Forum Crestin Ortodox Crestin Ortodox
 
 


Du-te înapoi   Forum Crestin Ortodox > Sfanta Scriptura > Rugaciuni
Vezi rezultatele sondajului: Este important sa cunoastem Sfanta Evanghelie?
Doar sa citim duminica de duminica 0 0%
Sa cititm tot, apoi pentru intelegere sa revenim la fiecare duminica 2 100,00%
Sondaj cu opţiuni multiple. Votători: 2. Nu poti vota in acest sondaj

Răspunde
 
Thread Tools Moduri de afișare
  #1  
Vechi 09.01.2009, 07:24:17
patinina34's Avatar
patinina34 patinina34 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 29.11.2008
Locație: peste oceane si peste mari
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.185
Trimite un mesaj prin Yahoo pentru patinina34
Exclamation Talcuirea evangheliilor de peste an

1
[SIZE=5]Sfânta Scriptură și, în special, Evangheliile în serviciul divin, ca mijloc de edificare morală pentru creștini[/SIZE]


1. Prin bărbații aleși, insuflați de Duhul Sfânt, Dumnezeu și-a descoperit întreaga Sa vistierie de bunătăți, menit să îmbunătățească traiul omului, și să-l facă mulțumit și fericit atât în viața aceasta, cât și în viața cea viitoare. Această descoperire a bunătăților Sale a făcut-o Dumnezeu în Sfânta Scriptură.
Ca omul să se poată împărtăși de bunătățile dumnezeiești, cuprinse în Sfânta Scriptură, Dumnezeu a întocmit încă din Testamentul Vechi, prin alesul Său Moise, anumite zile, în care, mai vârtos, bunătățile Sale să se reverse asupra tuturor care vor voi să le primească. Aceste zile sunt: Sâmbetele și anumite Sărbători, care la vremea cuvenită s-au trecut și în Testamentul Nou în Duminici și Sărbători creștinești.
În Testamentul Vechi, în zilele de Sâmbătă și de Sărbători, după întocmirea dumnezeiască, se aduna poporul, întâi la Cortul mărturiei, mai târziu la Biserică și în Sinagogi și, în schimbul rugăciunilor și a jertfelor, ce aducea lui Dumnezeu, primea darurile dumnezeiești, cuprinse în Sfânta Scriptură, adică asculta citirea Sfintei Scripturi.
Deoarece Sfânta Scriptură a Testamentului Vechi nu se putea citi și asculta toată dintr-odată, într-o lectură continuă, înțelepciunea Sfântului Duh a orânduit ca să se citească cu întreruperi, în părți mai mari sau mai mici, ca să nu obosească nici cititorul și nici ascultătorii. Împărțirea aceasta s-a întocmit așa, ca timp de un an să se citească și, deci, să se și asculte întreaga Sfântă Scriptură. Apoi, crezându-se că scrierile lui Moise, numite Pentateuh, ca Lege fundamentală a lui Israil, au mai mare autoritate și putere decât scrierile de mai târziu, numite Scrieri Profetice, proorocești, istorice și didactice, – s-a întocmit ca cele cinci cărți ale lui Moise să alcătuiască o grupă deosebită, numită Lege, pe care să o citească numai preoții, iar celelalte cărți, numite Proorociși Psalmi, să formeze o altă grupă, pe care să o citească și alți cunoscători de carte. Iar, spre a păstra ordine în citire și spre a nu rămâne necitită nici o părticică din Sfânta Scriptură, ambele grupe de cărți s-au împărțit în câte 53 de părți și s-a hotărât anume care parte în care Sâmbătă să se citească în auzul poporului – întâi din Lege, apoi din Proorociși din Psalmi.
În chipul acesta darurile dumnezeiești se revărsau fără de sfârșit asupra lui Israil, care alerga cu dor să asculte cuvântul lui Dumnezeu cuprins în Sfânta Scriptură a Testamentului Vechi.
2. Dacă Sfânta Scriptură a Testamentului Vechi este așa de bogată în daruri dumnezeiești, încât atrăgea la biserica din Ierusalim pe poporul israelit până și de prin cele mai îndepărtate țări, spre a se îndulci de acele daruri, ascultând citirea sfintelor cărți, cu cât mai mult atras se simte creștinul de darurile neasemănat mai bogate, cuprinse în sfintele cărți ale Noului Testament, în fruntea căruia strălucesc Sfintele Evanghelii!? Căci, oricât, de mari și de bogate sunt darurile, care se cuprind în Sfintele Cărți ale Testamentului Vechi, darurile acestea, față de cele din Testamentul Nou, sunt numai umbră față de lumină, numai vis și preînchipuire față de realitate, numai făgăduință față de împlinirea făgăduinței. Pentru că în Testamentul Nou creștinul găsește nu numai mângâiere deplină în orice necaz l-ar întâmpina, nu numai ușurare de orice greutate, ce l-ar apăsa, nu numai povețe prin care să înconjoare nenorocirile și primejdiile care l-ar amenința, nu numai îndemn de a face bine și a se feri de rău, ci în Testamentul Nou creștinul mai află cunoștința adevărului peste tot și îndeosebi cunoștința desăvârșită a lui Dumnezeu și a voinței Lui, apoi siguranța atât a vieții de veci, dobândită prin întruparea, moartea și învierea Domnului nostru Iisus Hristos, cât și a veșnicei răsplătiri pentru faptele cele bune, însoțite de credința și nădejdea creștinului în Dumnezeu, Ziditorul și Mântuitorul său.
Așa cum în Testamentul Vechi cărțile, în care se arată mântuirea lui Israil din robia Egiptului, sunt considerate ca superioare în importanță celorlalte cărți ale acelui Testament, așa în Testamentul Nou Evangheliile, cărțile, în care se descrie mântuirea omenirii din robia păcatului și a morții, au fost și sunt considerate ca o pârgă a darurilor dumnezeiești din Noul Testament.
În aceste Sfinte Evanghelii creștinul găsește nesfârșită bogăție de hrană sufletească, din care gustând, dobândește viață nouă; căci Evangheliile, cuprinzând Cuvântul lui Dumnezeu, viață sunt.
Și, cum în Testamentul Vechi, întreaga slujbă dumnezeiască, adică întreg Cultul mozaic era stabilit până în cele mai mici amănunte prin însăși Legea lui Moise, așa în Testamentul Nou toată slujba dumnezeiască este străbătută, dominată și însuflețită de Sfintele Evanghelii. Întreg Cultul nostru, în rugăciunile și în cântările sale, ni se înfățișează ca o reproducere alegorică a cuprinsului Sfintelor Evanghelii, relativ la Nașterea, activitatea, patima și Învierea Domnului, deci întreagă iconomia mântuirii noastre.
__________________
Doamne, fie voia Ta, nu voia noastră!
http://sashaparagulla.blogspot.com/
Reply With Quote
  #2  
Vechi 09.01.2009, 07:25:01
patinina34's Avatar
patinina34 patinina34 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 29.11.2008
Locație: peste oceane si peste mari
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.185
Trimite un mesaj prin Yahoo pentru patinina34
Exclamation Talcuirea evangheliilor de peste an (2)

