![]() |
![]() |
|
#1
|
||||
|
||||
![]()
Despre cumpatare
TOATE CÂTE SUNT ALE VIEȚII sunt bune, căci sunt naturale; iar natura oglindește înțelepciunea divină și armonia ce derivă din aceasta. Unde începe răul? căci există și un rău în aplecarea către toate cele care sunt ale vieții. Răul începe odată cu lipsa de măsură. Pentru că una este să te folosești de natură, deoarece din natură face și trupul tău parte; alta este să te îmbuibi cu cele ale naturii și numai din ele să-ți derivi nevoile și bucuriile, fiindcă omul este și mai presus de fire prin sufletul său. Corpul are nevoie de hrană pentru a supraviețui. Are nevoie de odihnă. Are nevoie de liniște - ca opusă obsesiilor generate de nepotolirea funcțiilor sale. Dar una este să te hrănești pentru a dobândi puterea să-ți împlinești destinul de gardian al propășirii pământului creat de Dumnezeu și alta este să te îndopi cu mâncare, până la gâfâire și bătăi de inimă, până la căderea în nesimțirea rațiunii, cu atât mai mult când stropești hrana și cu necugetate pahare de băutură fără măsură. Corpul are nevoie de mișcare, văzută ca sport, gimnastică, pentru sănătatea, oricât de modestă pare și oricât nu s-ar impune ea cu surle și trompete conștiinței noastre, reprezintă comoara cea mai prețioasă de care ne putem bucura în viață, iar mișcarea constituie un izvor al sănătății. Ea ne sporește energia, tonusul, optimismul, ne ascunde fața cenușie a sâcâielilor fără nume ce ne provin din adâncurile necunoscute direct ale organismului și, în locul lor, ne umple de o voioșie permanentă ce ne dă ghes să trăim cât mai plenar. Și, totuși, prea multă mișcare și nechibzuință strică, îndobitocește, ne preschimbă în animale, de nu o dublăm cu exercitarea minții și a sufletului, pentru dobândirea unei ființe rotunde și egal dezvoltate, din toate punctele de vedere. Somnul cât ne este de impus de nevoia profundă a celulelor noastre, ca și de mâhnire și mai ales de disperare, dacă ne este îngăduit peste strictul necesar ne înmoaie, în loc să ne revigoreze, ne prostește, în loc să ne ascută mințile, ne îngrașă nu numai carnea, ci și inteligența - în sens figurativ - , ce nu se mai activează de la sine, ci tot la somn trage; în locul luminii lăuntrice, ne umple de clar-obscur, ba chiar ne conduce în tenebre. Preschimbarea împlinirii dorințelor naturale într-o necontenită căutare a întăririi lor și stimulare artificială a poftelor, nu ne conferă liniște, ci ne zbuciumă și ne vlăguiește până la pierderea cugetului, dar și a somnului. Toate aceste ascultări de natură, dacă nu se împlinesc cu decență și autocenzurare, nu ne ajută: ele ne devin vrăjmașii aducători de boli, mai ales psihice, dar nu mai puțin organice. Care este cheia ce să îngăduie dreapta cumpănă în potolirea naturii? Ea se numește: cumpătarea; și este una dintre virtuțile de seamă. Este fapt antisocial să nu respecți nici o limită, fie în hrănire, fie în somn, fie în excesele de tot felul. Am citit mărturisirile unei doamne, adresate medicului său: se plângea că nu mai avea loc în pat, datorită îngrășării soțului ei; că nu mai putea respira în așternutul lui, din pricina transpirației tot mai abundente adusă cu sine de îngrășarea lui peste măsură; că nu-l mai putea privi în față când mânca, preocupat doar de cele ce-i umpleau farfuria; că nu-i mai putea suporta glumele, legate numai de alimentare; că viața ei devenise un iad al comestibilului, datorită lăcomiei lui nestăpânite. Oblomov este caz psihologic clasic de trândăvie lacomă de trândăvie. Iar Othello un altul, al geloziei lacome de gelozie. Harpagonul lui Moliere este pilda urei și disprețului social ce le poate stârni lăcomia de bani. Don Juan arată omenirii cât de josnic este lacomul de iubire. Toate sunt bune numai dacă sunt acceptate exclusiv sub controlul cumpătării. Dar