![]() |
![]() |
|
|
#1
|
|||
|
|||
![]()
Înainte de orice și cu orice chip trebuie stăpânită rațiunea, având neadormită supravegherea gândului, așa încât să nu îngăduie sufletului să încline cu ușurință, din cauza dorințelor neraționale, către acțiuni contrare ale trupului. Căci vederea trupului este ochiul, iar vederea sufletului este mintea (care este) de aceeași natură cu el; dar nu așa ca existând unul în celălalt, ci sufletul și mintea se identifică, pentru că mintea este puterea naturală de rațiune a sufletului, iar nu ceva din afară. Căci atunci când sufletul - precum îl stimulează inteligența lui care a fost sădită în el în mod natural de Sfânta Treime când l-a creat - reflectă la cele bineplăcute și necesare, atunci îndată se eliberează de influențele păgubitoare ale trupului; după cum, presimțind și înfrânând pornirile dezordonate ale trupului, redobândește liniștea ce i se cuvine și, fără nici o piedică, se atașează gândurilor conforme cu natura ei, căci, potrivit puterii care există în ea, contemplează cu intensitate sfânta și adorata Treime și reflectă la inaccesibilitatea măririi dumnezeiești, din cauza extraordinarei ei străluciri, la curățenia fericirii, la infinitatea înțelepciunii, la constanța și plăcerea liniștii, la natura nepăsătoare și de neclătinat. Căci aceluia ce nu i se poate întâmpla nimic neprevăzut, pentru că deține cunoașterea celor întâmplate și a tuturor celor care s-ar putea întâmpla, și are în mâinile sale toate, aceluia căruia nimic nu i se poate împotrivi sau este în măsură să prevadă totul, la acela este logic să existe liniște și netulburare continuă. Pentru că tulburările în gândurile oamenilor le provoacă, prin natura lor, împrejurările neașteptate și neprevăzute. Așa încât cel care nu se tulbură de nici o răutate și are toată virtutea și tot binele care urmează, acela pe drept va câștiga bucuria neclătinată și veșnică. Pentru că bucuria urmează virtutea și bunătatea, precum spune profetul: „Veseli-Se-va Domnul de lucrurile Lui“.
Așadar, sufletul care-și păstrează mintea cu vegherea și forțele ce-i aparțin se va afla în gândurile amintite mai înainte și va exercita caracterul său spre ceea ce este corect și drept, cinstit și pașnic. Dar când va înceta să reflecteze și să privească cu atenția cele ce se cuvin, atunci patimile trupului, ca și câinii răi și îndrăzneți care pierd din vedere supravegherea, se trezesc și atacă cu forță sufletul, fiecare dintre patimi încearcă în mod diferit ca să-l divizeze, repartizându-și sieși în parte din puterea lui vitală. Căci știu că sufletul, deși este unul și același, are (totuși) două puteri: una este cea vitală a trupului, iar cealaltă este cea care are în vedere cele ce există, pe care o și numim rațiune. Dar puterea vitală a trupului, fiindcă trupul și sufletul sunt unite, există de la natură, în temeiul unirii, și nu dintr-o dispoziție; căci așa cum soarele nu este în măsură să nu lumineze lucrul către care și-a trimis razele, la fel și sufletul nu poate să nu dea viață trupului în care va fi creat. Totuși, puterea speculativă este pusă în mișcare de voința (din dispoziție). Așadar, dacă, în general, sufletul se învoiește cu puterea lui speculativă și rațională să vegheze, precum spune profetul: „Nu va dormita cel ce te păzește“, atunci el adoarme patimile trupului în două moduri: pe de o parte, le cumințește și le calmează prin înfățișarea lucrurilor celor mai bune și mai convenabile cu care se îndeletnicește, iar pe de altă parte, prin grija lui, (supraveghind) liniștea trupului. Dacă însă sufletul va adopta lenevia și prin aceasta nu va pune în lucrare partea lui de veghere, atunci patimile trupului vor găsi inactivă puterea vitală, o vor împărți, și, fiindcă nu va exista nimeni ca să supravegheze și să împiedice răul (patimile), vor antrena sufletul spre propriile plăceri și acțiuni. Așa încât patimile trupului sunt violente atunci când puterea rațională care există în noi lâncezește, dar sunt ascultătoare atunci când aceasta reacționează și dispune. Așadar, nu este de condamnat trupul la aceia care vor să gândească corect despre el. Se cuvine deci ca, prin expunerea părerii mele, să dezmințim și părerile greșite ale acelora care gândesc rău despre trup. Căci, iubitule, așa cum calul este lucru bun și cu cât este mai vioi și mai impetuos de la natură, cu atât este mai bun, el are totuși nevoie de cineva care să-l înfrâneze și să-l conducă, pentru că este lipsit de gândire; iar atunci când cel care-l înfrânează este călare pe el, calul se va forța să facă uz de natura lui. (Sfântul Vasile cel Mare, Constituțiile ascetice) |
#2
|
|||
|
|||
![]() |
#3
|
||||
|
||||
![]() |
#4
|
|||
|
|||
![]()
offff, Doamne!