2
[SIZE=5]Împărțirea Evangheliilor, ca lecturi, în zilele anului bisericesc. Însemnătatea Evangheliilor și necesitatea de a fi explicate credincioșilor. Respectul și cinstirea Evangheliei în Biserică[/SIZE]


1. Fiindcă nu toți creștinii au putința să citească Sfintele Evanghelii, și deci să-și hrănească sufletul ei înșiși, direct, din izvorul cel dătător de viață, încă de la început, din primele veacuri creștinești, Biserica a orânduit, ca Evangheliile să se citească la sfânta rugăciune, încât creștinii, prin auz, să primească învățăturile Mântuitorului și să ia cunoștință despre faptele, patimile, moartea și Învierea Lui. După pilda din Testamentul Vechi a și întocmit ca, pe rând, în cursul anului să se citească, în auzul poporului, toate cele patru Evangheliile. În acest scop, Biserica a împărțit Evangheliile nu în 53 de părți, după Duminici, ci după zilele anului bisericesc, având, cu puține excepții, fiecare zi partea sa de citire, numită Evanghelia zilei respective. Unii numesc Evanghelia zilei și pericopă.
Și, precum Legea în Testamentul Vechi se citea numai de către Preoți, așa și Evangheliile în Testamentul Nou se citesc poporului la slujbe și la rugăciuni numai de către preoți. De asemenea, după chipul Testamentului Vechi, celelalte cărți din Testamentul Nou, numite Apostol împărțite și ele ca Evangheliile, după zilele anului, se citesc și de către credincioși, – numai că, după cum se știe, întâi se citește Apostolul apoi Evanghelia.
2. E de la sine înțeles, că poporul, rar se înlesnește să vină la Biserică și în zilele de lucru fiind pus în neputința de a asculta citirea întregului cuprins al Evangheliei. El, mulțumindu-se să ia parte la Sfintele Slujbe în Duminici și în Sărbători, ascultă cuvântul lui Dumnezeu numai în măsura în care se citește în zilele când el este de față la Sfânta rugăciune. De aici este ușor de înțeles, că poporul, numai din ascultarea citirii fragmentare a Evangheliei, în Duminici și Sărbători, nu poate primi întreg belșugul de învățătură, de mângâiere și de întărire, de viață nouă. Pe de altă parte, multe învățături din Evanghelie sunt cuprinse într-un grai figurat, neînțeles de popor numai din simpla auzire a citirii ce i se face.**********************
De aceea s-a arătat încă de la început, din cele dintâi veacuri, trebuința de a se tâlcui sau explica Evangheliile, – atât spre a se împlini golurile, care rămân în mintea și în inima poporului din neascultarea la citirea întregii Evanghelii, cât și spre a face poporul, să înțeleagă cuprinsul cel profund și învăluit în alegorii, ca astfel să poată gusta întreaga dulceață a învățăturilor evanghelice, să se poată hotărî pentru urmarea povețelor mântuitoare, ce i se dau: să poată cuprinde întreaga măreție a gândirilor înalte, ce i se pun în vedere; dar mai vârtos să poată înțelege și prețui mărimea jertfei dumnezeiești, aduse spre mântuirea noastră. Iar pricepând și prețuind îndeajuns această jertfă, creștinul să se pătrundă de tot mai mare mulțumire și recunoștință către Dumnezeu, însoțită de fiască temere și înțelegere că spre binele său propriu temporal și veșnic este să asculte de voința lui Dumnezeu, adică să facă numai ce este bine și să se ferească de rău, deci să fie bun.
3. Tocmai însuflețindu-se de aceste sentimente, încă de la începutul creștinătății, creștinii au privit Sfintele Evanghelii cu cea mai profundă evlavie, considerându-le ca izvorul tuturor bunătăților de care Dumnezeu îi face părtași. Și, în consecință, cum israeliții, considerând tablele Legii, baza religiei lor, ca cel mai prețios dar dumnezeiesc, le depuseră și păstrară într-un Sicriu de aur, și cu Sicriul în Sfânta Sfintelor: astfel și creștinii consideră Sfintele Evanghelii ca cel mai slăvit odor dumnezeiesc, ca baza și izvorul religiei lor. Ca și israeliții, și ei își păstrează cartea Sfintei Evanghelii în locul cel mai sfânt din biserică, în Sfântul Altar, pe Sfânta Masă (Prestol) peste Sfântul Antimis. De pe Sfânta Masă, cartea Sfintelor Evanghelii, numită Sfânta Evanghelie se scoate din naos, (naie, corabie), numai după citirea Evangheliei de la Utrenie, și se așează pe tetrapod (iconostas) spre închinarea și sărutarea credincioșilor; iar la închiderea Utreniei și începutul Sfintei Liturghii, la un act simbolic, Preotul iese în naos cu Sfânta Evanghelie, cu care ocazie, în unele ținuturi creștinii i se închină și o sărută cu evlavie.
Din respectul pe care creștinii îl au către Sfânta Evanghelie, în unele ținuturi poporul îngenunchează atunci, când preotul vestește că se va citi și în genunchi, cuprins de evlavie și de temere firească, ascultă întreaga citire, – fie aceasta în Sfânta Biserică, fie la rugăciune afară din biserică (maslu, înmormântare).
Tot din deosebitul respect și cinstire ce au pentru Sfânta Evanghelie, unii evlavioși creștini, mai cu dare de mână, cheltuiesc sume mari de bani pentru legarea artistică a acestei sfinte cărți, împodobind-o cu icoane minunate, încadrate în aur și argint. Alții, spre a-și arăta și mai mult sentimentele de respect și evlavie către Sfânta Evanghelie, o scriu în chip deosebit artistic, împodobindu-i textul cu minunate tablouri, care reprezintă întâmplări din cele descrise în sfânta Evanghelie.
Acum, dacă poporul peste tot arată atâta respect și cinstire către Sfânta Evanghelie, preotul este dator, să se arate ca de exemplu: vorbind întotdeauna cu cel mai mare respect de această carte și de dumnezeiescul ei cuprins; lui, preotului, nu-i este permis niciodată și în nici o împrejurare a pune mâna pe dânsa, fără a se închina și a o săruta cu respect.
Această evlavie și această respectuoasă cinstire a Sfintei Evanghelii dator este și seminaristul să o practice din convingere, cu toată inima, dacă dorește să se pătrundă de cuprinsul ei, să și-l însușească și cu vreme să fie un bun preot.
__________________
Doamne, fie voia Ta, nu voia noastră!
http://sashaparagulla.blogspot.com/
Reply With Quote
  #3  
Vechi 09.01.2009, 07:25:50
patinina34's Avatar
patinina34 patinina34 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 29.11.2008
Locație: peste oceane si peste mari
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.185
Trimite un mesaj prin Yahoo pentru patinina34
Implicit Talcuirea evangheliilor de peste an (3)

