![]() |
![]() |
|
#29
|
||||
|
||||
![]() TÎLCUIREA PSALMULUI 33 Psalmul lui David, cînd și-a schimbat fața sa înaintea lui Avimeleh, și l-a slobozit pe el și s-a dus. Văzînd dumnezeiescul David amara și zavistnica socoteală a lui Saul, și făcîndu-și-l sfetnic pe minunatul Ionatan[COLOR=#800080][1][/COLOR], a fugit și a apucat spre cetatea Nobe. Deci acolo, întîlnindu-se cu Avimeleh preotul, a tăinuit fuga și a zis că s-a trimis de către împăratul la oarecare trebuință de nevoie. Și, cerînd pîini, n-a aflat altele, fără numai pe cele ce se împărțeau preoților, și pe acestea le-a luat, dîndu-le preotul afară de porunca Legii, căci numai preoților se împărțea hrana aceasta. Dar aici mai-nainte s-au scris și s-au însemnat tainele darului și mai-înainte s-au deschis credincioșilor ușile dumnezeieștii iubiri de cinste: că nu numai preoților s-a hotărît dumnezeiasca hrană, ci stă pusă înainte tuturor celor ce voiesc împărtășirea celor dumnezeiești. Tot atunci, marele David a luat și sabia lui Goliat, pe care o dăruise lui Dumnezeu, ca pe o pîrgă din războiul acela. Iar „Avimeleh” l-a numit pe Aviatar, ca pe unul cu două nume. Și - de vreme ce nu a făcut cunoscută preotului fuga, ci a zis că venise pentru a săvîrși oarecare trebuință împărătească - se zice că David „și-a schimbat fața”, fiindcă nu a rostit adevărul, cum îi era obiceiul, ci a luat altă față în locul celei obișnuite. Însă oarecari din scriitori au dat altă pricină Psalmului, zicînd că David și-a schimbat fața cînd a intrat către Achiș[COLOR=#800080][2][/COLOR], iar apoi, temîndu-se de vrăjmășiile celor de altă seminție, s-a făcut că se îndrăcește și așa s-a izbăvit. Dar graiurile Psalmului nu au nici o împreună-glăsuire cu pricina aceasta, ci se potrivesc celor mai sus zise, după cum, ajutînd Dumnezeu, se va arăta îndată. Bine voi cuvînta pe Domnul în toată vremea, pururea - lauda Lui în gura mea. Zice: Fugind și gonind, și întru bună-norocire, și întru rea-norocire, Îl laud pe Stăpînul meu. 2 Întru Domnul se va lăuda sufletul meu. El m-a făcut strălucit și mă va face vestit. Să audă cei blînzi și să se veselească: 3 Măriți pe Domnul cu mine și să înălțăm numele Lui împreună! Nu suferă să aducă lauda singur, ci pe cei ce sînt împărtășiți de blîndețe îi face părtași ai cîntării de laudă. Apoi, arată și pricina mulțumirii: 4 Căutat-am pe Domnul, și m-a auzit și din toate necazurile mele m-a izbăvit. Rugatu-L-am pe Dînsul - zice - și m-am ridicat deasupra primejdiilor. 5 Apropiați-vă către Dînsul, și vă luminați și fețele voastre nu se vor rușina! Că cel ce se apropie la Dînsul cu credință primește raze de lumină gîndită, după cum s-a proslăvit la față și marele Moisi. Aceasta o zisese David și mai înainte: „Însemnatu-s-a peste noi lumina feței Tale, Doamne”. Îndemnînd așa pe cei de un nărav, întîi se pune pe sine înaintea lor chip și pildă: 6 Săracul acesta a strigat, și Domnul l-a auzit pe dînsul și din toate necazurile lui l-a mîntuit pe el. Învățați-vă - zice - din cele întîmplate mie a nădăjdui spre Dumnezeul tuturor: că pe mine, cel ce eram prost și cioban, m-a învrednicit purtării Sale de grijă și m-a ridicat deasupra vrăjmașilor mei. 7 Tăbărî-va Îngerul Domnului împrejurul celor ce se tem de Dînsul și-i va izbăvi pe ei. Împreună-glăsuiesc cu acestea și graiurile Apostolului, care zice pentru Îngeri așa: „Au nu toți sînt duhuri slujitoare, care spre slujbă se trimit pentru cei ce vor să moștenească mîntuirea?” Așa a zis și Fericitul Iacov, rugîndu-se: „Îngerul ce m-a izbăvit din toate relele…” Așa a zis și Patriarhul Avraam către sluga sa: „Domnul Dumnezeu va trimite pe Îngerul Său înaintea feței tale, și de acolo vei lua muiere fiului meu Isaac.” Așa zice Fericitul Zaharia: „Îngerul cel ce grăiește întru mine...” 8 Gustați, și vedeți că bun este Domnul, fericit este bărbatul care nădăjduiește spre Dînsul! După ce a zis: „Apropiați-vă către Dînsul și vă luminați!”, acum îndeamnă: Gustați și învățați-vă bunătatea Stăpînului, că de aici veți culege fericire. Însă se cuvine a ști că judecata și înțelegerea aceasta li se potrivește Iudeilor de demult, dar înțelesul ascuns întru adîncul slovei însemnează darul dumnezeieștilor Taine. Că adevărata luminare se face întru cei ce se apropie prin Preasfîntul Botez, iar gustarea hranei celei de viață făcătoare dezvăluie bunătatea Mîntuitorului. Căci ce altceva arată așa de luminat iubirea Lui de oameni, precum Crucea, și Patima, și moartea pentru noi și a se face hrana și izvorul oilor Sale? 9 Temeți-vă de Domnul, toți Sfinții Lui, că nu este lipsă celor ce se tem de Dînsul. 10 Bogații au sărăcit și au flămînzit, iar cei ce-L caută pe Domnul nu se vor lipsi de tot binele. Acestea sînt împreună-glăsuitoare cu cele zise mai sus, sfătuind pe cei ce s-au sfințit prin Botez să amestece dragostea cu frica și să aștepte belșugul celor bune de la singur Dumnezeu. Pentru că bogăția are multe schimbări, și cel ce este astăzi bogat se schimbă după puțin întru sărăcie. Și Iudeii, fiind de demult bogați cu purtarea de grijă a lui Dumnezeu, au sărăcit și au flămînzit după ce n-au mai crezut, iar neamurile ce au crezut au primit de la Dumnezeu belșugul bunătăților. |
|
![]() |
||||
Subiect | Subiect început de | Forum | Răspunsuri | Ultimele Postari |
Psalmii in lectura lui Marcel Iures | mariusmanta75 | Generalitati | 9 | 20.12.2015 08:12:12 |
psalmii de laudă... | myself00 | Generalitati | 2 | 13.06.2012 01:23:27 |
Filozofia crestina vs celelalte filozofii | Pestisorul de Aur | Generalitati | 90 | 11.12.2011 23:47:07 |
Inmormantarea la celelalte religii | tigerAvalo9 | Generalitati | 19 | 18.02.2009 23:08:38 |
Cum se citeste Evaghelia? | costel | Reguli in Biserica | 4 | 13.01.2009 08:23:23 |
|