|
#5
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Minoritatea nu reprezinta, si nu a reprezentat niciodata majoritatea! Acest preot o fii avut ispite diavolesti. Dumnezeu sa-l ierte! |
#6
|
||||
|
||||
![]()
Omul acesta n-a stiut care-i calea lui in viata ..chiar el spune la sfarsit ca, ,,duhovnicia n-a fost pentru mine ,, Bine ar fi fost, daca tot si-a dat seama de lucrul acesta , sa fi renuntat la timp ,nu sa astepte sa fie dat in vileag..Nu exista padure fara uscaturi ..asta nu inseamna sa taiem toata padurea .
__________________
Slava Lui Dumnezeu pentru toate ! |
#7
|
|||
|
|||
![]()
Si daca a facut totul sa scape de raspundera de staret/duhovnic?
![]() Pina una alta se vorbeste de intentii nu de fapte........... |
#8
|
|||
|
|||
![]() Citat:
ProTv ar face mai bine daca ar transmite stiri ziditoare de suflet. Te pomenesti ca ei n-or avea pacate si isi permit sa arunce cu piatra! I-as ferici daca ar fi asa... Din pacate, in ultima vreme prestatia ProTv lasa de dorit in privinta calitatii stirilor. Stirile sunt stiri, iar faptul divers e fapt divers. E trist ca se face confuzie grava intre stire si fapt divers. Adevaruri incomode care ma intereseaza sunt ascunse cu grija ca sa mi se tina atentia treaza cu faptele unui preot. Acest mod de a privi lucrurile ma doare cu adevarat. Nu iau apararea preotului care a gresit. El raspunde de pacatul sau si noi de ale noastre. Transformarea unui pacat al unei persoane intr-o stire de interes national mi se pare spalare de creier. Portia zilnica de circ. |
#9
|
|||
|
|||
![]()
Ati vazut batranele ce pareri frumoase aveau?Si stiti de ce?Pentru ca nu vor sa vada dincolo de o credinta imaginara,ele formeaza oamenii din jur,si nu acestia prin propria atitudine.Omul acesta este ingrozitor,as putea spune bolnav,putea foarte frumos sa renunte la manastire,dar cum sa renunte daca-i sare lumea in cap,CA ESTE PACAT!?
Si asa,intram intr-un cerc vicios de pareri si realitati,realitati care,nu sunt deloc izolate,dar pe care le maturam sub pres. Sa nu va amagiti cu ideea ca se va pocai,acesta este doar un pretext!!! Nici nu va inchipuiti cate bube sunt in realitatea acestei vieti,si ele continua sa contamineze,tocmai pentru ca exista legi batute cu ciocanul impotriva vre-unei reforme....legi,subrede,de fapt.Totul tine de profunzime si credinta,lucruri care,cam lipsesc.
__________________
" Nu suntem prizonierii propriului destin, suntem prizonierii propriei minti " |
#10
|
|||
|
|||
![]()
Batrinele pareau sa fie in limba dupa el, se intimpla des... de aceea li se tulbura realitatea si incep sa intre in fantezii
|
![]() |
|
![]() |
||||
Subiect | Subiect început de | Forum | Răspunsuri | Ultimele Postari |
Muzeul si vederea omului de astazi | costel | Generalitati | 29 | 22.06.2012 16:00:02 |
Vederea pacatului | Traditie | Generalitati | 27 | 24.10.2011 15:22:58 |
Vederea cea roditoare | Rodica50 | Intrebari utilizatori | 4 | 06.10.2010 22:40:55 |
Principalele calitati , in vederea calugariei ! | cristiboss56 | Calugarul | 184 | 11.11.2009 12:17:21 |
Vederea duhovnicesca a lumii | princess | Teologie si Stiinta | 0 | 04.09.2008 16:17:29 |
|