![]() |
![]() |
|
#11
|
||||
|
||||
![]()
DEOSEBIREA BINELUI ȘI A RĂULUI
Starețul socotea că așa cum pentru a cerceta adevărul căii noastre către Dumnezeu principiul călăuzitor de încredere este a doua poruncă, cea pentru iubirea aproapelui, tot astfel criteriul sigur spre a deosebi binele de rău este nu atât scopul în sine, oricât de sfântă și înaltă ar fi expresia sa exterioară, cât mijloacele alese pentru atingere acelui scop. Singur Dumnezeu este absolut. Răul, neființând prin sine însuși, ci fiind doar împotrivirea făpturii slobode față de Ființa cea dintru început, față de Dumnezeu, nu poate fi absolut, drept care răul în stare pură nu există și nu poate exista. Tot răul săvârșit de către făpturile slobode trăiește neapărat ca parazit pe trupul binelui; el neapărat trebuie să-și afle o îndreptățire, să se înfățișeze învestmântat în haina binelui, și nu arareori în cea a binelui celui mai înalt. Răul întotdeauna și neapărat se va împleti într-o oarecare măsură cu o căutare aparent pozitivă, și aceasta este latura sa care «ademenește» omul. El încearcă să înfățișeze aspectul său pozitiv omului ca pe o valoare atât de însemnată încât, pentru a fi atinsă, toate mijloacele sânt îngăduite. în viața empirică a omului nu este cu putință a ajunge la binele absolut; în toată facerea omului este prezentă o oarecare nedesăvârșire. Prezența nedesăvârșirii în binele omenesc pe de-o parte și, pe de altă parte, neapărata prezență a aparentului bine pe care și-1 atribuie răul, face ca deosebirea binelui de rău să fie cât se poate de anevoioasă. Starețul socotea că răul întotdeauna lucrează ca «înșelare», ascunzându-se sub chipul binelui; pe când binele, spre a se înfăptui, nu are nevoie de împreună-lucrarea răului. Drept aceea, acolo unde se ivesc mijloace nu bune (viclenie, minciună, silnicie, și altele asemenea), începe un tărâm străin duhului lui Hristos. Binele nu se atinge prin mijloace rele, iar scopul nu îndreptățește mijloacele. «Binele dobândit nu prin mijloace bune nu este un bine» - iată legământul lăsat nouă de către Apostoli și Sfinții Părinți. Dacă binele nu arareori biruiește, și prin prezența sa îndreptează ceea ce fusese rău, ar fi nedrept a gândi că răul ar fi adus binele, că binele ar fi rezultatul răului. Aceasta este cu neputință. însă puterea lui Dumnezeu face ca acolo unde ea se ivește totul să se tămăduiască fără urmă căci Dumnezeu este plinătatea vieții și făurește viața dintru nimic. CALEA BISERICII «Bisericii noastre îi este dat în Duhul Sfânt a înțelege tainele lui Dumnezeu, și puternică este Ea prin gândul Său cel sfânt și răbdarea Sa»... (p. 301) Taina lui Dumnezeu, pe care Biserica o înțelege în Duhul Sfânt, este dragostea lui Hristos. Sfânta gândire a Bisericii este ca «toți să se mântuiască». Iar calea pe care merge Biserica spre acest sfânt tel este răbdarea adică jertfa. Propovăduind în lume dragostea lui Hristos, Biserica cheamă pe toți la plinătatea vieții dumnezeiești, dar oamenii nu înțeleg chemarea și o leapădă. Chemând pe toți spre a păzi porunca lui Hristos: «Iubiți pe vrăjmașii voștri», Biserica se așază între toate puterile ce vrăjmășuiesc între ele, iar mânia de care sânt pîine acele puteri, întâlnind Biserica în calea sa, năvălește asupra Ei. Biserica însă, înfăptuind lucrul lui Hristos pe pământ adică mântuirea întregii lumi, conștient ia asupră-și povara obșteștii mânii, precum și Hristos a luat asupra Sa păcatele lumii. Și dacă Hristos, în această lume a păcatului, a fost prigonit și nevoit să sufere, atunci și adevărata Biserică a lui Hristos va fi prigonită și va suferi. Este legea duhovnicească a vieții în Hristos, despre care a vorbit însuși Hristos și Apostolii; iar dumnezeiescul Pavel a exprimat-o hotărât în astfel de cuvinte: «Toți carii voiesc cu bunăcinstire a viețui întru Hristos Iisus pngom-se-vor» (2 Tim. 3: 12). Iar aceasta totdeauna și pretutindenea, în lumea întreagă oriunde se află păcatul. «Fericiți de-pace-făcătorii, că aceia fii lui Dumnezeu se vor chema». Domnul spune aci că aceia care propovăduiesc pacea lui Dumnezeu se aseamănă Lui, Celui Unul-Născut Fiul lui Dumnezeu; și se aseamănă întru