3
[SIZE=5]Evanghelia din Duminica Paștilor[/SIZE]
(Ioan 1, 1-17)

1. Întru început era Cuvântul și Cuvântul era la Dumnezeu și Dumnezeu era Cuvântul. 2. Acesta era întru început la Dumnezeu. 3. Toate printr-însul s-au făcut și fără de Dânsul nimic nu s-a făcut din ce s-a făcut. 4. Întru Dânsul viață era, și viața era lumina oamenilor. 5. Și lumina întru întuneric luminează, și întunericul nu a cuprins-o. 6. Fost-a om, trimis de la Dumnezeu cu numele lui Ioan. 7. Acesta a venit întru mărturie, ca să mărturisească despre lumină. 9. Era lumina cea adevărată, care luminează pe tot omul ce vine în lume. 10. În lume era, și lumea pe El nu L-a cunoscut. 11. Întru ale Sale a venit, și ai Săi pe Dânsul nu L-au primit. 12. Iară câți L-au primit pe Dânsul, le-a dat lor putere, ca să fie fii ai lui Dumnezeu, celor ce cred întru numele Lui. 13. Care nu din sânge, nici din voie trupească, nici din poftă bărbătească, ci de la Dumnezeu s-au născut. 14. Și Cuvântul trup S-a făcut, și S-a sălășluit întru noi, și am văzut mărirea Lui, ca mărirea Unui născut de la Tatăl, plin de dar și de adevăr. 15. Ioan mărturisea de Dânsul, și striga grăind: Acesta era, de Care am zis, Care după mine vine, mai înainte de mine a fost, că mai întâi de mine era. 16. Și din plinirea Lui noi toți am luat și dar pentru dar. 17. Că legea lui Moisi a fost dată, iar darul și adevărul prin Iisus Hristos au fost.

