![]() |
![]() |
|
|
#1
|
|||
|
|||
![]()
O intrebare prosteasca, poate: oare Domnul nostru Iisus, mangaie sufletele si celor ce se afla in iad, usurandu-le durerea si greutatile? Sau ei pentru ca nu au nadejdea in Domnul, oricum nu-i simt mangaierea?
|
#2
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Pentru că, vezi tu, Iadul ne este un loc al torturii și al durerii fizice. Astea-s basme de speriat babele și moșnegii, care, dacă funcționează, sînt bune și ele... Iadul este Împărăția celor care nu vor să se apropie de Dumnezeu, preferînd distanțarea de El. Iadul este exprimarea libertății tuturor ființelor create care nu subscriu la ideea de iubire, de jertfă pentru ceilalți, de smerenie, de facere de bine. Or, cîți oameni mai sînt pe lumea asta care au un țel în viață să-i iubească pe cei din jur și să nu-și înalțe capul lor mîndru deasupra tuturor dacă s-ar putea? Iată Iadul care începe încă înainte de moarte să facă victime printre noi, prin intermediul îngerilor cu rațiuni corupte care încearcă să-l populeze la maxim...
__________________
Să nu abați inima mea spre cuvinte de vicleșug, ca să-mi dezvinovățesc păcatele mele; Psalmul 140, 4 Ascultați Noul Testament ortodox online. |
#3
|
|||
|
|||
![]() Citat:
În ceasul judecății nimeni nu va putea să ne izbăvească, nici părinte, nici frate, nici prieten. Dacă lucrările noastre sunt vicioase, vom fi osândiți și vom pieri negreșit.Cât de mult s-a jelit acel bogat! Cât l-a rugat pe patriarhul Avraam să i-l trimită pe Lazăr ca să-i răcorească limba! Auzi însă ce i-a spus Avraam: „Între noi și voi prăpastie mare s-a întărit, încât cei ce vor să treacă de aici la voi să nu poată” (Luca 16, 26). Groaza iadului nu poate fi descrisă.Acolo este întuneric adânc, scrâșnetul dinților, viermele neadormit, lanțuri încătușate, foc nestins, suferință, întristare și flăcări care provoacă durere crâncenă, după cum citim în parabola bogatului și a săracului Lazăr. Vom plânge, dar nimănui nu-i va fi milă de noi. Vom jeli, dar nimeni nu va căuta să ne împace. Vom suspina, dar nimeni nu ne va da atenție. Vom privi în jur cu neliniște, dar de nicăieri nu vom afla mângâiere.Acolo nu există mângâiere, nu există îndurare. Chiar și sfinții – dreptul Noe, mult-încercatul Iov, proorocul Daniel și alții – dacă au rude printre cei din iad, nu vor putea să-i mângâie ori să-i ajute. Căci atunci nu va mai exista compătimirea firească, care caracterizează legăturile pământești dintre oameni. Se va întâmpla ca părinții virtuoși care se vor mântui să aibă copii păcătoși, care vor intra în iad, și invers. Răul, vedeți, nu se datorează naturii sau rudeniei, ci intenției fiecăruia. Așadar pentru ca cei virtuoși să se desfete neîmpiedicat cu bunătățile raiului și să nu fie tulburați de compătimirea față de cei din iad, Dumnezeu îi va lipsi de simțământul compătimirii. Astfel, se va pierde chiar și cel mai profund sentiment părintesc. Dacă chiar și în viața aceasta unii părinți, văzând cum copiii lor aleg calea păcatului și a crimei îi alungă și se îndepărtează de ei, cu mult mai mult se va întâmpla așa în viața de dincolo." Last edited by Scotland The Brave; 30.06.2011 at 00:15:09. |
#4
|
||||
|
||||
![]() Citat:
"Suferinta iadului consta in lipsa celui dorit, dorinta de a savarsi pacatul si neputinta de a-l realiza"- Sf Ioan Damaschin. "Cea mai mare suferinta este sa traiesti in mijlocul celor care te urasc si pe care-i urasti si departe de cel pe care il iubesti si care te iubeste"- Sfantul Maxim Marturisitorul. "Cei din iad vor fi biciuiti de flacarile iubirii lui Dumnezeu" Isaac Sirul Dar cum să-i explici asta unui bătrîn fără cunoștințe teologice? O să creadă că de fapt nu-i chiar așa de rău în Iad dacă focul nu ustură, viermii nu te mănîncă, cazanul e stins. Sfinții au avut discernămîntul să spună ceea ce trebuie cui trebuie, funcție de audiența din momentul acela. Altfel, dacă Iadul chiar ar fi la modul propriu foc, pucioasă, viermi, ghețuri șamd, atunci Dumnezeu ar fi un torționar și existența veșnică a fi o glumă proastă.
