![]() |
![]() |
|
#10
|
||||
|
||||
![]()
Dar să revenim la numărul catârilor Iudeilor
sloboziți din robie și să privim după putere la sensul spiritual din el. "Catâri, zice, erau opt sute patruzeci și cinci". Numărul acesta indică nepătimirea desăvârșită a minții față de cele sensibile și de simțuri, în temeiul deprinderii de a nu rodi păcatul, adică a deprinderii de a nu naște păcatul. Căci numărul "opt sute", luat în înțeles de laudă, înseamnă nepătimirea caracteristică a veacului viitor, numărul "patruzeci" indică lucrurile sensibile, iar "cinci" indică simțurile. "Iar asini, cinci mii cinci sute douăzeci și cinci". Asinul este trupul care slujește sufletului, purtând poverile și ostenelile faptelor pentru dobândirea virtuții; cu alte cuvinte, deprinderea virtuoasă a trupului. Tot astfel de asini au avut fiii marelui lacov de au putut aduce din Egipt în pământul făgăduinței grâul trebuincios hranei, adică cunoștința duhovnicească, adunată din contemplația naturii ca din Egipt și închisă în sacii cugetărilor, pe care îi pun prin făptuire deasupra trupurilor, transportându-i spre viața viitoare. Numărul o mie este unitatea, ce nu mai are lipsă de desăvârșire. Căci el cuprinde rațiunea cea mai deplină a unităților dinainte de el, ca și pe a lui însuși. De aceea și când e înmulțit dă iarăși o unitate și nu o decadă. Când rezultatul înmulțirii numărului o mie este o unitate, cum zic cei ce au pătruns în înțelesul numerelor. Pe drept cuvânt deci treimea miilor înseamnă învățătura teologică despre Treime, pe care cel ce o posedă împreună cu desăvârșita virtute părăsește Babilonul spiritual. Litera "Tau" (T) este semnul crucii, păstrând în forma ei înfățișarea crucii. Iar "Iota" (I), ca literă inițială a lui lisus, adică numele înfricoșat. "Ita" (H), ca inițială și ea, exprimă fermitatea virtuții. Patriarhul Avraam, transformându-le tainic pe acestea în număr, a ieșit cu îndrăzneală împotrivă puterilor vrăjmașe, având trei sute optsprezece slugi, adică toată învățătura teologiei, simbolizată prin trei sute (T), taina negrăită a întrupării Cuvântului, reprezntată prin zece și modul desăvârșit al deprinderii neclintite în virtute, exprimat prin opt (H). Toate acestea Scriptura le-a numit slugi născute în casă, ca unele ce sunt roduri dumnezeiești după har ale inimii celui ce le-a dobândit. Numărul o sută este decada înzecită a poruncilor dumnezeiești. Numărul șase este indicația desăvârșită a existenței lucrurilor. Iar numărul zece înseaamnă putința existenței fericite a lucrurilor. Deci înzecind cineva pe șase, sau înșesind pe zece, capătă pe șase zeci, care arată starea faptică a existenței fericite a lucrurilor. Numărul șapte mii, care are aici un înțeles bun, înseamnă viața vremelnică și prezentă, împodobită cu virtute și cu rațiune. Caci dacă numărul o mie înseamnă legea scrisă și naturală, după înțelesul ce l-am văzut când am explicat miriadele, împodobind împreună viața celui iubitor de Dumnezeu, este vădit că numărul șapte mii indică toată viața de sub timp a iubitorului de Dumnezeu, păzită de aceste legi. Iar trei sute indică Pronia lui Dumnezeu, care grijește de existența după fire și de fericirea după har a celor providențiați. In sfârșit șapte simbolizează nepătimirea în modurile de comportare. Deci cel ce prin puterile sale firești își păzește viața nepătimașă, cum voiește Providența, având șapte mii trei sute șapte robi și roabe, iese din confuzia și tulburarea patimilor.
__________________
Să nu abați inima mea spre cuvinte de vicleșug, ca să-mi dezvinovățesc păcatele mele; Psalmul 140, 4 Ascultați Noul Testament ortodox online. |
|
![]() |
||||
Subiect | Subiect început de | Forum | Răspunsuri | Ultimele Postari |
Calatoria spre Ortodoxie si dinspre Ortodoxie | ioanna | Morala Crestina | 76 | 14.06.2015 08:40:05 |
ortodoxie ocultista | padrevicentiu | Generalitati | 5 | 02.07.2010 20:03:08 |
Patriotism & Ortodoxie | eodor nastasa | Generalitati | 31 | 07.04.2010 12:20:20 |
|