View Single Post
  #6  
Vechi 06.07.2008, 18:43:53
sofiaiuga's Avatar
sofiaiuga sofiaiuga is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 25.02.2007
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.015
Implicit

Citat:
În prealabil postat de achimovjan
Despre Post.

Este indeobste cunoscut ca existe perioade in Anul Bisericesc randuite pentru abtinere de la numite mancaruri.De ce au fost randuite aceste rastimpuri de postire,este o problema destul de complicata,legata de evolutia ritualului bisericesc,lucru pe care nu vreau sa-l dezbat acum.Este un lucru interesant cum se pozitioneaza crestinii in zilele noastre fata de post.Exista trei ramuri mari de crestini:ortodocsi,catolici si protestanti.Cum vad aceste denominatiuni crestine postul?La aceasta intrebare se poate raspunde numai daca facem o scurta incursiune in nucleul tare al fiecarei credinte,si anume pozitionarea fata de Biblie si de traditia bisericeasca.La ortodocsi,evolutia dogmatica a facut ca in prezent sa se puna semnul egal intre traditie si Sfanta Scriptura,recunoscute in manualele de dogmatica clasice ca "izvoare ale revelatiei crestine".Aceasta asa zisa egalitate,a facut ca in Biserica Ortodoxa sa apara o relativizare a cuvantului scripturii,care ,in opinia multor filosofi ortodocsi nu are valoare in sine,ci numai raportat la interpretarea data de traditie.Cu alte cuvinte,daca vrei sa intelegi scriptura,iti trebuie neaparat inca o mie si una de carti langa tine,care sa ti-l explice,sau,daca nu cel putin un initiat in tainele traditiei,un fel de guru paraortodox,de cele mai multe ori in persoana unui preot.Asa stand lucrurile in filosofia ortodoxa a zilelelor noastre,postul este vazut ca o a unsprezecea porunca a decalogului,rasarind de unde altundeva decat din atotputernica traditie.Spun asta pentru ca orice cititor al Noului Testament,va vedea ca aici nu exista nici o referirea la vreo porunca de a posti,nici a Mantuitorului,nici a Sfintilor Apostoli.Referitor la valoarea Postului,Mantuitorul Hristos spune ca el,unit cu rugaciunea poate alunga anumiti demoni,insa nu pe toti.Este singura referire pe care o face Mantuitorul la valoarea postului.In rest,la criticile aduse de farisei si carturari,precum si la intrebarile puse de ucenicii lui Ioan Botezatorul,cum ca de ce Ucenicii Lui nu postesc,raspunsul Mantuitorului este clar:"pot oare fiii nuntii sa posteasca ,cat timp este Mirele cu ei?Va veni insa timpul cand Mirele va fii luat de la ei,si atunci vor posti."De asemenea,referitor la felul fariseic de a posti,Mantuitorul ii mustra pe cei care "se arata lumii ca postesc",intristandu-se si aratand suparati.In rest,nici o porunca expresa de a posti.Sfintii Apostoli,cei care au scris epistole,nici ei nu dau vreo porunca expresa de a posti,ci doar mentioneaza postul ca o arma de lupta impotriva anumitor demoni,precum si o metoda de a tine trupul in frau.Sfantul Apostol Pavel spune ca isi chinuieste trupul si-l supune robiei(prin post,n.ed) pentru ca sa nu cada el insusi in pacatele paganilor pe care le infiereaza(desfrau,lacomie,ura,ucidere).Sfantul Apostol Petru este mustrat intr-o vedenie pentru ca a numit anumite animale necurate,pe care Dumnezeu le sfinitise in prealabil.Nici vorba insa despre porunca de a posti,ci doar sfat si indrumare pentru cei care au de dus un razboi mai aspru cu trupul si cu demonii.In sfarsit,la sinodul Apostolic,Sfintii apostoli au hotarat ca nu trebuie sa se mai tina legea veche,cu jertfele si "lunile noi",ci sa se fereasca crestinii de cele jertfite idolilor,de desfrau si de animale sugrumate.Nici vorba de vreo porunca de a posti.Referitor la cele 7 sinoade ecumenice,acestea au o singura mentiune legata de post si anume,oamenii perfect sanatosi si care nu indeplinesc vreo munca grea,sunt indemnati sa posteasca miercuile si vinerile de peste an si Postul Patruzecimii,adica al Pastilor.Nu mai fac mentiune de alte scrieri din tezaurul ortodoxiei,pentru ca,este litera de lege pentru ortodocsi ca doar Mantuitorul,Sfintii Apostoli,si cele 7 Sinoade Ecumenice sunt infailibile.In prezent,in lipsa acestor mentionate mai sus,se considera ca doar Biserica in deplinatatea membrilor ei este infailibila.Ori din Biserica fac parte toti cei care sunt botezati in numele Sfintei Treimi,adica si catolicii si protestantii.Ori acestia 2 din urma,urmand linia Scripturii si a sinoadelor ecumenice,nu obliga pe nici un credincios la post.La catolici,postul consta doar in abtinerea la la carne,iar la protestanti,postul este individual,urmand sfatul Mantuitorului si al Sfintilor Apostoli,si anume un post conjuctural.Prin post conjuctural,ei inteleg faptul de a posti cu un scop precis,adica pentru a intelege anumite taine ale credintei,pentru a se indeplini o cerere,pentru a se apara de demoni,etc.Iata deci,ca Biserica,in deplinatea ei,in infailibilitatea ei ca trup al lui Hristos nu are o porunca de a posti.