__________________
Să nu abați inima mea spre cuvinte de vicleșug, ca să-mi dezvinovățesc păcatele mele; Psalmul 140, 4 Ascultați Noul Testament ortodox online. |
#5
|
|||
|
|||
![]()
Poate fi o posibilitate dar acesta abordare deschide o perspectiva periculoasa:multi au inteles acele spuse exact asa.Prin urmare ar fi nevoie de doua teologii:o teologie pentru cei cu o inteligenta superioara,capabili sa inteleaga nuante si una pentru cei simpli,infricosatoare dar eficienta.Esenta crestinismului ar fi lejer afectata la acest gen de ,,split" teologic.In plus ar mai pune in discutie si spusele Mantuitorului din Matei 25:41.Eu am mari retineri,desi sunt tentat,sa merg pe acesta abordare pentru ca in acest caz o intrebare apare:cum trebuie citite Scrierile Sfintilor Parinti? Omilia lui Ioan Gura de Aur nu pare deloc una metaforica.
In plus, in Biblie,cu privire la Iad,se gasesc expresii de tipul "focul care nu se stinge", "ocara și rușinea veșnică", un loc unde "viermele lor nu moare și focul nu se stinge", un loc al "chinurilor" și "văpăilor", al "pierzării veșnice" , un loc al chinurilor "în foc și pucioasă" unde "fumul chinului lor se suie în sus în vecii vecilor", un "lac de foc și pucioasă" unde cei răi sunt chinuiți "zi și noapte în vecii vecilor" . Ar insemna ca si aici trebuie inteleasa exprimarea in mod metaforic si atunci apare o alta intrebare,cu consecinte si mai profunde:unde trebuie inteles limbajul biblic la modul metaforic?Care sunt criteriile? Ioan Gura de Aur a fost un teolog de exceptie,un talcuitor in Duh al Sfintei Scripturi.Situatia se poate complica pentru ca daca merg pe acesta idee ar rezulta ca Parintii Bisericii,in mod deliberat,au zugravit o realitate crancena,ce nu exista chiar asa,in scopul conservarii credintei.Asta ar fi credinta din frica.Am mari retineri sa merg pe acesta abordare. |
#6
|
|||
|
|||
![]()
Daca Sfantul Ioan Gura de Aur a fost un talcuitor in Duhul Sfant al Sfintelor Scripturi, atunci cu siguranta Duhul i-a insuflat ce sa scrie, prin pronie a ajuns sa predice ce a spus. Eu nu cred ca realitatea zugravita de el e diferita de cea prezentata in Biblie, doar talcuita.
Nu sunt si nu ar trebui sa fie doua teologii. E un singur Dumnezeu care se refera tuturor. Adancirea prin Dumnezeu se face si prin multele tratate teologice pentru oamenii care, avand cunostiinte vaste, cauta sa inteleaga adancurile credintei prin prima asta, caci ai nevoie de o baza reala, nu ceva ezoteric pentru a stabili Crestinismul. Oamenii pe care noi ii numim mai simplu, inteleg pe Dumnezeu prin simtire, prin traire si prin un dialog al inimii cu El. Nici unul, nici celalalt mod nu e gresit, cele doua ar trebui lucrate impreuna, in mod ideal. Dar iata ca Dumnezeu lucreaza prin tot omul sfant. Si Sfantul Ioan Gura de Aur, mare teolog si talcuitor al celor Sfinte, si Sfantul Spiridon, care prin minunea sa da marturirise Sfintei Treimi si inchide gura intregului targ de eretici, ba chiar convertind cativa la adevarul Ortodox. |
#7
|
|||
|
|||
![]()
Good point,la acest gen de consecinta,printre altele, m-am referit si eu,desi mai voalat:tentatia abordarii ezoterice.De multe ori apare sub forma unei tentatii intelectuale nevinovate dar extrem de atragatoare.Sa intelegi acolo unde altii nu au vazut sensul,destinat tie,o inteligenta superioara.Intelegerea se poate realiza diferit dar esenta nu trebuie sa difere.In caz contrar suntem pe principiul ,,Houston, we have a problem".
