![]() |
![]() |
|
#1
|
||||
|
||||
![]()
[SIZE=3]In Sfânta Scriptură cuvântul “lume” are două semnificații distincte.[/SIZE]
[SIZE=3]1. In pasajele următoare și în locurile paralele, cuvântul “lume” desemnează întreaga omenire: “Căci Dumnezeu așa a iubit lumea, încât pe Fiul Său Cel Unul-Născut L-a dat ca oricine crede în El să nu piară, ci să aibă viață veșnică. Căci n-a trimis Dumnezeu pe Fiul Său în lume. ca să judece lumea, ci ca să se mântuiască, prin El, lumea” (Ioan 3, 16-l7). “Iată Mielul lui Dumnezeu, Cel ce ridică păcatul lumii” (Ioan l, 29).[/SIZE] [SIZE=3]2. Cuvântul “lume” îi desemnează pe de altă parte, pe oamenii care duc o viață păcătoasă, potrivnică lui Dumnezeu, care trăiesc pentru veacul de acum și nu pentru veșnicie. Așa trebuie înțeles acest cuvânt în pasajele următoare, și în cele ce le sunt similare: “Dacă vă urăște pe voi lumea, să știți că pe Mine mai înainte decât pe voi M-a urât. Dacă ați fi din lume, lumea ar iubi ce este al său; dar pentru că nu sunteți din lume, ci Eu v-am ales pe voi din lume, de aceea lumea vă urăște” (Ioan 15, 18-l9). “Nu iubiți lumea, nici cele ce sunt în lume. Dacă cineva iubește lumea, iubirea Tatălui nu este întru el; pentru că tot ce este în lume, adică pofta trupului și pofta ochilor și trufia vieții, nu sunt de la Tatăl, ci sunt din lume. Și lumea trece și pofta ei, dar cel ce face voia lui Dumnezeu rămâne în veac” (l Ioan 2, 15-l7). Preadesfrânaților! Nu știți, oare, că prietenia lumii este dușmănie față de Dumnezeu? Cine deci va voi să fie prieten cu lumea se va face vrăjmaș lui Dumnezeu” (lacob 4, 4).[/SIZE] [SIZE=3]Iată cum definește “lumea” fericitul Teofilact al Bulgariei: “Scriptura înțelege de obicei prin cuvântul “lume” viața oamenilor păcătoși care stăruiesc în păcat și sunt animați de o înțelepciune trupească. De aceea Hristos le-a spus ucenicilor: voi nu sunteți din lume. Ei formau un grup de oameni care trăiau în lume, dar care nu rămâneau în păcat, nu erau din lume”.[/SIZE] [SIZE=3]Cei mai mulți dintre oameni au dus și duc o viață de păcat, potrivnică lui Dumnezeu și oribilă în ochii Lui. Din acest motiv, și pentru că numărul vrăjmașilor lui Dumnezeu este mai mare decât al slujitorilor credincioși Lui, această majoritate este numită de către Sfânta Scriptură “Lume”. Ceea ce se referă la majoritate este atribuit omenirii întregi. Așa trebuiesc înțelese cuvintele evangheliștilor: “Cuvântul era Lumina cea adevărată care luminează pe tot omul, care vine în lume. In lume era și lumea prin El s-a făcut, dar lumea nu L-a cunoscut, întru ale Sale a venit, dar ai Săi nu L-au primit” (Ioan l, 9-l1). “Iar aceasta este judecata, că Lumina a venit în lume și oamenii au iubit întunericul mai mult decât Lumina. Căci faptele lor erau rele” (Ioan 3, 19). “Fericiți veți fi când oamenii vă vor urî pe voi și vă vor izgoni dintre ei, și vă vor batjocori și vor lepăda numele voastre ca rău din pricina Fiului Omului… Vai vouă când toți oamenii vă vor vorbi de bine. Căci tot așa făceau proorocilor mincinoși părinții lor” (Luca 6, 22 și 26).[/SIZE] [SIZE=3]Cei mai mulți dintre oameni nu L-au recunoscut pe Mântuitorul. L-au urât și i-au urmărit calomniidu-i și prigonindu-i pe adevărații slujitori ai lui Dumnezeu. Majoritatea aceasta este atât de puternică încât Cuvântul lui Dumnezeu îi atribuie respingerea lui Hristos și persecutarea slujitorilor Săi din toată istoria. Că oamenii care trăiesc după voia lui Dumnezeu sunt foarte puțini, iar cei ce-și satisfac poftele lor păcătoase și trupești sunt foarte mulți, ne-o spune însuși Domnul: “Intrați prin poarta cea strâmtă, că largă este poarta și lată este calea care duce la pieire și mulți sunt cei ce o află. Și strâmtă este poarta și îngustă este calea care duce la viață și puțini sunt care o află” (Matei 7,13 -l4). “Dar înțelepciunea a fost găsită dreaptă de către toți fiii ei” (Luca 7, 35): puțin dintre aleși au recunoscut-o, puțini i-au dat dreptatea ce i se cuvine.