AVEM DESTULE EXEMPLE IN in Biblie despre post ,care este abtinerea de la anumite mincaruri in anumite zile sau perioade.1. Deci si retinerea data de Dumnezeu lui ADAM SI EVEI de a nu minca din pomul care facea mere Este in cadrul unei ASCULTARI DE DUMNEZEU.2.iANITEMERGATORUL domnului sfintul ioan botezatorul era un mare postitor caci scrie ca se htanea doar cu lacuste si miere.3.Intra-devar apostolii nu trebuiau sa posteasca de bucurie ca mirele era cu ei dar tot tu ai dat citatul in care Mintuitorul spune ce VOR POSTI CIND MIRELE SE VSA LUA DE LA EI.oRI ACESTE ZILE CIND mirele S-A LUAT DE LA EI SIN miercuri ,CIND mINTUITORUL A FOST VINDUT ,si VINERI cind a murit truperte rastignit pe cruce .De atunci Mirele HRISTOS A REVENIT 40 ZILE PRINTRE EI ,DAR CU ALTE CARACTERISTICI ALE TRUPULUI INVIAT INTRU SLAVA,IAR IN ZILEL NOASTRE IL TRIMITE DE LA TATAL PE DUHUL SFINT.4.Avem exemplul Mintuitorului care a postit 40 zile inaintea acestei propovaduiri de pe pamint.Oare de ce a posit EL?!? Ca sa primeasca PUTERI DE LA TATAL IN ACEASTA MISIUNE DELOC USOARA CE O AVEA DE INDEPLINIT PE PAMINT ,aSA CA SI NOI DC AVEM MERU GREUTATI SI ISPITE DE LA CEL RAU TRE SA POSTIM ,DAR NU ANAPODA CI SA CUM ZICE MINTUITORUL ,in zilele cind EL s-a luat de la noi ,adica miercuri ,prin vinzare si vineri prin rastignire.5.A scote pe demoni nu e o treba usoara si cel care doreste sa faca aceasta tre sa primeasca PUTERI DE SUS si pt asta tre sa faca si acel preot ce a facut insusi mintuitorul pt a propovadui ,vindeca de demoni sau de alte boli,caci nu este sluga ,adica preotul mai mare ca STAPINUL acestei lumi ,care dc EL apostit apoi cu atit mai mult noi.!6.La primul sidod apostolic ,adica la care au participat apostolii ei au hotarit:"CINE NU VA POSTI PARUZECIMEA ,POSTUL PASTILOR SA SE AFURISEASCA DC E MIREAN SI SA SE CATERISEASCA DC E CLERIC"
aPOI NU SINTEM NOI MAI MARI CA APOSTOLII CA SA NU ASULTAM!
ii PRIVESTE PE CEILALTI CUM INTELEG SA POSTEASCA ,NOI POSTIM CA SI ORTODOCSI ASA CUM NE-AU LASAT APOSTOLII ,IAR DC VREI OBSERVA CA DC ESTI CIND TE ROGI CU STOMACUL PLIN ,NICI NU TE POTI RUGA ,FII ATENT NUMAI ,TRUPUL GREU TRAGE SPRE PAMINT SI RUGACIUNEA UNUI TRUP INGREUIAT DE MINCARE NU SE RIDICA SPRE CER.7.In leg cu ceea ce s-a aratat ap PETRU in vedenie ,acea vedenie se referea la alte popoare in afara de iudei.sa nu le discrediteze ,sa nu le oprtesca de la crestinare pe ele.
CONCLUZIE:porunca de aposti o avem data de Dumnezeu in rai lui ADAM ,exempul de a posti il avem de la INAINTEMERGATORUL DIMNULUI ,iar porunca de a posti miercurea si vinerea e de la insusi MINTUITORUL ,iar postul pastilor e de la sinodul apostolidc ,adica de la SFINTII APOSTOLI.Dumnezeu ,care nu vrea moartea noasta a pacatosilor ne arata ca o arma a indreptarii de la pacate postul ,CARE SI TRE SA PRECEADA SPOVEDANIA SI IMPARTASANIA ,CA SA NU LUAM CU NEVREDNICIE TRUPUL SI SINGELE DOMNULUI.Dumnezeu sa te lumineze si pe tine.
past scriptum;Faptul ca noi ortodocsii nu ne permitem sa ne hazardam in interpretarea unor pasaje din bibli ,DOVEDESTE SMERENIE ,caci diavolii numiti diavoli teologi stiu f.f.bine biblia si ...au si ei interpretarile lor ..voit eronate pe care le strecoara in mintea oamenilor mindri.
Sofia
Reply With Quote