în niște condiții speciale. Fuga de lume și viețuirea aspră, în izolare, este proprie numai lui. Cum poți spune că lumea aceasta împrăștiată poate fi un mediu propice pentru realizarea rugăciunii isihaste? Acest lucru e imposibil. Sfântul Vasile cel Mare împreună cu Sfântul Maxim Mărturisitorul vorbesc despre rugăciunea neîncetată. Ei au trăit înainte de părinții isihaști pe care istoria Bisericii îi cunoaște mult mai târziu. Pe linia practicării rugăciunii necontenite potrivit îndemnului apostolic, Sfântul Vasile explică cum să ne rugăm fără încetare. În Omiliile sale, el spune că Dumnezeu nu așteaptă să-I cerem: „Dă-mi Doamne, cutare sau cutare…“. Pentru că Dumnezeu știe mai bine decât noi de ce avem nevoie. Noi să facem cum spune Apostolul în altă parte: „Ori de mâncați, ori de beți, ori altceva de faceți, toate să le faceți spre slava lui Dumnezeu“. Făcând astfel, cel aflat în lume poate ajunge la rugăciunea necontenită. Metoda Sfântului Vasile cel Mare Pentru a dobândi rugăciunea necontenită trebuie să facem astfel. Să zicem că te-ai trezit din somn dimineața. Mintea ta să înalțe rugăciuni către Dumnezeu și să spună: „Îți mulțumesc, Doamne, că mi-ai mai dat o zi“. Pentru că puteai să mori. Este atâta lume care se culcă seara și nu se mai trezește a doua zi. Atunci când te speli pe față, dimineața, să zici: „Îți mulțumesc, Doamne, că mi-ai dat această materie minunată, apa, care mă curăță și este bună pentru sănătatea oamenilor“. Când te îmbraci cu haina ta, mintea să înalțe iar un gând către Dumnezeu: „Mulțumesc, Doamne, pentru haina aceasta care îmi acoperă goliciunea trupului și mă apără de intemperii“. Și tot așa, în tot ceea ce faci, ai rugăciune necontenită. Acest mod de viețuire este realizabil pentru omul de rând. Sfântul Maxim Mărturisitorul a fost întrebat odată de un frate: „Părinte, cum te poți ruga necontenit, pentru că zilnic trebuie să muncești, să te miști încoace, încolo, și mintea se răspândește la treburile pe care le faci? Sfântul Maxim a răspuns ucenicului: „Dumnezeu nu poruncește omului lucruri care nu sunt posibile acestuia“. Apostolul Pavel propovăduiește și el săvârșirea rugăciunii necontenite. Obținerea acestei stări de rugăciune permanentă se face prin dragoste, prin înfrânare, prin înălțarea minții la Dumnezeu și cugetare duhovnicească. Cine le are pe acestea, are rugăciune necontenită. Aceste exigențe creează în suflet o anumită așezare, pentru că prin dragoste ești în relații bune, în primul rând cu Dumnezeu și apoi cu întreaga lume. Cu Dumnezeu, mai întâi, pentru că dragostea față de Dumnezeu este porunca evanghelică cea mai mare. Prin înfrânare pui rânduială în cele trupești ale tale, pentru că fără o disciplină, trupul nu ajută la sporirea duhovnicească. Prin cugetare duhovnicească mintea se ridică la Creatorul ei și, făcând asta, intră în permanentă legătură cu Cel de sus. Aceasta este rugăciunea necontenită. O rugăciune, ca să fie bine primită, trebuie făcută cu înțelegere și cu simțire. Altfel, o rugăciune spusă numai cu buzele nu este rugăciune, ci păcat. Sfântul Simeon Noul Teolog vorbește despre acest lucru când spune: „Este un mare păcat să te rogi lui Dumnezeu cu nesimțire“. Aceasta este o batjocură. Mai bine să nu te rogi deloc. Dacă nu te rogi, ești vinovat că nu ți-ai împlinit rugăciunea față de Dumnezeu, dar dacă faci rugăciunea ta cu nesimțire, cu nepăsare, ești vinovat de nesocotirea lui Dumnezeu. Pentru obrăznicia de a spune vorbe neînțelese, zise cu nepăsare, Dumnezeu te va pedepsi. Pentru omul de rând sau călugăr, dacă nu există conștiința că se găsește înaintea lui Dumnezeu în permanență, mântuirea rămâne departe. Fără aceasta, orice nevoință duhovnicească, post, metanii, nu au valoare. Va să zică trebuie să ai sentimentul prezenței lui Dumnezeu totdeauna în mintea și inima ta. Atunci când ești bântuit de patimi, și vrăjmașul îți aduce amintirea gândurilor păcătoase, când omul trăiește în dezmăț, când este în ceartă și vrăjmașie cu cineva, gândurile de ură și de răzbunare nu îi vor da pace. Dacă omul face fărădelegi, fură, bate sau săvârșește alte răutăți este prins cu mintea lui la păcate și atunci nu are cum să vadă pe Dumnezeu. Pentru el nu mai există prezență, nu mai există nimic. Rugăciunea neîncetată a unei țărănci Un exemplu de astfel de prezență l-a dat ca pildă Parintele Paisie Olaru. La sfinția sa venise o femeie să se spovedească. Ea l-a întrebat: „Părinte, cum o fi cu mântuirea mea? Eu nu știu multe rugăciuni pe de rost pentru că nu am fost dată la școală și nu știu să citesc“. Părintele a întrebat-o: „Și nu te rogi?“ la care ea a spus: „Mă rog, cum să nu mă rog“. „Și cum te rogi?“ „Uite cum mă rog. Atunci când mătur prin casă zic în mintea mea: «Doamne, curătește sufletul meu, cum curăț eu gunoiul din casă». Atunci când spăl rufe spun din nou: «Spală, Doamne, negreala păcatelor din inima mea, ca să fie frumoasă așa cum e o rufă curată și spălată». Când fac orice alt lucru spun aceleași cuvinte“. Femeia l-a întrebat în final: „Părinte, o fi bună rugăciunea asta?“, iar părintele Paisie i-a spus așa: „Numai așa să te rogi toată viața de acum înainte!“. Femeia, fără să știe, aplicase metoda Sfântului Vasile cel Mare. Last edited by antiecumenism; 22.06.2012 at 07:41:34. |
|
![]() |
||||
Subiect | Subiect început de | Forum | Răspunsuri | Ultimele Postari |
Program duhovnicesc | iosif | Generalitati | 19 | 23.10.2012 00:52:02 |
Program Manastirea Ghighiu | AGabriela | Generalitati | 0 | 19.07.2012 15:20:12 |
PROGRAM la BISERICA | cristinalex | Biserica Ortodoxa Romana | 7 | 18.01.2011 14:14:58 |
Conversatie intre un crestin ortodox si un cautator sincer al credintei ortodoxe | orthodoxia.i.thanatos | Despre Biserica Ortodoxa in general | 84 | 16.07.2010 15:57:35 |
Program pelerinaje | laurschepsis | Stiri, actualitati, anunturi | 0 | 12.07.2010 18:25:33 |
|