I. În general

Prin cuprinsul său profund, Evanghelia din Duminica Paștilor, făcând excepție de la felul celorlalte Evanghelii duminicale, ca să fie înțeleasă, ea trebuie tratată altfel, de cum se tratează celelalte Evanghelii.
Ca să-i putem pătrunde înțelesul, e de lipsă, să aflăm mai întâi: ce a îndemnat pe Evanghelist să scrie aceea, ce a scris, și să scrie așa, cum a scris.
Învățăturile creștinilor despre Hristos Mântuitorul, spre sfârșitul veacului întâi creștinesc, ajunseseră să fie primite și răstălmăcite de două soiuri de oameni învățați, de unii dintre evrei și de alții dintre păgâni.
Acești învățați filosofi, abătându-se de la adevăr, învățau, fiecare în felul său, învățături cu totul rătăcite despre ființa lui Iisus Hristos.
Unii, evrei numiți mai târziu ebioniți, învățau că Iisus Hristos a fost cu adevărat Mesia, dar numai ca om, și numai întrucât, ca Prooroc, a fost insuflat de Dumnezeu în măsură mai mare, decât fuseseră ceilalți Prooroci. Pentru acești învățați și pentru adepții lor învierea lui Mesia era o sminteală, un scandal.
Ceilalți învățați, filosofii păgâni, numiți mai târziu gnostici, învățau că Hristos a fot o ființă și Iisus altă ființă; că Hristos-Cuvântul a fost o ființă dumnezeiască, un fel de Înger, pe care Dumnezeu l-a trimis asupra lui Iisus cu ocazia Botezului în Iordan; că de la această dată Hristos-Cuvântul, făcându-Se stăpân peste ființa și voința lui Iisus, l-a condus pe acesta din loc în loc; prin graiul lui a grăit, printr-însul minuni a făcut și l-a adus în ceartă cu fruntașii evreilor, care, răstignindu-l, l-au omorât. Pe cruce fiind Iisus, Cuvântul l-a părăsit și s-a înălțat iarăși în sferele cerești, de unde se pogorâse. Pentru acești eretici moartea lui Hristos era o imposibilitate, iar Învierea lui Iisus o nebunie.
Astfel dar, unii din învățații acelei vremi țineau, că Hristos a fost numai om, alții, că a fost numai un duh, un spirit dumnezeiesc: unii îi tăgăduiau omenirea, alții îi tăgăduiau dumnezeirea.
Și învățații cu autoritate își câștigau aderenți, chiar și printre creștini.
În chipul acesta creștinismul era amenințat, să se prefacă în două secte eretice, fantastice.
Primejdia trebuia însă înlăturată. Aceasta se putea face numai printr-o autoritate mai mare. Autoritatea aceasta putea să fie numai un Apostol, unul, care a cunoscut personal pe Iisus Hristos. Dintre Apostoli mai era în viață Ioan. El își împlinește chemarea scriind Evanghelia, care-i poartă numele.
Din noianul de învățături și de fapte ale lui Iisus, Evanghelistul alege și descrie de acele, care corespund scopului, ce el urmărește: de a arăta că Iisus Hristos a fost om desăvârșit și Dumnezeu desăvârșit.
Întreg cuprinsul Evangheliei îl înfățișează pe scurt începutul ei, început care se citește în Duminica Paștilor. În această prescurtare, întemeiat pe propria sa vedere și auzire („am văzut mărirea Lui“ – Ioan 1, 14; „ce am auzit și am văzut cu ochii noștri, și mâinile noastre au pipăit“ – I Ioan 1, 1), el, cu autoritatea sa de Apostol, depune mărturisirea convingerii sale despre Iisus Hristos, ca o dovadă istorică.
Ca autoritatea Apostolului, deosebit insuflat, să se impună cititorilor mai cu multă putere, Evanghelia ne pune în uimire și prin chipul măiestrit, cum este scrisă. Căci măiestria, cu care sunt așezate ideile și cuvintele, așa, ca o idee să purceadă din cea premersă și să se explice prin cea următoare și viceversa; începerea construcției următoare să se facă cu cuvântul cu care se termină construcția premergătoare prin legătura unui „și“ – întreagă construcția textului e menită să facă evidentă insuflarea extraordinară, în virtutea căreia autorul se înalță în sferele cerești, ca „vulturul“, pe care simbolistica bisericească l-a dat ca emblemă Evanghelistului Ioan.
Pătruns și însuflețit de obiectul despre care scrie, cuprinzând în câteva cuvinte conținutul Evangheliei, pe care ne-o pune înainte, Evanghelistul, din înălțimea în care s-a avântat, ne arată că Iisus Hristos este una cu Tatăl și fără început, luând parte la facerea lumii și la preamărirea vecinică. În contemplarea sa, Evanghelistul vede pe Hristos strălucind în eterna mărire dumnezeiască, și sigur despre această mărire, se ridică peste istorie și lume, desemnând în câteva cuvinte grandiosul tablou, în care vedem eternitatea lui Hristos înainte de facerea lumii, activitatea Lui ca Dumnezeu, la facerea ei și venirea Lui într-însa ca om, spre a o mântui.
Prin aceasta, stabilind adevărul mistificat de cele două tabere eretice, fără să stea cu ele de vorbă, le aduce la tăcere, scăpând creștinismul de pericolul ce-l amenința.
Din acest punct de vedere avem să apreciem și să înțelegem Evanghelia din Duminica Paștilor.
Reflexiunile generale asupra Evangheliei de la Paști ne oferă o învățătură de mare preț. Învățătura o deducem din rătăcirea ebioniților și a gnosticilor, urmați de o serie întreagă de eretici care, întemeiați pe o închipuită deșteptăciune a lor, și-au dat curs liber fanteziei și au căzut din rătăcire în rătăcire. Ca să nu cădem și noi în greșelile ereticilor, Sfânta Scriptură ne povățuiește zicând: „Cele mai presus de tine nu le căuta... nebunește” (Isus Sirah 3, 21); iar Biserica ne poruncește în porunca 7 „să nu citim cărți eretice“. Mai ales preoții să se ferească din toată puterea de a discuta, conduși numai de mintea lor, chestiuni gingașe de credință, căci ușor pot ajunge sub cuvântul Proorocului Isaia: „Vai celor înțelepți întru sine singuri și înaintea sa știuți“ (5, 20). Dacă civililor le strică rătăcirea minții lor, cu cât mai vârtos Preoților, după care trebuie să se orienteze credincioșii. Dezlegare tuturor chestiunilor grele dogmatice și morale Preotul află fie în minunatele cântări bisericești, fie în cărțile de Dogmatică și de Morală, fie în scrierile Sfinților Părinți. Tocmai ca să nu fie expus la rătăciri, viitorul preot în seminar să studieze cu toată sârguința Dogmatica și Morala, apoi scrierile Sfinților Părinți și să fie cu băgare de seamă la înțelesul profund al cântărilor bisericești.
__________________
Doamne, fie voia Ta, nu voia noastră!
http://sashaparagulla.blogspot.com/
Reply With Quote
  #4  
Vechi 09.01.2009, 07:26:33
patinina34's Avatar
patinina34 patinina34 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 29.11.2008
Locație: peste oceane si peste mari
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.185
Trimite un mesaj prin Yahoo pentru patinina34
Implicit Talcuirea evangheliilor de peste an (4)

