![]() |
![]() |
|
#11
|
||||
|
||||
![]() Citat:
In ortodoxie nu insinuam nimic, fiecare de capul nostru. Exista studii facute de sfintii parinti si marii teologi, bazate pe revelatia sfintei scripturi si a sfintei traditii. in ortodoxie, teologia mantuirii are doua aspecte mari si anume 1. mantuirea obiectiva realizata de Hristos la plinirea vremii, o data pentru totdeauna si 2.mantuirea subiectiva, adica insusirea de catre fiecare om in parte a mantuirii obiective mantuirea subiectiva nu se poate insusi inainte de a se fi realizat mantuirea obiectiva. Mantuirea obiectiva sau rascumpararea isi are punctul de plecare in doctrina despre pacat si efectele pe care le-a avut pacatul asupra naturii umane. Teologia ortodoxa considera ca pacatul are ca efect intunecarea chipului lui Dumnezeu din om si moartea - ,„plata pacatului este moartea” . Iar izbavirea din moarte le-a promis-o Dumnezeu primilor oameni odata cu alungarea din Eden cand i-a zis sarpelui: „Dușmănie voi pune între tine și femeie, între seminția ta și seminția ei; Acela îți va ținti ție capul, iar tu îi vei ținti Lui călcâiul“ Acesta e un text profetic, referitor la cel ce va restaura starea de dinainte de pacat, la Mesia, descendent trupesc al Evei și Fiul Mariei (Eva cea nouă) e prima deschidere a speranței pentru mântuirea celui căzut. Doctrina Ortodoxa marturiseste ca imediat dupa moartea sa, Hristos, s-a pogorat la iad de unde i-a eliberat pe cei tinuti de moarte din cauza pacatului. Pogorârea la iad are ca temei scripturistic versetul din Prima epistola a Sf. Petru 1Petru3, 18-20 : “Că și Hristos o singură dată a suferit moartea pentru păcate, El, Cel drept pentru cei nedrepți, ca să ne aducă pe noi la Dumnezeu, omorât în trup, dar viu făcut în duh, întru care [duh] pogorându-Se, le-a propovăduit și duhurilor ținute-n închisoare, celor ce odinioară fuseseră neascultătoare ” Aceasta idee a pogorarii la iad pentru a elibera sufletele celor morti pana la EL, face parte integrantă din doctrina ortodoxa asupra învierii, exprimând prima mișcare pe care a făcut-o Domnul îndată după moartea Sa pe cruce. Textul acesta fundamentează teologia „pogorârii în iad“ a lui Hristos, eveniment cu care, de fapt, „a început învierea“ . Iconografia ortodoxă a promovat această teologie – în paralel cu imnografia – prin cea mai autentică icoană a Învierii Domnului, aceea care-L înfățișează „sfărâmând porțile iadului“ și „dezlegându-i pe cei legați din veac“. |
|
![]() |
||||
Subiect | Subiect început de | Forum | Răspunsuri | Ultimele Postari |
"Fiul Omului" - "Cel Vechi de zile" Daniel 7,13 | georgeval | Din Vechiul Testament | 25 | 25.10.2016 06:31:20 |
Ce considerati despre "Misquoting Jesus"/"Forged" de Bart Ehrman | Ciprian Mustiata | Teologie si Stiinta | 8 | 19.12.2012 16:12:08 |
Am nevoie de "putin" ajutor ! - Va rog nu treceti "peste" - Nu am liniste de o luna! | valentinalogo | Preotul | 28 | 06.06.2010 07:26:42 |
|