|
#8
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Da, avem în Biblie multe locuri în care cele nevăzute sînt descrise alegoric și metaforic și simbolic cu ajutorul celor văzute. Nu are rost să dau exemple, se știu bine. Hristos Însuși compară Iadul cu gheena, care era locul de lîngă Ierusalim unde se aruncau gunoaiele. Asta ca omul de atunci să înțeleagă că Iadul nu este ceva tocmai plăcut... Ce să le fi spus oamenilor, că dragostea Domnului îi va copleși în Iad și că ei o vor percepe ca un chin dacă nu-și dezvoltă capacitatea de a iubi încă din timpul vieții? :) Aici este un link cu un document scris de Părintele Staniloae, a se vedea la pagina 9 din 36 a documentului scanat: http://www.scribd.com/doc/965004/Sta...xa-si-catolica .
__________________
Să nu abați inima mea spre cuvinte de vicleșug, ca să-mi dezvinovățesc păcatele mele; Psalmul 140, 4 Ascultați Noul Testament ortodox online. Last edited by Florin-Ionut; 30.06.2011 at 14:30:07. |
#9
|
|||
|
|||
![]()
Este logic ceea ce spuneti,am asistat si eu odata,la noi,la o intrunire la care a venit un teolog bine pregatit.Omul a realizat o expunere extrem de interesanta dar si complexa,spre nefericirea salii care ar fi preferat ceva mai simplu si mai lesne de inteles.Drept urmare,la final,a avut parte de zambete protocolare,strangeri de mana grabite si promisiunea de a fi invitat iar,undeva,candva,nu se stie daca in viata asta :)
Multumesc pentru documentul scris de Parintele Staniloaie,o sa va las si eu unul mai tarziu,sper sa va placa. |
#10
|
||||
|
||||
![]() Citat:
"În Răsărit nu s-a vorbit niciodată de un foc material, cel puțin pentru sufletele despărțite de trupuri. Părinții greci intră aproape toți în două categorii: a) unii consideră focul iadului ca ceva spiritual, deși prin aceasta nu trebuie să fie un produs pur subiectiv - foc metaforic -, ci o ambianță pozitivă ostilă care emană de la Dumnezeu și care arde sufletul (Grigorie de Nisa, Sf. Ioan Damaschin); b) alții s-ar părea că vorbesc de un foc oarecum material, dar sînt toți aderenții amînării pedepselor iadului pînă după înviere, deci pînă cînd sufletul e unit cu trupul. Aceștia sînt Părinții și scriitorii cei mai vechi din Răsărit și Apus (Justin, Tatian, Miniciu Felix, Tertulian, Irineu, Ipolit, Lactanțiu, Ilarie). Numai de la Augustin și în special de la papa Grigorie cel Mare apare ideea unui foc material ca pedeapsă imediat după moarte, deci ca pedeapsă a sufletelor separate de trupuri. Biserica Ortodoxă a rămas la opinia aceasta. Nici una din cele trei Mărturisiri Ortodoxe nu dau să se înțeleagă că ar admite un foc material. Mărturisirea lui Petru Movilă spune doar simplu, că iadul se mai numește și foc; Mărturisirea lui Dositei (?) nu amintește de un foc, iar Mărturisirea lui Mitrofan Critopol declară categoric: zice deci Biserica că starea acelora nu este materială, adică organică, mistuită prin foc, nici prin altă oarecare materie, ci prin necazul și chinul conștiinței ce le vine de la amintirea celor ce le-au lucrat în lume nu după rațiune, nici cu evlavie." Citiți mai departe, dar și înainte de acest fragment. Autorul face o comparație directă între învățătura ortodoxă și cea catolică privitoare la starea sufletelor după moarte.
__________________
Să nu abați inima mea spre cuvinte de vicleșug, ca să-mi dezvinovățesc păcatele mele; Psalmul 140, 4 Ascultați Noul Testament ortodox online. |
![]() |
|
![]() |
||||
Subiect | Subiect început de | Forum | Răspunsuri | Ultimele Postari |
Mangaiere in necazuri | Rodica50 | Intrebari utilizatori | 0 | 03.12.2010 19:12:07 |
|