Cele 3 cruci
[N. edit.: Părintele Arsenie a scris într-o predică ("Ziua Crucii"):
"Sfântul Marcu ne spune despre crucea încercărilor, că pentru trei pricini vin asupra noastră:
1.Ca pedeapsă pentru păcatele săvârșite;
2. Pentru ferirea de cele ce altfel le-am face;
3.Pentru
întărirea virtuții
; ...virtutea necercată în necazuri nu este întărită".
Iar din scrierile, cuvintele și viața Părintelui Arsenie deducem că în viața pământească omul are trei cruci de purtat:
1.
Crucea de prevenire (ferire), prin care Dumnezeu ne ține departe de ispite și păcate
2.
Crucea de îndreptare (ispășire, pedeapsă), prin care plătim pentru păcatele făcute sau moștenite;
3.
Crucea de întărire (jertfă), prin care ne dăruim aproapelui, prin care trăim și chiar murim pentru aproapele. Aceasta e crucea creștinului. Numai cine iubește pe aproapele este creștin adevărat ([COLOR=blue]
In. 13, 35[/COLOR]). Iar a ne jertfi pentru aproapele înseamnă a ne înmulți talanții pe care ni i-a dat Dumnezeu
„spre folosul tuturor" ([COLOR=blue]
1 Pt.4, 10[/COLOR]), talanții destinului. Cine-Și îngroapă talanții în pământul inimii (în sub-conștient), în întumericul egoismului (al lenei, indiferenței și uitării), nu ajunge la crucea de jertfă, ci din contra, tâlhăresc viața aproapelui precum cei doi tâlhari răstigniți în stânga și în dreapta lui Iisus.
Observăm că aceste trei cruci sunt asemenea unui tratament pe care Dumnezeu ni-l administrează pentru a ne lecui de bolile sufletești și care are trei trepte: prevenirea apariței bolii, îndreptarea (însănătoșirea) și întărirea sufletului].