toate, adică nu numai întru slava și învierea Sa, ci și în defăimare și moarte. Despre aceasta mult se vorbește în Scripturi, și de aceea cei ce propovăduiesc într-adevăr pacea lui Hristos să nu uite niciodată de Golgotha. Și toate acestea numai pentru cuvântul: Iubiți-vă vrăjmașii. «Voi căutați să Mă omorâți, căci cuvântul Meu nu încape întru voi», grăiește Hristos iudeilor (Io. 8: 37). Nici propovăduirea Bisericii, care este același cuvânt: «Iubiți-vă vrăjmașii», nu încape în lume, și de aceea lumea în toate veacurile a prigonit și va prigoni adevărata Biserică, a ucis și va ucide pe slujitorii Ei. în toate convorbirile cu Fericitul Siluan niciodată nu am avut vreo umbră de îndoială că graiurile sale sânt «graiuri ale vieții vecinice» pe care le auzise de sus, și că nu prin «basme meșteșugite» învățase acel adevăr căruia îi purta mărturie întreaga sa viață. Foarte mulți grăiesc cu ușurătate despre dragostea lui Hristos, dar faptele lor sânt sminteală lumii, drept care și cuvintele lor sânt lipsite de putere de-viață-făcătoare. Viața Starețului, pe care am văzut-o atât de îndeaproape de-a lungul mai multor ani, și pe care acum, în nechibzuința mea, încerc să o înfățișez, era o uriașă nevoință, și atât de minunată, încât nu sânt în putere a afla cuvinte omenești ca să-mi exprim minunarea; și, în același timp, era atât de simplă, atât de firească și cu adevărat smerită, că tot cuvântul fălos și oricât de puțin afectat nu va face decât să introducă un element străin, și de aceea îmi este atât de greu să scriu despre ea. Există oameni ce nu sânt în stare a vedea îndărătul unui cuvânt simplu adevăratul său cuprins, dar sânt și unii al căror auz se scârbește de nefirescul cuvintelor pretențioase. Sfântul și curatul cuvânt al Starețului fiind, din păcate, de neînțeles multora, în vârtutea simplității lui, am hotărât să-I însoțesc până la un punct cu cuvântul meu sec și urât, presupunând - poate greșit - că astfel voi putea să-i ajut să-I înțeleagă pe cei obișnuiți cu un alt chip al viețuirii și cu un alt grai. Să luăm drept pildă scurta învățătură a Starețului: «Ce trebuie să faci spre a avea pace în suflet și în trup? Pentru aceasta trebuie pe toți să iubești ca însuți pe tine și în fiecare ceas să fii gata de moarte». De obicei, la gândul apropiatei morți sufletul oamenilor se turbură de frică, și adesea și de deznădejde, până la a se îmbolnăvi și trupește din suferința sufletească. Și atunci cum de zice Starețul că a fi neîncetat gata de moarte și a iubi pe toți umple de pace nu numai sufletul, ci și trupul? Străină și neînțeleasă învățătură! Vorbind aci de pace în suflet și în trup Starețul are în vedere o asemenea stare când nu numai sufletului, ci și trupului, în chip simțit i se împărtășește lucrarea harului. Cu toate acestea, în cazul de față el vorbește de o măsură mai mică decât cea pe care o cercase în vremea arătării Domnului. Atunci harul, și în suflet, și în trup, prinsese atâta putere, încât și trupul își simțea sfințirea, iar dulceața Duhului Sfânt insufla o atât de puternică dragoste de Hristos, încât însuși trupul dorea să sufere pentru Domnul. Va urma cu PENTRU DEOSEBIREA DINTRE IUBIREA CREȘTINĂ ȘI DREPTATEA OMENEASCĂ
__________________
1Ioan 4:1 Iubiților, nu dați crezare oricărui duh, ci cercați duhurile dacă sunt de la Dumnezeu, fiindcă mulți prooroci mincinoși au ieșit în lume. SF. MARCU ASCETUL: "Atâta adevăr se află în spusele cuiva câtă siguranță îi dau smerenia, blândețea și dragostea" Acum este publicată și viața (audio) Bătrânului care mi-a lămurit credința în iubire, aici: Fratele Traian Bădărău (Tătăică) Pentru cine dorește să fie ctitor la Catedrala Mântuirii Neamului, iată legătura. |
Tags |
bioterapie, înșelare demonică |
|
![]() |
||||
Subiect | Subiect început de | Forum | Răspunsuri | Ultimele Postari |
Despre nașterea din nou, din Duhul Sfânt și despre Botez | Savonarola | Sfinti Parinti (Patrologie) | 15 | 20.07.2013 13:28:48 |
Petre Tutea despre Dumnezeu si despre atei | tigerAvalo9 | Generalitati | 34 | 02.12.2010 15:37:16 |
Despre pacate si despre Canoanele duhovnicilor | gheorghecoser23 | Preotul | 5 | 25.06.2008 17:01:23 |
|