View Single Post
  #20  
Vechi 17.10.2008, 01:25:58
geo.nektarios's Avatar
geo.nektarios geo.nektarios is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 03.07.2008
Religia: Ortodox
Mesaje: 1.356
Implicit

Semnele sfârșitului și motivul nevăzut al sfârșitului lumii


Conform Sfintei Scripturi, deși nu se va putea prevedea cu siguranță momentul sfârșitului lumii, totuși vor fi unele semne care pot să indice cu oarecare probabilitate apropierea sfârșitului. Desigur că și aceste semne sunt supuse unei ambiguități. De aceea, Sfânta Scriptură spune pe de o parte că sfârșitul va veni pe neașteptate, dar pe de altă parte, dă unele semne ale apropierii lui.
Sfântul Apostol Petru înfățișează caracterul ambiguu al apropierii sfârșitului, declarând că și atunci unii se vor îndoi de apropierea lui. De aceea sfârșitul va veni "ca un fur". "întâi trebuie să știți că în zilele cele de apoi, veni-vor cu batjocură batjocoritorii, care vor umbla după poftele lor și vor zice: Unde este făgăduința venirii Lui? Că de când au adormit părinții, toate rămân așa ca de la începutul zidirii... Iar ziua Domnului va veni ca un fur; atunci cerurile vor pieri cu vuiet mare; stihiile arzând se vor desface și pământul și lucrurile de pe el vor arde cu totul (2 Pt. 3, 3-4, 10).
Pe de o parte semnele sfârșitului date de Scriptură par să fíe foarte caracteristice. Dar pe de altă parte, din cauza echivocului care va persista, nici aceste semne nu pot fi identifícate cu siguranță deplină. Ele sunt: 1) predicarea Evangheliei la toate popoarele (Mt. 24, 14); 2) convertirea poporului iudeu la creștinism (Rom. 11, 25); 3) înmulțirea fărădelegii și răcirea dragostei între oameni (Mt. 24, 10, 12), căderea multora de la credință, amăgiți de prooroci mincinoși (Mt. 24, 4 și urm.), înmulțirea războaielor și a veștilor de războaie (Mt. 24, 67), mari catastrofe în natură (Mt. 24, 7, 29); 4) venirea lui Enoh și Ilie (Apoc. 19, 1); 5) venirea lui Antihrist (2 Tes. 2, 3-11; 1 In. 2, 18) care va lucra împreună cu apostolii săi mincinoși tot felul de semne ca să amăgească pe oameni; substituindu-se lui Hristos, el va prigoni cu furie pe aleșii Domnului (Mt. 24, 5, 11); 6) arătarea pe cer a "semnului Fiului omului" (Mt. 24, 30), adică a crucii.
Semnele 1 și 3 sunt ceva prea general, ca să se poată cunoaște exact când s-au produs. Convertirea poporului iudeu nu știm în ce sens are să se înțeleagă. Celelalte semne cuprind pe de o parte ceva misterios, pe de alta nu vor avea o aparență lipsită de echivoc. De aceea mulți vor putea să le indice ca prezente, înainte de a se produce real, și mulți vor putea contesta realitatea lor, când se vor produce de fapt.
Astfel istoria va putea ajunge obiectiv de multe ori aproape de sfârșit, dar oamenii nu vor putea subiectiv să cunoască aceasta; sau unii oameni o vor considera aproape de sfârșit, fără să fie de fapt. De aceea ei vor continua să se căsătorească și să se ocupe cu celelalte treburi ale lor, chiar în preajma sfârșitului ei real. Istoria nu va ajunge la sfârșit prin ea însăși, ci prin voia lui Dumnezeu.
Dumnezeu îi pune capăt când vrea, dar aceasta, se pare că atunci când continuarea ei nu ar mai avea într-adevăr un rost, chiar dacă multor oameni li s-ar părea dimpotrivă. Numai din viața lor de dincolo vor vedea și ei că o continuare a istoriei ar fi fost inutilă. De aceea Scriptura cere ca oamenii să fie pregătiți pentru sfârșit, dar nu să fixeze un soroc al lui (Mt. 24, 42).
