![]() |
![]() |
|
#1
|
||||
|
||||
![]()
Vechii greci aveau două cuvinte pentru "iubire": agape și eros. În românește avem "iubire" și avem "dragoste". Folosim acești termeni în mod nediscriminat: pur și simplu îl spunem pe primul care ne vine în minte. Dar înseamnă același lucru "a iubi" cu "a fi îndrăgostit" ?
Trăim sub paradigma libertății prost înțelese, fapt care influențează știința psihologiei și mentalitatea oamenilor în general. Am întâlnit (frecvent) persoane foarte stimabile, care erau oripilate de "prejudecățile retrograde", "rurale", "medievale" în care trăiau familii până foarte recent, familii în care părinții se ocupau de aranjamentele matrimoniale. Va să zică: săracii tineri de atunci ! Alții hotărau pentru ei, iar ei trebuiau să facă ceva absolut revoltător: să se supună. Dar asemenea concepții vetuste nu se limitează doar la conformare în găsirea "partenerului de viață". În medievala concepție creștină, oamenilor înapoiați "popii" le cer, nici mai mult, nici mai puțin, să Îl iubească pe Dumnezeu. Porunca iubirii ! Ca și când dragostea ar putea fi ceva așa, la comandă. Absurd ! Absurd ? Mult mai puțin decât ni se pare la prima vedere. Pentru omul de azi, dragostea e ceva care pică de undeva. Era să spun "din Cer", dar oamenii cred mai mult în feromoni, în potriviri de pH și în aranjarea planeților decât în ceea ce înțeleg creștinii prin "Cer" cu majusculă. Ei bine, aici duce confuzia dintre "a iubi" și "a fi îndrăgostit". Inteligența limbii pare să fi observat ceva ce noi nu mai observăm. Spunem "sunt îndrăgostit" întotdeauna la diateza pasivă, pe când "iubesc" îl folosim la diateza activă. A fi îndrăgostit înseamnă a-ți cădea ceva sau cineva cu tronc, cel mai des hodoronc-tronc. "Pasiv" are legătură cu "pasiune", adică "passio" sau patimă. A fi îndrăgostit este patimă. Când sunt îndrăgostit eu nu am urmărit acest lucru, ci mi s-a întâmplat. A fi îndrăgostit nu e ceva de ordin rațional. Dragostea e oarbă, dragostea este Eros. Vine din săgeata cu care șmecherul acela dotat cu arc și șăgălnicie m-a lovit în timp ce nu eram prea atent la ce mi se întâmplă. Nu așa stau lucrurile cu "a iubi". Iubirea angajează nu (numai) compartimentul afectiv al psihicului meu, cât (mai ales) compartimentele superioare: al cogniției și voliției. Al cogniției, pentru că iubirea este mult mai concretă decât dragostea. De îndrăgostit, poți fi îndrăgostit de ceva diafan, neclar sau de-a dreptul nebulos. De o imagine. Dar de iubit, nu poți iubi o nălucă. Ca să iubim, trebuie ca mai întâi să cunoaștem. Dacă aș avea cu 20 de ani mai puțin, poate că aș putea spune "sunt îndrăgostit de Cheeky Girls", dar în nici un caz "eu le iubesc pe Cheeky Girls", fiindcă nu le cunosc pe domnișoarele și nu știu despre ele decât o poză, un cântec și un scandal. De aceea și spunem "dragoste la prima vedere", dar niciodată nu am auzit "iubire la prima vedere". Ca să iubești, îți trebuie un anumit timp: exact atâta cât să ajungi la un anumit prag al cunoașterii obiectului iubirii. Când ești îndrăgostit, obiect ești tu însuți (sub aparența subiectului gramatical): ți se poate întâmpla mai repede, iar a cunoaște nu e deloc necesar dragostei (ba chiar contraindicat de multe ori). Al voliției, pentru că iubirea este un act de voință, pe când dragostea nu. Vreau, nu vreau, sunt îndrăgostit (sau "cad îndrăgostit" se spune în alte limbi). Nu se transpune asta la "a iubi". Iubesc atunci, și numai atunci, când vreau să iubesc. Porunca este "iubește-ți apropele" și "iubește-i chiar și pe dușmani". Dumnezeu nu ne cere lucruri imposibile. Nu ar putea să ceară ceva atât de absurd ca "fii îndrăgostit de aproapele", ori chiar "fii îndrăgostit de dușmanii tăi". El ne spune "iubește-ți dușmanii", fiindcă acest lucru e posibil, ține de voința noastră. Îi iubesc fiindcă vreau să îi iubesc și în nici un caz fiindcă mi-au căzut cu tronc. Aceste observații sunt cu atât mai valabile în ceea ce privește iubirea de Dumnezeu. De aceea, virtuțile cardinale sunt înșiruite mereu în ordinea aceasta necomuntativă: credință, speranță, iubire. Deși cea mai importantă este iubirea, nu se poate ajunge la iubire fără credință, care e temeiul: nu Îl putem iubi pe Dumnezeu decât dacă Îl cunoaștem (atâta cât se lasă El cunoscut și cât Îl putem cuprinde pe Cel necupris, și anume suficient ca să Îl iubim). Vedem acum cât de mult greșesc cei cărora eu le spun "iubiriști" și pe care îi vedem atât de des în postură de cateheți ai copiilor și tinerilor. Ca să ajungi să îl iubești pe Dumnezeu, mai întâi trebuie să te ocupi un pic de axiomele credinței, cărora le mai spunem și "dogme", cuvând care a ajuns el însuși, în epoca noastră iubiristă, să aibă o conotație negativă. La fel, în a-L iubi de Dumnezeu un efort de voință este necesar. Îl iubesc pentru că vreau să Îl iubesc. Că, în final, iubindu-L pe Dumnezeu ajung să fiu și îndrăgostit de El, asta ține de generozitatea fără sfârșit a darurilor Sale.
__________________
Doamne, Tu pe toate le știi ! Tu știi că Te iubesc ! www.catehism.com http://regnabit.wordpress.com Last edited by Mihnea Dragomir; 29.10.2010 at 08:12:15. |
|
![]() |
||||
Subiect | Subiect început de | Forum | Răspunsuri | Ultimele Postari |
Feluri de dragoste si feluri de fapte | florin.oltean75 | Generalitati | 11 | 18.04.2011 11:20:20 |
A iubi inseamna a ierta | OvidiuO | Pocainta | 76 | 13.02.2011 20:07:03 |
a iubi inseamana a ierta | jeny | Generalitati | 21 | 31.07.2008 21:26:17 |
Cum Il mai pot iubi? | oni91 | Generalitati | 48 | 13.02.2008 16:52:07 |
|