vorbirea în societate? Trebuie să știi ba să suporți, ba să te abții, ne învață Samuel Smiles. Starea de spirit se cade s-o supui judecății. Iar micii draci ai iritabilității, ai nerăbdării și ai bătăii de joc hotărât se cuvine să-i ții la respect. Dacă dai o dată dreptul de acces în spiritul tău, vor fi dispuși cu prisosință să revină acolo și să se stabilească în el permanent. De dragul fericirii noastre individuale este necesar să efectuăm controlul asupra propriilor noastre cuvinte, în aceeași măsură în care ne controlăm faptele, deoarece există cuvinte ce izbesc mai dureros decât loviturile de pumnal. Cât de dificil este uneori să reții mușcătura vorbelor ce-ți stau pe limbă gata să izbucnească și care mușcătură, dacă o slobozești, ți-ar supune la grea încercare adversarul. 'Să ne păzească Dumnezeu', spune domnișoara Bremer, în lucrarea sa Căminul domestic, 'de puterea destructivă a cuvintelor! Există cuvinte ce despart inimile mai precis decât spadele cele mai ascuțite, cuvinte ale căror rană te face să suferi întreaga viață'. Caracterul constă, așadar, în a-ți controla vorbirea cum controlezi toate celelalte. Omul înțelept și tolerant își va reprima o vorbă de duh și aspră, ce ar putea jigni sentimentele aproapelui, pe când cel nebun zice, în zăpăceala lui, tot ce-i trece prin minte și-și va jertfi prietenul mai curând decât să renunțe la o vorbă de spirit. 'Gura celui înțelept', zice Solomon, 'se află în inima sa; inima nebunului sălăsluiește în gura lui'. Există, totuși, inși ce nu sunt nebuni și care nu-și cumpănesc limbajul după cum o fac cu faptele lor, nu și-l cumpănesc din pricina lipsei lor de indulgență și de răbdare. Omul de geniu și acela al impulsurilor, ale căror cuvinte sunt incisive și prompte, încurajați de aplauze, lasă să le scape uneori câte un cuvânt sarcastic ce recade tot asupra lor mai târziu și le provoacă cele mai mari greutăți. Samuel Smiles, în continuare, îl citează pe Bentham cu: 'Formularea unei fraze a decis soarta multor prietenii și, poate, cine știe? a multor regate'. Apoi sfătuiește, răspicat: Dacă ești ispitit să pui pe hârtie un cuvânt spiritual, dar dur, preferă să-l lași în fundul călimării, oricât de anevoios ți-o fi s-o faci. Și susține această opinie cu citarea proverbului spaniol: Pana de gâscă rănește deseori mai tare decât gheara leului. La fel, se apelează la Pitagora, care îndeamnă: Tăceți sau spuneți ceva mai bun decât tăcerea. Poate că cel mai exact pune Samuel Smiles problema când scrie: Acela care, în societate, nu-și impune nici o jenă devine insuportabil. Nimeni nu-l privește pe un asemenea ins cu plăcere și el constituie o sursă neîncetată de necazuri pentru cei ce-l înconjoară. Din lipsa frânelor, mulți indivizi își petrec viața luptând contra dificultăților pe care și le făuresc ei înșiși și-și fac imposibil succesul, prin caracterul lor acru și grosolan; pe când alții, mai puțin dotați, poate, își fac drum și reușesc prin răbdare, printr-o stare de spirit egală ei însăși și prin stăpânirea de sine. Va să zică, tot cumpătarea! Și Iisus Hristos se ridică împotriva lipsei de cumpătare, de aceea trebuie să dăm mare atenție acestui defect. Mântuitorul îi dojenește pe cei care, postind, o vestesc tuturora și se împăunează cu pioșenia lor prost înțeleasă și formală, care vor să fie văzuți de tot poporul cât sunt ei de evlavioși, cât de cuminți ascultători de lege sunt. La nimic nu folosește atare atitudine, decât să scârbească pe cei doritori cu adevărat a ține legea. Același lucru îl vedem și în zilele noastre, când notorii comuniști - deci, atei - fac cruci mari peste cruci mari la mormintele celor împușcați din ordinul lor înșile, bântuie bisericile când știu că vor fi televizați, pentru prostirea unui popor confuz. Se prefac în toleranți religioși, când ieri