Unii Părinți bisericești văd motivul sfârșitului lumii la un moment dat, într-un plan intern al lui Dumnezeu. Sfârșitul ei va veni prin Dumnezeu, atunci când ea și-a împlinit rostul conform planului lui Dumnezeu.
Ambele aceste idei: sfârșitul lumii prin Dumnezeu, dar atunci când ea își va fi împlinit rostul prevăzut de Dumnezeu, se cuprind în afirmarea Sfântului Maxim Mărturisitorul și a Sfântului Simeón Noul Teolog, că întâi trebuie să se împlinească lumea de sus și apoi va veni sfârșitul. După cel dintâi, lumea de sus se va împlini când toate mădularele se vor strânge în jurul capului - Hristos, casă fie trupul lui Hristos complet[COLOR=#0000ff][1][/COLOR]. Cel de al doilea dezvoltă ideea aceasta, adăugând că pentru a se întregi trupul lui Hristos cu toți cei mai înainte rânduiți, trebuie ca aceștia să se nască pe pământ. "Deci, fiindcă Biserica este trupul lui Hristos și mireasa Lui și lumea de sus și locașul lui Dumnezeu, iar mădularele trupului Lui sunt toți sfinții; și fiindcă nu s-au născut încă toți, nici n-au bineplăcut, este vădit că nici trupul lui Hristos nu e complet și nu s-a umplut încă lumea de sus, adică poporul Bisericii lui Dumnezeu, ci se află încă mulți în lume și până azi mulți care nu cred, dar vor crede în Hristos. Sunt și mulți păcătoși și risipitori care se vor pocăi și mulți neascultători care vor asculta. Și încă mulți se vor naște și vor bineplăcea lui Dumnezeu până la glasul trâmbiței din urmă. De aceea e de trebuință sa se nască toti cei mai-înainte-știuti de Dumnezeu și să se umple lumea Bisericii de deasupra lumii acesteia, a Ierusalimului celor întâi-născuți, în cele cerești. Și atunci se va umple plinătatea trupului lui Hristos de cei ce sunt mai înainte-rânduiți de Dumnezeu ca să se facă după chipul Fiului Său, care sunt fiii luminii și ai zilei aceleia. Aceștia sunt toți mai înainte-rânduiți și scriși și măsurați și se vor uni și se vor lipi de trupul lui Hristos și atunci va fi întreg și desăvârșit trupul lui Hristos și nu va mai lipsi nici un mădular"[COLOR=#0000ff][2][/COLOR].
Ideea a exprimat-o mai înainte Sfântul Grigorie de Nyssa care zice: "Prin cei ce se adaugă continuu la credință, Hristos Se zidește pe Sine însuși. Și El va înceta să Se zidească pe Sine, când va ajunge la măsura de creștere și desăvârșire a trupului și nu va mai lipsi ceva care să trebuiască să se adauge prin zidire, toți fiind zidiți pe temelia proorocilor și apostolilor... Dacă deci, cap fiind El, își zidește corpul Său în continuare prin cei ce se adaugă mereu, închegându-i și articulându-i pe toți în ceea ce i se potrivește fiecăruia după măsura lucrării lui, ca să fie, fie mână, fie picior, fie ochi, fie ureche, fie altceva din cele ce completează trupul, pe măsura credinței fiecăruia, iar făcând aceasta Se zidește pe Sine, precum s-a zis, e clar că sălășluindu-Se în toți, pe toți îi primește în Sine, pe cei ce se unesc cu Sine prin împărtășirea de trupul Său și pe toți îi face mădulare ale trupului Său, ca să fie mădulare multe, dar un trup"[COLOR=#0000ff][3][/COLOR].
Sfârșitul lumii va veni deci când se va completa lumea din punct de vedere spiritual, sau trupul lui Hristos, ca o spiritualitate unitară și armonică. Unitatea acelei lumi trebuie să cuprindă totalitatea formelor de încorporare individuală a spiritualității divino-umane a lui Hristos. Desigur deplinătatea unirii se va realiza dincolo. Dar dincolo se realizează cele năzuite aici.
Reply With Quote