![]() |
![]() |
|
|
Vezi rezultatele sondajului: Este important sa cunoastem Sfanta Evanghelie? | |||
Doar sa citim duminica de duminica |
![]() ![]() ![]() ![]() |
0 | 0% |
Sa cititm tot, apoi pentru intelegere sa revenim la fiecare duminica |
![]() ![]() ![]() ![]() |
2 | 100,00% |
Sondaj cu opţiuni multiple. Votători: 2. Nu poti vota in acest sondaj |
|
Thread Tools | Moduri de afișare |
#31
|
||||
|
||||
![]()
[SIZE=3]25[/SIZE]
[SIZE=5]Evanghelia din[/SIZE] [SIZE=5]Duminica a IX-a după Rusalii[/SIZE] [SIZE=3](Matei 14, 22-34)[/SIZE] 22. Și îndată a silit Iisus pe Învățăceii săi să intre în corabie, și să meargă înaintea lui de cea parte, până când va da drumul popoarelor. 23. Și dând drumul popoarelor, s-a suit în munte singur să se roage, și făcându-se seară, era singur acolo. 24. Iar corabia era în mijlocul mării învăluindu-se de valuri, că era potrivnic vântul. 25. Iară într-a patra strajă de noapte, a mers la dânșii Iisus, umblând pe mare. 26. Și văzându-L pe El învățăceii umblând pe mare, s-au tulburat zicând, că nălucă este, și de frică au strigat. 27. Iar Iisus îndată a grăit lor, zicând, cutezați: eu sunt, nu vă temeți. 28. Iar Petru răspunzând, a zis lui: Doamne, de ești tu, poruncește-mi să vin la tine pe apă. 29. Iar el a zis, vino. Și ieșind Petru din luntre, umbla pe apă, ca să vie la Iisus. 30. Iar văzând vânt tare, s-a temut, și începând a se afunda a strigat, zicând: Doamne mântuiește-mă. 31. Și îndată întinzând Iisus mâna, l-a apucat pe el, și i-a zis: puțin credinciosule, pentru ce te-ai îndoit. 32. Și intrând ei în corabie, a stătut vântul. 33. Iar cei ce erau în corabie, venind s-au închinat lui zicând: cu adevărat fiul lui Dumnezeu ești. 34. Și trecând au venit în pământul Ghenizaretului. Încrederea în ajutorul dumnezeiesc și în forțele proprii 1. Minunea ne-o descrie și Ioan la 6, 14-21, cu următoarele întregiri și lămuriri: a) în vs. 15 ne arată mai de aproape motivul pentru care Mântuitorul se desparte repede de popor: „ Iară Iisus, cunoscând că vor să vie și să-L răpească, ca să-L facă Împărat, s-a dus iarăși în munte numai însuși singur“; b) pe când corabia era în pericol, ea făcuse cam 25-30 de stadii (vs. 19), deci cam jumătate calea; atunci, când Iisus a dat mâna lui Petru și s-a liniștit marea și vântul; c) corabia, din mijlocul mării, într-un moment a parcurs distanța până la țărm, de 30-35 stadii sau 6-7 km (vs. 21). 2. Straja. Spre a asigura castrele și orașele împotriva surprinderilor nocturne ale dușmanilor, la israieliteni era încă din vechime organizată vegherea prin străjeri sau santinele, care, pentru a nu se prea obosi și a fi cuprinși de somn, se schimbau din 4 în 4 ceasuri. Aceste vegheri se numeau străji. Erau trei străji: straja întâia, de la ora 6-10, numită straja de seară; straja a doua, straja de mijloc, de la ora 10-2 și a treia, numită și straja dimineții, de la ora 2-6. Romanii însă aveau timpul nopții împărțit în 4 străji sau vigilii, de câte 3 ore: straja întâia de la ora 6-9; a doua de la ora 9-12; a treia de la ora 12-3 și a patra de la ora 3-6 dimineața. Sub stăpânirea romană această împărțire de timp se introduse și în Palestina. Stadii-stadium – o măsură de lungime, având 600 urme grecești sau 625 urme romane, – a opta parte din un mil roman, sau 19227 m. 3. Văzând minunea săvârșită în beneficiul lor, gloatele își închipuiesc că, dacă Iisus le-ar fi Împărat, El nu numai că nu le-ar mai cere biruri și nu le-ar impune sarcini și greutăți, dar le-ar da și hrana necesară, așa că ele n-ar mai avea nici o grijă să mai lucreze și să câștige. Ele se hotărăsc deci să ia cu forța pe Iisus, să-L ducă la Ierusalim și să-L instaleze acolo Împărat. Această pornire nechibzuită ar fi grăbit catastrofa, moartea lui Iisus, căci inamicii Lui L-ar fi declarat revoluționar, solidar cu gloatele și cap al acestora, și întreg planul dumnezeiesc ar fi fost zădărnicit. Jertfirea Lui însă nu putea să atârne de pornirea gloatelor și de dorința inamicilor Săi, ci de la voința Sa proprie, identică cu a lui Dumnezeu-Tatăl. El merge la moarte de bunăvoie, și merge atunci când voiește El, când găsește El, că „a sosit ceasul“. Adevărat, tot gloatele ignorante și josnice îl vor conduce în triumf la Ierusalim și-I vor provoca răstignirea strigând: să se răstignească, dar nu acum, ci peste un an. De aceea Mântuitorul Se retrage în singurătate, trimițând pe Învățăcei să treacă lacul cu corabia și lăsând mulțimea să se împrăștie. Pe când furtuna era mai cumplită și corabia mai primejduită în mijlocul mării, Iisus Se arată umblând pe apă, ca pe uscat și, la glasul Lui, se liniștește și vântul și marea, și, la voința Lui, dispare distanța de 6-7 km ce era între corabie și între țărmuri. Lui I se supune timpul, căci cel puțin 1 1/2 oră era trebuință pentru călătoria de la mijlocul mării până la mal. Iisus învățase în teorie că Lui Îi stau la dispoziție puterile cerești (Ioan 1, 51), legile naturii, pe care El le stabilise, ca Dumnezeu, și că prin urmare, El este mai presus de timp și de spațiu. Și teoria o confirmă, o învederează, arătând prin faptă concretă, văzută de lume că: El nu este supus legilor naturii, nu se cufundă în apă, deasupra căreia El umblă, ca pe uscat; că El n-are nevoie nici de timp nici de spațiu, fiind Domnul lor, dispunând de ele după buna Sa plăcere. 