4
[SIZE=5]Evanghelia din Duminica Paștilor[/SIZE]
[SIZE=3]II. vs. 1-5 (Perioada I)[/SIZE]

Cuvântul veșnic, ca Dumnezeu-Creator, S-a arătat lumii ca Viață și Lumină

1. Când Evanghelistul ne vorbește despre „Cuvântul“, el nu ne vorbește despre o ființă necunoscută, numită „Cuvântul“, despre care să ne propună anumite învățături, ci despre Iisus Hristos, care poartă acest nume cunoscut tuturor. Iisus Hristos este, prin urmare, subiectul despre care Evanghelistul ne vorbește, numindu-l „Cuvântul“.
Să vedem în ce înțeles Evanghelistul numește pe Iisus Hristos, „Cuvântul“.
Primele cuvinte din vs. 1 ne îndrumă la începutul cărții I a lui Moise (Facerea). Aici vedem că Dumnezeu se revelează și încă în genere pentru prima dată, prin cuvânt. Așadar, cuvântul (a zis Dumnezeu) este forma revelației dumnezeiești. Cu crearea lumii se începe vorbirea, cuvântarea lui Dumnezeu, cât pentru noi; aceasta este baza întregii revelații ulterioare. De câte ori Dumnezeu s-a revelat, de atâtea ori a grăit (Evrei 1, 1).
Cum din mai multe legi, date de Dumnezeu, Biblia a format noțiunea „lege“, tot astfel din mai multe cuvinte ale lui Dumnezeu, cuvinte prin care El s-a descoperit, Biblia a format noțiunea „Cuvântul lui Dumnezeu“, sau simplu: „Cuvântul“, care încă în Testamentul Vechi (Psalmul 32, 6; Înțelepciunea 8, 5) se găsește personificat, ipostaziat. Acest ipostas este Hristos. Prin urmare Hristos se numește „Cuvântul“ întrucât El reprezintă, ba este chiar complexul tuturor cuvintelor lui Dumnezeu, adică descoperirea sau revelația lui Dumnezeu. Căci nu numai prin El, ci în El s-a arătat Dumnezeu oamenilor. El este întreg conținutul Sfintei Scripturi (Ioan 5, 39).
Ce ne spune Evanghelistul despre „Cuvântul“? El face trei mărturisiri despre Hristos-Cuvântul, ca un fel de răspuns la trei întrebări: Când era? Unde era? Ce era? Că întru început era, la Dumnezeu era, Dumnezeu era. În contrast cu arătarea Sa în timp, ca Om între oameni (vs. 14), Evanghelistul mărturisește aici: eternitatea Cuvântului, Comunitatea lui cu Dumnezeu, Dumnezeirea Lui, Etern era Acela, Carele s-a arătat în timp; la Dumnezeu era Acela, Care s-a arătat între noi; Dumnezeu, după ființă, era Acela, Care s-a făcut om – sunt contrastele, pe care le are în vedere Evanghelistul în vs. 1 și la care se întoarce în vs. 14. Prin urmare nu pe Cuvântul zace intonarea, ci pe atribuțiile Lui. Nu aceea că Iisus Hristos este Cuvântul învață Evanghelistul, ci el accentuează că Iisus Hristos, sub numirea „Cuvântul“, a existat veșnic la Dumnezeu, ca Dumnezeu.
Așadar, despre Iisus Hristos, Cuvântul, ca revelație personală dumnezeiască, cu respect la viitoarea lui întrupare sau înomenire, face Evanghelistul o întreită mărturisire: că era întru început, era la Dumnezeu, era Dumnezeu.
Când ne îndrumă indirect la Facerea 1, 1, unde e vorba de începutul lucrării lui Dumnezeu, Evanghelistul ne spune că atunci când Dumnezeu a început să lucreze lumea, Cuvântul era, El își avea ființa Sa, existența Sa. Imperfectul era, aici exprimă infinitul; deci el era din infinitatea veacurilor, înainte de orice existență: fără început. Atunci când s-a dat ființă începutului de timp, El era. Și tocmai fiindcă El era la începutul existenței timpului, atunci când numai Dumnezeu exista, El, Cuvântul exista, era la Dumnezeu, una cu Dumnezeu, deci Dumnezeu era Cuvântul. Adică acela Care a intrat în societatea noastră, întru început era în societatea lui Dumnezeu; Acela Care s-a făcut om, întru început era Dumnezeu (Dumnezeu e luat cu deosebită intonare, ca predicat la „Cuvântul“). Vs. 2. Terminând primul vers, Evanghelistul simte necesitatea să rezume cu accentuare cele zise în vs. 1 despre Cuvântul, pe care în vs. 2 îl înlocuiește cu „Acesta“. Acesta, despre care am vorbit, „era întru început la Dumnezeu“.
