Citat:
În prealabil postat de Iustin32
Sfânta Scriptură opreste închinarea la chipuri cioplite si la alte asemănări văzute (les. 20, 4; Lev. 26, 1; Deut. 5, 8; Fapte 17, 29). Dar prin aceasta opreste numai închinarea întemeiată pe socotinta că însăsi aceste chipuri trebuie cinstite ca dumnezei, adică opreste închinarea la idoli. Nu opreste însă cinstirea unor semne si înfătisări ale lui Dumnezeu si ale sfintilor, când această cinstire nu rămâne la materia din care sunt făcute, ci duce gândul nostru la Dumnezeu sau la sfântul închipuit prin ele. Am văzut la capitolul despre cinstirea sfintelor moaste cinstirea ce se dădea unor brâie si stergare de pe trupul Apostolului Pavel. In Vechiul Testament ni se spune despre doi heruvimi sculptati, asezati deasupra chivotului Legii, sau de heruvimii brodati în catapeteasma din lăcasul sfânt (les. 25, 18-22; 26, 31 etc.).
18. Apoi sa faci doi heruvimi de aur; si sa-i faci ca dintr-o bucata, ca si cum ar rasari din cele doua capete ale capacului;
19. Sa pui un heruvim la un capat si un heruvim la celalalt capat al capacului.
20. si heruvimii sa-i faci ca si cum ar iesi din capac. Heruvimii acestia sa fie cu aripile întinse pe deasupra capacului, acoperind cu aripile lor capacul, iar fetele sa si le aiba unul spre altul; spre capac sa fie fetele heruvimilor.
21. Apoi sa pui acest capac deasupra la chivot, iar în chivot sa pui legea ce îti voi da.
22. Acolo, între cei doi heruvimi de deasupra chivotului legii, Ma voi descoperi tie si îti voi grai de toate, cate am a porunci prin tine fiilor lui Israel.
Inaintea lor se tămâia si se faceau închinăciuni (losua 7, 6; les. 30, 1, 7, 8).
6. Atunci Iosua si-a sfasiat vesmintele sale, a cazut cu fata la pamant inaintea chivotului Domnului si a stat asa pana seara si el si batranii lui Israel si si-au presarat pulbere pe capetele lor.
7. Atunci a zis Iosua: "O, Doamne Dumnezeule, de ce a trecut robul Tau poporul acesta peste Iordan? Oare, ca sa-l dai in mainile Amoreilor si sa ne pierzi? Mai bine ramaneam sa locuim de cealalta parte de Iordan!
Precum ne ajutăm de cuvânt ca să ne ridicăm la cele mai presus de cuvânt, tot asa ne folosim si de icoană, ca să ne ridicăm mai presus de icoană. Si precum Dumnezeu vrea ca auzul nostru să se sfintească prin cuvinte curate, asa vrea ca si vederea noastră să se sfintească prin icoane cuvioase, ca prin amândouă aceste simtiri superioare, să pătrundă în suflet gânduri curate.
|
Pe noi, care cautam sa pazim toate cele zece porunci, din recunostinta si dragoste pentru Dumnezeu, ne numiti pazitori ai legamantului vechi. Iar dvs. veniti cu imagini simbolistice, din sanctuarul vechi-testamentar, ca sa argumentati o "inventie" care a aprut prin sec IV; ma refer la icoane. Este bine sa studiati tot ceea ce se petrecea la sanctuar. Veti vedea descris in mod minunat, planul de Mantuire a lui Dumnezeu, pentru oameni. Toate simbolurile de acolo si-au gasit implinire la Cruce.
"Vederea noastra sa se sfinteasca prin icoane cuvioase". Sfanta Scriptura ne arata ca "vederea noastra se sfinteste" cand privim la lucrurile facute de insusi Dumnezeu, nu de mana omului.
"Fiindca ce se poate cunoaste despre Dumnezeu...se vad lamurit, de la facerea lumii cand te uiti cu bagare de seama in ele LA LUCRURILE FACUTE DE EL. Asa ca nu se pot dezvinovati"(Romani 1:19,20).
Sunt un iubitor al drumetiilor montane. Deseori, am ajuns in locuri de o frumusete care iti taia rasuflarea. Involuntar spuneam:"Doamne, numai Tu ai putut sa faci asa ceva!". Dar nu trebuie sa urci pana-n varf de munte ca sa vezi lucrarea minunata a lui Dumnezeu. Uitati-va, "cu bagare de seama" in jurul dvs. Poate veti ajunge sa nu mai insultati lucrarea lui Dumnezeu cu lucrari omenesti. Un fir de iarba ne vorbeste mai mult despre maretia lui Dumnezeu decat orice pictura "sfintita".