4. Dar atunci, când El se descoperă Învățăceilor Săi încurajându-i, Petru sare în mare plin de încredere, că, la porunca și cu ajutorul Mântuitorului, va înfrunta biruitor valurile mării (vs. 19). Și, câtă vreme încrederea îl conduce, Petru merge cu succes, trecând peste valuri. Dar în momentul în care, văzând valurile mari că vin asupra lui, se înspăimântă și-și pierde încrederea, el și începe a se cufunda. Cufundarea și primejdia înecării este numai urmarea neîncrederii în puterile sale și în ajutorul dumnezeiesc nevăzut. Această neîncredere o și mustră Iisus: „Puțin credinciosule, pentru ce te-ai îndoit?“. Episodul cu Petru este o învățătură pentru Apostoli. Cariera lor apostolică are să fie o continuă luptă cu valurile înfuriate ale marii ignoranțe și a răutății. Aceia care vor avea încredere în forțele lor și în ajutorul dumnezeiesc, vor rămânea stânci neclintite de valurile mării; marea se va liniști și ei vor umbla peste ea: vor cuceri lumea contrară lor, o vor aduce la picioarele lui Iisus Hristos, ca să primească numele Lui. Aceia însă, care își vor pierde încrederea, vor dispărea între valuri, fără să lase vreo urmă după sine. Învățătura nu este dată numai Apostolilor de pe vremea Mântuitorului, ci tuturor urmașilor Lui, tuturor preoților. Și preoții au să lupte din greu cu valurile ignoranței, ale răutății și ale perversității; și ei sunt supuși adeseori la grele încercări. Dacă un preot, la greutățile ce întâmpină, se descurajează, nu se încrede în destoinicia sa și în ajutorul dumnezeiesc, că va izbuti să lumineze pe cei ignoranți și să îndrepteze pe cei căzuți – acel preot n-are să facă vreo ispravă; el se pierde, se îneacă în valurile lumii, rămânând învins, în loc să fie învingător, după cum îi este menirea. Acel preot nu alungă întunericul intelectual și moral, ci e copleșit de întuneric. Și deci: cum Iisus adeseori se retrăgea în singurătate și se ruga Tatălui, și prin rugăciune dobândea o nouă forță și nouă încredere în Sine: așa preotul, fără preget și cu deosebire în fața momentelor grele, să se retragă în liniștea Sfântului Altar și să se roage cu osârdie, ca Dumnezeu să-i inspire putere și încredere, spre a putea învinge greutățile ce îi stau înainte. Și, cu cât vede că greutățile sunt mai mari și mai anevoie de înlăturat, cu atât să-și încordeze puterile mai mult, cu atât să pună mai multă energie și stăruință, însoțită de încrederea în ajutorul Celui de sus. Mai curând ori mai târziu, biruința va fi a lui. Și cu cât vor fi mai mari greutățile înlăturate, cu atât și meritul lui va fi mai mare. Dar învățătura nu se referă numai la preot, ci la fiecare om. Fiecare om, pe terenul moral are să lupte cu „marea vieții, înălțată de viforul ispitelor“. Dacă omul are încredere că poate învinge acest vifor, că se poate stăpâni, el luptă contra poftelor și a pasiunilor și le învinge; devine și rămâne om virtuos. Dacă însă n-are încredere, ci se lasă în voia valurilor, se lasă desfrâului, devine vicios, spre ruina sa morală și materială. Învățătura din episodul de mai sus are însă o extensiune mult mai mare: ea se referă la orice întreprindere omenească. Cel ce n-are încredere în sine, când începe o lucrare, adică nu crede el însuși că o va termina, acela să fie sigur că nici nu o va isprăvi. Încrederea în puterile proprii este o forță, cu care nimic nu se poate asemăna, și care cu nimic nu se poate înlocui. Cea mai vitează armată, condusă de cel mai abil general, dacă și-a pierdut încrederea în sine, nădejdea că va birui, s-a demoralizat, – se poate considera ca și învinsă, pierdută. |
|
![]() |
||||
Subiect | Subiect început de | Forum | Răspunsuri | Ultimele Postari |
Talcuirea randuielii tunderii in monahism - Pr. Arsenie Boca | Salistean Domnica | Intrebari utilizatori | 1 | 13.01.2013 22:28:25 |
Talcuirea celor 7 evanghelii | io8nut | Maslul | 2 | 04.12.2011 12:17:08 |
Talcuirea Dumnezeiestii Liturghii | andrei_im | Teologie si Stiinta | 6 | 04.02.2010 22:47:26 |
Psalmul 136 in talcuirea lui Serafim Rose | Miha-anca | Rugaciuni | 14 | 08.01.2010 23:10:53 |
Tâlcuirea numelui "Iisus"- din Învățăturile Sfintei Biserici | cristiboss56 | Din Noul Testament | 1 | 10.06.2009 21:40:37 |
|