![]() |
![]() |
|
#29
|
||||
|
||||
![]() TÎLCUIREA PSALMULUI 52 Întru sfîrșit, pentru maelet, al priceperii lui David. Zis-a cel nebun întru inima sa: Nu este Dumnezeu! Că hulitorul și-a pornit limba nu numai împotriva celor ce se numesc dumnezei, dar nu sînt, ci și împotriva Celui ce este cu adevărat, zicînd: „Au doară au putut dumnezeii neamurilor să-și izbăvească țara lor din mîna mea?” Arătat este că n-au putut, căci cum ar fi putut ei, fiind nimic? „Va izbăvi Domnul Ierusalimul?” Caută - o prea-nelegiuitule! - spre cîtă înălțime ți-ai înălțat limba cuvîntului tău. Aspru îți va fi ție a azvîrli cu piciorul împotriva boldului. „Unde este dumnezeul lui Emat? Și unde - dumnezeul lui Arfad? Și unde este dumnezeul cetății Samaria?” Aceia ce se numesc dumnezei de către cei nebuni și fără de minte au dat și ei mai pe urmă oarecare pricină pierzătorului (Îngerului). 2 Stricatu-s-au și urîți s-au făcut întru fărădelegi, Zice: Pricinuitoare a păgînătății este viața fără de lege, că - lucrînd fără frică toate răutățile - nelegiuiții nu voiesc a lua în minte pe Dumnezeu, Cel ce îi privește de sus, ci ei s-au încredințat pe sine că nimeni nu stă peste cîrmele zidirii. nu este cel ce face bunătate. Toți - zice - au iubit răutatea Asirienior „și se nebunesc a le crede pe ale acelora, ori în care locuri ar fi, sau vrednicii sau trepte, negîndind că”: 3 Dumnezeu din cer a căutat peste fiii oamenilor, ca să vadă de este cel ce înțelege sau cel ce caută pe Dumnezeu. Însă Dumnezeu - Cel ce este necrezut la dînșii, „Cel ce locuiește întru cele înalte și privește peste cele smerite” - a voit să facă cercare a celor ce se lucrează. 4 Toți s-au abătut, împreună netrebnici s-au făcut, Adică „toți cei ce se țin de socoteala cea întocmai și aceeași.” nu este cel ce face bunătate, nu este pînă la unul. Pe toți - zice - i-a aflat abătîndu-se din calea cea dreaptă și îmbrățișînd tot felul de răutăți. 5 Au nu vor cunoaște toți cei ce lucrează fărădelegea, „Ce vor cunoaște? Că Domnul Dumnezeu va izbîndi. Și cine sînt aceștia? I-a spus prin cele de aici înainte”: cei ce mănîncă pe norodul meu întru mîncare de pîine? „Cei necredincioși adică. Și arată boala lor mai descoperit, căci a zis”: 6 Pe Dumnezeu nu L-au chemat. Dar cei ce se ispitesc a-l cheltui pe norodul meu ca pe pîine și Îl defaimă pe Dumnezeu purtătorul de grijă vor afla prin cercare paguba pricinuită din nedreptate. Acolo s-au temut de frică, unde nu era frică. Îi voi face pe dînșii - zice Domnul - să fie cutremurați și mîhniți de cei ce îi înfricoșează nearătîndu-se, aducîndu-se nevăzut asupra lor pedeapsa. Și prin aceasta însemnează rana adusă asupra lor de Înger. Că Dumnezeu a risipit oasele celor ce plac oamenilor. Rușinatu-s-au, că Dumnezeu i-a defăimat pe dînșii. Achila și Simmah au tălmăcit așa acest „a risipit oasele celor ce plac oamenilor”: „Dumnezeu a risipit oasele celor ce s-au tăbărît împrejurul tău, că asupra lor a venit hotărîrea aducătoare de moarte și atot-pierzătoare și i-a pierdut pe toți într-o scurtă clipeală de vreme. Că asta înseamnă acest «rușinatu-s-au, că Dumnezeu i-a defăimat pe dînșii».” De aceea zicea: „Se vor teme de frică unde nu este frică”, pentru că Dumnezeu, Cel hulit de dînșii cu nedreptate, i-a dat pierzării, văzîndu-i tăbărîți lîngă cetatea Lui; și, după ce i-a pus pe dînșii înainte spre mîncare păsărilor și fiarelor, a risipit și oasele lor. Și nu ar fi greșit cineva de l-ar fi numit lingușitor pe Rampsak, căci, deși răsărise din Evrei, el a slobozit împotriva Dumnezeului tuturor cuvinte hulitoare, socotind cu aceasta că slujește și face hatîr Asirienilor. „Precum și oarecare, lăsînd pe Dumnezeu, de Dînsul s-a părăsit - ca Iulian Apostatul zic, lepădătorul de Dumnezeu, care a împărățit în vremea noastră.”[COLOR=#800080][1][/COLOR] 7 Cine va da din Sion mîntuire lui Israil? Zice: Cel ce ne-a dăruit această biruință să le dea mîntuire și celor ce s-au făcut robi. Căci fuseseră robite și strămutate cele zece seminții și, pe lîngă acestea, și cetăți multe de-ale Iudeii. Pentru aceea a și adăugat: Cînd va întoarce Dumnezeu robia norodului Său, bucura-se-va Iacov și se va veseli Israil. Atunci - zice - vom căpăta îndulcire și veselie desăvîrșită, cînd îi vom vedea și pe ceilalți că au dobîndit întoarcerea din robie. Deci prin acestea ne învățăm și noi, după punerea de lege apostolească, a plînge cu cei ce plîng și a ne bucura cu cei ce se bucură, și așa să cugetăm unii altora și să socotim buna-norocire a aproapelui ca pe a noastră inimă bună. [COLOR=#800080][1][/COLOR]Fericitul Teodorit amintește aici cumplita moarte a marelui vrăjmaș al lui Hristos, Iulian Paravatul („Apostatul”) (361-363). |
|
![]() |
||||
Subiect | Subiect început de | Forum | Răspunsuri | Ultimele Postari |
Psalmii in lectura lui Marcel Iures | mariusmanta75 | Generalitati | 9 | 20.12.2015 08:12:12 |
psalmii de laudă... | myself00 | Generalitati | 2 | 13.06.2012 01:23:27 |
Filozofia crestina vs celelalte filozofii | Pestisorul de Aur | Generalitati | 90 | 11.12.2011 23:47:07 |
Inmormantarea la celelalte religii | tigerAvalo9 | Generalitati | 19 | 18.02.2009 23:08:38 |
Cum se citeste Evaghelia? | costel | Reguli in Biserica | 4 | 13.01.2009 08:23:23 |
|