Psaltirea-o carte a sufletului credinciosilor
Niciodată această lucrare n-a încetat să se afle în centrul preocupărilor celor dornici de pocaință și mântuire. Interesul prioritar de care s-a bucurat permanent este determinat de bogația și, în egală măsură, de frumusețea cuprinsului ei. Sfântul Vasile cel Mare evidențiază aceste alese calități ce caracterizează Psaltirea, atunci când scrie în Comentariul său la Psalmi următoarele: “Într-adevăr, altceva ne învață Profeții, altceva Istoricii, altceva Legea, altceva… Proverbele. Cartea Psalmilor însă cuprinde în sine tot ceea ce este mai folositor din toate. Ea proorocește cele viitoare, face aluzii istorice, dă legi pentru viață, arată ce trebuie să facem și, ce să spunem, într-un singur cuvânt, este o adevărată comoară de învățături bune, punând la îndemana fiecăruia, după sârguința lui, tot ceea ce îi este de folos”. Într-alt loc, același Sfânt Părinte ne oferă și aceste interesante considerații asupra Psalmilor, scriind: “Câtă învățătură nu poate cineva agonisi din Psaltire? Mareția bărbăției, exactitatea dreptății, însemnătătea înfrânării, desăvârșirea judecății, chipul în care să se mântuiască, dreapta măsură a răbdării, într-un cuvânt, tot felul de binefaceri. Numai aici poate găsi cineva teologia cea desăvârșită, aici profețiile despre întrupare, aici amenințarea judecății celei veșnice, aici nădejdea învierii, aici teama de iad, aici făgăduința măririi ce ne așteaptă și descoperirea tainelor celor neajunse. Toate acestea se gasesc in Psaltire ca intr-un mare si bogat tezaur”.
După Sfântul Atanasie cel Mare, Psaltirea “cuprinde în sine zugrăvite toate simțămintele oricărui suflet omenesc, schimbările și înnoirile lui, așa încât dacă cineva voiește, poate să-și ia și să-și însușească zugrăvirea ce i se potrivește”.
Pentru Sfântul Ambrozie, această frumoasă carte este “glasul Bisericii în mărturisirea prin cântare a credinței celei una”. La fel de elogios grăiește despre Psaltire și Sfântul Ioan Hrisostom, când spune: “Toate Scripturile sunt sfinte, dar Psalmii au ceva mai mult”. Casiodor numește Psaltirea “fântâna nestricată” ce izvorăște veșnic apa cea vie a mântuirii.
|