[/SIZE] [SIZE=3]Slujitori adevărați ai adevăratului Dumnezeu! Invățați-vă să recunoașteți condiția voastră așa cum v-a fost sorocită de Dumnezeu pentru durata pelerinajului vostru pământesc. Nu le îngăduiți spiritelor căzute să vă seducă și să vă înșele cu mirajul atrăgător, dar mincinos, al bunătăților pământești; sugerându-vă să-l doriți și să tindeți înspre el, încercând astfel să vă lipsească de comoara veșnică. Nu căutați și nu așteptați laudele și consimțământul comunității omenești. Nu aceasta este partea voastră. Nu căutați și nu așteptați iubirea oamenilor. Căutați în schimb, din toată puterea, să aveți dragoste și milă față de oameni. Mulțumiți-vă cu faptul că, totusi, câțiva dintre adevărații slujitori ai lui Dumnezeu, pe care-i întâlniți din când în când pe calea vieții, vă aprobă cu dragoste și interes conduita și-L preamăresc pe Dumnezeu pentru voi. Asemenea întâlniri nu erau prea dese nici în epoca înfloritoare a creștinismului; în ultimele vremuri ele au devenit extrem de rare. “Mântuiește-mă, Doamne, că a lipsit cel cuvios, că s-a împuținat adevărul de la fiii oamenilor. Deșertăciuni a grăit flecare către aproapele său” (Ps. 11, l-2).[/SIZE] [SIZE=3]Avva Dorotei explică remarcabil cuvintele Sfântului Apostol Pavel: “lumea este răstignită pentru mine și eu pentru lume” (Galateni 6, 14). Pentru cei ce duc o viață călugărească este esențial să cunoască această explicație: Apostolul zice: lumea este răstignită pentru mine și eu pentru lume. Ce diferență există între aceste două informații? Cum poate fi răstignită lumea pentru om, și omul pentru lume? Atunci când omul renunță la lume și devine călugăr, își părăsește părinții, averile, veniturile, afacerile - care presupun să dai și să primești de la ei - atunci lumea este răstignită pentru el, căci el a părăsit-o. Așa se tâlcuiesc cuvintele Apostolului: lumea este răstignită pentru mine. Apoi adaugă: și eu pentru lume. Cum este răstignit omul pentru lume? Atunci când, fiind eliberat de lucruri exterioare, luptă de asemenea împotriva plăcerii însăși, sau însăși împotriva dorinței de a poseda lucruri, împotriva poftelor, și-și mortifică patimile, atunci este răstignit pentru lume, și poate zice dimpreună cu Apostolul: “lumea este răstignită pentru mine și eu pentru lume”. Părinții noștri, așa cum spuneam, odată ce lumea era răstignită pentru ei, se preocupau de asceză și se răstigneau pe ei înșiși pentru lume. Și noi credem că venind în mănăstire lumea este răstignită față de noi; dar nu vrem ca să ne răstignim și noi față de lume, pentru că încă iubim bucuriile ei, suntem legați de ea prin patimi și suntem preocupați de slava ei. Suntem robii mâncării și îmbrăcăminții; dacă avem niște instrumente bune de lucru ținem la ele cu patimă, și îngăduim mijloacelor neînsemnate să ne lege de lume, așa cum zice avva Zosima.[/SIZE] [SIZE=3]Credem că părăsind lumea, și venind în mănăstire, am lăsat tot ceea ce este lumesc; dar și aici, atașându-ne de lucruri neînsemnate, păstrăm spiritul lumii. Lucrul acesta ni se întâmplă din cauza nebuniei noastre: după ce am renunțat la lucruri și demnități importante, ne legăm de nimicuri. Fiecare dintre noi a părăsit ceea ce avea: cine a avut mult, mult a părăsit, cine a avut puțin, puțin a părăsit. Și după ce am venit în mănăstire continuăm să cultivăm atașamentul nostru pătimaș față de lucrurile fără valoare. Cu siguranță nu trebuie să procedem astfel; ci, după cum am renunțat la lume și la bunurile ei, trebuie să renunțăm și la atașamentul față de aceste bunuri.[/SIZE] [SIZE=3]După această explicație, se înțelege foarte bine de ce Sfântul Isaac Sirul, care a scris învățături pentru monahii care duceau o viață mănăstirească foarte severă, adică pentru isihaști, pentru zăvorâți și pentru pustnici, definește în felul următor lumea: “lumea” este termenul general prin care numim toate patimile. Dacă omul nu învață mai întâi ce este lumea, nu va ști cu care mădulare s-a îndepărtat de aceasta, și cu care a rămas legat. Sunt mulți care după ce s-au despărțit de lume prin două sau trei mădulare și au rupt legătura cu ea în această măsură, încât își închipuie că sunt totalmente eliberați prin viața ce o duc. Se întâmplă acest lucru pentru că ei n-au realizat clar, nici n-au înțeles limpede că ei n-au murit pentru lume decât cu două din mădularele lor, iar celelalte mădulare trăiesc după înțelepciunea trupească a lumii. Pe de altă parte ei nu sunt în stare să-și resimtă patimile; nesimțindu-le, nu se vor putea tămădui de acestea.[/SIZE] |
|
![]() |
||||
Subiect | Subiect început de | Forum | Răspunsuri | Ultimele Postari |
De la lume adunate, si-napoi la lume date... | ucenic | Generalitati | 27 | 28.06.2012 22:50:26 |
Despre lume si lepadarea de lume | buiacu gabriel | Intrebari utilizatori | 12 | 10.08.2010 11:27:11 |
Etimologia cuvantului Craciun | MihaiFloarea | Biserica Ortodoxa Romana | 3 | 20.12.2008 22:33:05 |
Puterea cuvantului | jenica | Generalitati | 25 | 10.08.2007 15:02:53 |
|