Repetând, în mod semnificativ preexistența Cuvântului, în câteva cuvinte Evanghelistul ne descrie preistoria Lui, arătându-ne faptele Lui. El zice: „Toate printr-Însul s-au făcut...“ (vs. 3) cu referire la creație. „Toate“ se raportează la întreaga creație, reprezentând suma tuturor făpturilor. De aceea enunțarea pozitivă se confirmă imediat prin una negativă: „și fără de Dânsul nimic nu s-a făcut din ce s-a făcut“, – excluzând posibilitatea existenței vreunei creaturi, care să nu fie creată prin Cuvântul. Mijlocitorul mântuirii este și mijlocitorul creației, a întregii creații.
De la revelația creatoare a Cuvântului, din vs. 3, Evanghelistul trece și ne descrie, în termeni tot așa de mult cuprinzători, în vs. 4. revelația mântuitoare: „Întru Dânsul“, adică întru acela prin Carele toate s-au făcut, „era viață, și viața era lumina oamenilor“. Viața și lumina sunt luate cu înțeles și cu referire la mântuire: Conținutul Cuvântului revelat era viață, era tot ce merită și ce singur merită numele viață. Acest cuvânt, această viață, despre care vorbesc scripturile, care pentru aceea se și numesc „Cuvântul lui Dumnezeu“, era lumina spirituală și morală a oamenilor. Lumina este o determinare a „vieții“, ca predicat la „viață“.
Dar această lumină a oamenilor, continuă Evanghelistul în vs. 5 s-a personificat, făcându-se om, și, în această calitate, luminând întunericul, – întunericul nu a cuprins-o, a respins-o. De la sine înțeles, întunericul e luat în sens moral și intelectual: răutatea și ignoranța oamenilor. Despre lumină și despre viață în vs. 4 se zice era, cu înțeles infinitival: a fost în toate timpurile, luminând și vivificând. În vs. 5 despre lumină se vorbește în prezent cu înțeles de continuitate, făcând aluzie la ipostasierea și întruparea luminii, care în această calitate, își are începutul numai de curând, și continuă a lumina ca ipostas, ca om. În vs. 4 este vorba de revelația dinainte de întrupare; în vs. 5 de cea de după întrupare; acolo de luminarea într-un trecut îndepărtat, dincoace de luminarea din prezent, deși întunericul a refuzat primirea luminii. Încheierea perioadei prime din Evanghelia de Paști se face cu un fel de tânguire contra răutății oamenilor, care au respins lumina personificată. Prin aceasta Evanghelistul, ca printr-un preludiu, vestește pe cititori despre ce tratează Evanghelia.
Întunericul, care a respins lumina, pe Hristos, au fost preoții și cărturarii jidovești. Aceea ce au fost preoții pentru evrei, sunt preoții noștri pentru creștini. Și preoților noștri, și mai ales preoților noștri, li se arată lumina, Hristos, în Sfintele Scripturi. Preoții datori sunt să primească această lumină, pe Hristos, studiind Sfintele Scripturi. Cei ce nu le studiază, nu se luminează de lumina lui Hristos, rămân întunecați în minte și în inimă, – rămân în întuneric, care nu cuprinde lumina. Vai lor, că ajung să fie conducători orbi ai orbilor.
Timpul cel mai potrivit pentru primirea luminii din Sfintele Scripturi este timpul studiului în seminarii. În acest timp seminaristul să-și pună toată silința a se lumina cu „lumina cunoștinței“, și, ținând seama de cuvintele Apostolului Pavel: „Răscumpărați timpul că zilele grele sunt“, să întrebuințeze tot timpul disponibil spre a citi cu atenție, a se aprofunda în Sfintele Scripturi, dacă voiești să nu fie întuneric, ci lumină în și pentru popor.