au fost cei dintâi să împiedice săvârșirea cultului sau credința personală, când ieri au dat afară din servici muncitori și funcționari ce frecventau biserica sau îndrăzneau să-și boteze copiii, au persecutat în școli elevi și studenți ce se închinau, ori purtau la gât câte-o cruciuliță. N-au avut cumpătare în ura lor de creștinism; n-au avut cumpătare în manifestarea obraznică a credinței afișate astăzi și sub masca ei lucrează la perpetuarea tot a ateismului și a intoleranței în țară. Lipsiți de cumpătare sunt așa zișii politicieni care se bat cu pumnii în piept că sunt naționaliști, continuând a lăuda reprezentanții comunismului internaționalist; își dau mâna cu politicienii de dreapta ai Occidentului, după vechiul model leninist-stalinist - mă refer la prietenia dintre bolșevismul de vârf și Hitler, concretizată în pactul tâlhăresc Ribentropp-Molotov - , își dau mâna, după vechiul model sovietic, cu cei de dreapta, atunci când, de fapt, ei reprezintă cea mai neobrăzată stângă de conceput! Cine n-are cumpătare sare în ochi și vai de personajul public ce nu știe aceasta, că de râsul lumii ajunge! Careva dintre dumneavoastră, ascultătorii mei, s-ar putea întreba: oare Mihai Rădulescu, acum, când arată cu degetul la fărădelegea minciunii urcată la tribună, nu încalcă legea cumpătării în cuvântare, lege pe care tocmai a scos-o în evidență? Subliniez, pentru acela căruia i-a trecut prin minte aceasta, că până și în cumpătare este necesară cumpătarea, iar adevărul este mai presus de cumpătare, el fiind lumina cetății. Nimic bun și statornic, nimic serios și durabil, nimic vrednic de admirație și nobil nu se poate face în lipsa cumpătării. Unul se îmbuibă cu fasole, altul cu spirtoase, unul se îmbuibă cu somn, altul cu trândăvia cu ochii deschiși, unul se îmbuibă cu mângâieri, altul cu asprimi ce-l fac a se simți stăpân, fie pe sine însuși, fie pe destinul celorlalți, unul se îmbuibă cu sport, altul cu lene, unul se îmbuibă cu lauda de sine, altul cu prejudicierea aproapelui, toți își dăunează în primul rând lor înșile și moștenirea lor va fi pustiul lăuntric. Cu nimic nu se vor alege, tocmai pentru că au adunat prea mult și nu le-a priit. Pentru că n-au avut măsură. Iar calea măsurii este aceea a cumpătării. |
#2
|
||||
|
||||
![]()
Cateva proverbe/ zicatori/ maxime despre cumpatare
Ratiunea desavarsita evita orice exagerare si cere cumpatare (Moliere).
Totul in noi e prea cumpatat, pana si nebunia noastra.(Emil Cioran) Cel ce stie sa-si stapaneasca inima sa, poseda o implinire a tuturor invataturilor.(Proverb egiptean) Nimic prea mult!(Proverb Romanesc). |
#3
|
||||
|
||||
![]()
Sa fim cumpatati in Vinerea Mare!
![]() |
#4
|
||||
|
||||
![]()
Bine ar fi să fim mereu, căci asta-i doar înfrânare, ce ori și când poate să scape de sub control. Cumpătarea și înțelepciunea , pe toate le ține în frâu ! O cumpătare de o zi , nouă sau nouăzecișinouă , nimic nou nu adauce sub soare . . .
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
#5
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Ce trebuieste pacatosului sa se intoarca pe calea cea buna? Daca tot anul am pcatuit, macar o zi pe an, in Vinerea Mare sa fim cumpatati! Nu aduce anul ce aduce ceasul. |
#6
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]()
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie. (Părintele Alexander Schmemann) |
![]() |
|
![]() |
||||
Subiect | Subiect început de | Forum | Răspunsuri | Ultimele Postari |
Despre nașterea din nou, din Duhul Sfânt și despre Botez | Savonarola | Sfinti Parinti (Patrologie) | 15 | 20.07.2013 13:28:48 |
Petre Tutea despre Dumnezeu si despre atei | tigerAvalo9 | Generalitati | 34 | 02.12.2010 15:37:16 |
Despre pacate si despre Canoanele duhovnicilor | gheorghecoser23 | Preotul | 5 | 25.06.2008 17:01:23 |
|