__________________
Doamne, fie voia Ta, nu voia noastră!
http://sashaparagulla.blogspot.com/
Reply With Quote
  #5  
Vechi 09.01.2009, 07:27:13
patinina34's Avatar
patinina34 patinina34 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 29.11.2008
Locație: peste oceane si peste mari
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.185
Trimite un mesaj prin Yahoo pentru patinina34
Implicit Talcuirea evangheliilor de peste an (5)

5
[SIZE=5]Evanghelia din Duminica Paștilor[/SIZE]
[SIZE=3]III. Vs. 6-13 (Perioada II)[/SIZE]

Lumina personificată a venit în lume

Ultima frază din vs. 5 servește și ca legătură între perioada I și II, totodată și ca temă, care se dezvoltă mai pe larg în vs. 6-13 („Lumina a venit în lume...”).
Pe când în perioada primă se pun față în față ambele stadii – preistoric și istoric – ale existenței lui Iisus Hristos, înaintând în antiteze de doi membri, în perioada a doua dezvoltarea e de altă natură. În ea ni se arată trei membri: Cuvântul anunțat și mărturisit (vs. 6-8), S-a arătat în lume, care L-a respins (vs. 9-11), pe când acelora, care L-au primit cu credință, le-a dat înfierea (vs. 12-13).
Ca să se întemeieze cu deplină tărie responsabilitatea necredinței din răutate (vs. 10-11) și răsplata credinței (vs. 12-13), Evanghelistul arată ce s-a făcut spre a se înlesni și îndatora primirea Luminii întrupate: „Fost-a om trimis de la Dumnezeu“ (vs. 6-7).
Despre Ioan nu se zice era, ca despre Cuvântul, ci a fost, s-a născut, a luat ființă în timp, indicând apariția istorică a Botezătorului, ca premergătoare activității lui Iisus. Expunerea se face de la general la special. Întâi se spune despre apariția istorică a unui om („fost-a om”), caracterizat ca trimis de la Dumnezeu, cu menirea specială în economia mântuirii, apoi ne descoperă numele lui istoric („numele lui era Ioan“). De acesta, în cerc mai restrâns, se leagă vs. 7, indicarea misiunii lui, în al cărei serviciu el este: ca să fie mărturie, și anume mărturie pentru Acela, Care era lumina. În cercul ultim, cel mai îngust, ne arată scopul: credința – „ca toți să creadă prin el“, – un fel de reflex la cap. 20, vs. 31.
Astfel, în câteva trăsături măiestre, ne arată Evanghelistul nu numai posibilitatea, dar chiar îndatorirea oamenilor de-a crede în Iisus Hristos, îndatorire întemeiată pe activitatea lui Ioan, a heraldului (crainicului), trimis să-L anunțe, să convingă pe oameni despre misiunea lui Iisus Hristos.
Nu persoana lui Ioan e pusă în evidență, ci misiunea lui: să mărturisească în favoarea Luminii, ca Ea, Lumina, să fie primită. Spre a scoate la iveală această importanță, în vs. 8 repetă în formă negativă, accentuând cele zise: „Nu era el Lumina, ci (trimis) ca să mărturisească despre (în favoarea) Lumină“.
Anunțată, mărturisită și dovedită apariția Luminii în vs. 6-8, în vs. 9-11 Evanghelistul ne arată apariția Ei ca singură, care merită numele „Lumină“: „era Lumina cea adevărată“, de la Care se luminează tot omul, care vine în această lume. Tocmai pentru aceea, pe această Lumină o putea cunoaște fiecare om, chiar fără mărturisirea lui Ioan. Având însă mărturisirea lui Ioan posibilitatea se preface în datorie de a o cunoaște. Lumina aceasta era în lume (vs. 10), personificată, ca creatoare a lumii, a întregii lumi, cu deosebire însă a celei raționale, care, tocmai fiindcă este rațională, trebuia să o cunoască, să-L cunoască pe Cuvântul. Și, cu toate acestea, lumea perversă nu L-a cunoscut. De trei ori se repetă cuvântul lume, accentuându-se prin aceasta, contrastul tragic dintre aceea ce trebuia să fie și ceea ce a fost.
Aceea însă ce face culmea durerii este că chiar Israil, poporul ales, acela care era fiul răsfățat al Cuvântului, despre care Dumnezeu zicea că este al Său, nu L-a primit. Aceasta ne-o mărturisește Evanghelistul în vs. 11, ca prin al treilea, cel mai dureros, mai pătrunzător și mai zguduitor preludiu al dramei pe care el o scrie.
În vs. 10 ne arată cum toată lumea trebuia să-L recunoască, fiindcă în ea era conștiința spiritului dumnezeiesc. Ea încă tot mai poate avea o scuză oarecare. Dar, dacă ai Săi, pe care i-a luminat în special, i-a crescut ca un educator și i-a pregătit anume ca să-L cunoască și să-L primească, dacă ai Săi nu L-au primit; ai Săi n-au nici un cuvânt de scuză – un reflex la 15, 22.
Un rezultat fericit totuși a avut: o excepție între ai Săi totuși s-a produs: au fost unii, care L-au primit (vs. 12). Dacă evrei, în general L-au respins, în special însă, unii dintre dânșii au primit pe Hristos, au crezut într-Însul și în învățăturile Lui. Acestora le-a dat putere, îndreptățire, ca să se facă fii al lui Dumnezeu. Cum? Răspunsul este identic cu cel dat lui Nicodim (3, 3 ș.u.): nașterea de sus, „din apă și din duh“, cuprins de altfel în însuși botezul lui Ioan. Adică: cei ce cred în numele (ființa) lui Iisus Hristos au posibilitatea de a se îndrepta, de a se face buni, urmând învățătura Lui, făcându-se ca El, deci au posibilitatea a se face ca și El: fii ai lui Dumnezeu.
Răspunsul din vs. 13 este întâi întreit negativ: nu în mod firesc, nu cum înțelegea Nicodim (3, 4), „să intre în pântecele mamei sale“, ci de la Dumnezeu, – renaștere spirituală, schimbarea, înnobilarea sentimentelor, a dorințelor, a cugetelor și a lucrărilor.
Misiunea lui Ioan pentru Israel o are preotul pentru popor; să mărturisească, să învețe poporul, ca acesta să creadă. Ioan a fost inspirat de Duhul sfânt, preotul trebuie să fie inspirat de devotamentul său și povățuit de cunoștințele dobândite în școală. Cum Ioan viața și-a jertfit-o în misiunea sa, – așa Preotul, chiar viața e dator să și-o expună pentru luminarea poporului, pentru povățuirea turmei, ca ea să creadă, și, crezând, să urmeze lui Hristos: „Păstorul cel bun și viața și-o pune pentru oi“ (Ioan 10, 17).
De acest devotament sacru viitorul preot trebuie să se inspire încă din seminar și să se hotărască ferm a-l avea ca conducător în întreaga sa viață.
Locul evreilor din Testamentul Vechi l-au luat creștinii în Testamentul nou. Pentru creștini Hristos s-a făcut om, a pătimit, a murit, a înviat; pentru ei se jertfește El la Sfânta Liturghie spre a li se da în Sfânta Cuminecătură. Și, dacă vai de evrei a fost că nu L-au primit, întreit vai are să fie de creștinii care nu L-ar primi, și înzecit vai ar fi de preoți. Înzecit vai de preoți, dacă ei nu L-ar primi cu vrednicie, ei care Îl cunosc și datori sunt să-L cunoască mai bine decât nepreoții, și înzecit, dacă din vina lor, cei păstoriți de dânșii nu L-ar primi. Ei, preoții, sunt în acest caz cauza pieirii păstoriților lor, ei sunt deci ucigași, lor li se adresează cuvintele zguduitoare: „Din mâinile voastre voi cere sufletele lor“.
__________________
Doamne, fie voia Ta, nu voia noastră!
http://sashaparagulla.blogspot.com/
Reply With Quote
  #6  
Vechi 09.01.2009, 07:27:51
patinina34's Avatar
patinina34 patinina34 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 29.11.2008
Locație: peste oceane si peste mari
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.185
Trimite un mesaj prin Yahoo pentru patinina34
Implicit Talcuirea evangheliilor de peste an (6)

6
[SIZE=5]Evanghelia din Duminica Paștilor[/SIZE]
[SIZE=3]IV. Vs. 14-17 (Perioada III)[/SIZE]

Întruparea, activitatea și rezultatul
activității Cuvântului

În a treia perioadă Evanghelistul, rezumând ce a zis despre „Cuvântul“ în cele dintâi versuri, ne face un tablou, în care vedem activitatea și rezultatul activității Cuvântului întrupat. Întâi, în vs. 14 ne spune că Cuvântul, care întru început era la Dumnezeu, era Dumnezeu, s-a făcut om, s-a întrupat: a trăit între noi, L-am văzut, L-am auzit, L-am admirat! Om, ca toți oamenii s-a făcut Acela, care era la Dumnezeu; între noi a petrecut Acela, care a venit de la Dumnezeu; noi am văzut mărirea Aceluia, care întru început era la Dumnezeu. Ca să-l cunoaștem, ni s-a arătat Acela, care a venit de la Dumnezeu. Această mărire s-a arătat în plenitudinea darului și adevărului, care constituiau mărirea Lui.
Astfel, în a treia perioadă, a treia oară ne vorbește Evanghelistul despre arătarea Cuvântului, dar acum mai explicit, mai concretizat, dându-se însuși ca martor al celor văzute: al măririi darului și al adevărului cu care El s-a arătat.
Terminând cu vs. 14, în care cuprinde activitatea lui Iisus, Evanghelistul se ocupă pentru a doua oară (vs. 15), în trăsături generale, cu Ioan și cu misiunea lui. Pentru prima dată (vs. 7) spusese în general că Ioan a venit să mărturisească de Iisus Hristos; acum ne vorbește despre mărturisirea făcută, presupunând o activitate premergătoare mai îndelungată a lui Ioan, activitate în care acesta a vorbit pe lung și pe larg despre Iisus. La această activitate, despre care nu ne relatează, face Evanghelistul aluzie, când reproduce cuvintele Botezătorului „Acesta era, de carele am zis“ – în predicile mele, pe care le-am rostit până acum. Aici se subînțelege o activitate anterioară mărturisitoare a lui Ioan, la care el se referă văzând pe Iisus și arătând spre El: despre Acesta v-am vorbit eu, că, după timp, ca om, vine în urma mea, e mai tânăr decât mine, dar care în faptă a devenit mai mare decât mine, fiindcă El era mai înainte de a fi eu, el era din eternitate, ca Dumnezeu. De aceea El s-a făcut mai mare decât mine (1, 27), fiindcă El este fiul lui Dumnezeu, față cu care eu dispar, Căruia eu nu sunt vrednic să-I fiu nici cel mai de rând servitor.
Acela despre care Ioan a mărturisit, Acela fiind Fiul lui Dumnezeu, Dumnezeu Însuși, plin de dar (vs. 14), din plenitudinea Lui de dar ne-a dat nouă, și (vs. 16) noi toți am luat și dar pentru dar – dară fără de măsură (3, 34).
Acest mare dar dumnezeiesc, din care noi am primit, are cu atât mai mare importanță, cu cât pe deoparte el ne scoate de sub asprimea legii și ne pune sub scutul harului, pe de alta harul însuși și adevărul (vs. 17) își are ființa de la Iisus Hristos. Prin proveniența și importanța lor, darul și adevărul pun în umbră legea dată prin Moise, întocmai cum Moise dispare în fața lui Iisus Hristos, ca înaintea lui Dumnezeu.
Am putea zice că Evanghelia de Paști ni se prezintă, ca tehnică, drept un întreg desăvârșit, și în același timp un model, după care e aranjată întreaga materie a Evangheliei a patra, scrisă de Ioan Evanghelistul.
Și în timpul nostru Cuvântul trup se face și se sălășluiește întru noi, în Sfânta Euharistie. El nu petrece numai printre și cu noi, cum a făcut cu apostolii, ci se sălășluiește chiar în casa sufletului nostru, în interiorul nostru. Cuvântul Însuși zisese: „De nu veți mânca trupul Fiului omenesc, și nu veți bea sângele Lui, nu veți avea viață întru voi“ (Ioan 6, 53), și, în nemărginita Sa iubire de oameni, ca noi să avem viață întru noi, El își dă trupul Său spre mâncare și sângele spre băutură, îndemnându-ne cu tot dinadinsul să-l gustăm, că zice: „Cel ce mănâncă trupul Meu și bea sângele Meu, are viață veșnică“ și „de nu veți mânca trupul Fiului omenesc și nu veți bea sângele Lui, nu veți avea viață întru voi“ (Ioan 6, 53-54). Viața vecilor primim deci în Sfânta Euharistie, dacă o luăm cu vrednicie, fiind deplin pregătiți prin pocăință. Osândă însă primim atunci, când luăm trupul Domnului cu nevrednicie (I Corinteni 11, 27-29). Aceasta să o aibă în vedere preotul cu cea mai mare băgare de seamă, îngrijind ca fiii săi sufletești să nu primească Trupul Domnului cu nevrednicie, adică fără să fi făcut serioasă pocăință, căci altfel el se face complice la fărădelegea celui ce osândă lui își mănâncă.

__________________
Doamne, fie voia Ta, nu voia noastră!
http://sashaparagulla.blogspot.com/
Reply With Quote
Răspunde



Subiecte asemănătoare
Subiect Subiect început de Forum Răspunsuri Ultimele Postari
Talcuirea randuielii tunderii in monahism - Pr. Arsenie Boca Salistean Domnica Intrebari utilizatori 1 13.01.2013 22:28:25
Talcuirea celor 7 evanghelii io8nut Maslul 2 04.12.2011 12:17:08
Talcuirea Dumnezeiestii Liturghii andrei_im Teologie si Stiinta 6 04.02.2010 22:47:26
Psalmul 136 in talcuirea lui Serafim Rose Miha-anca Rugaciuni 14 08.01.2010 23:10:53
Tâlcuirea numelui "Iisus"- din Învățăturile Sfintei Biserici cristiboss56 Din Noul Testament 1 10.06.2009 21:40:37