View Single Post
  #1  
Vechi 04.07.2008, 07:26:34
achimovjan
Guest
 
Mesaje: n/a
Implicit


Despre Post.

Este indeobste cunoscut ca existe perioade in Anul Bisericesc randuite pentru abtinere de la numite mancaruri.De ce au fost randuite aceste rastimpuri de postire,este o problema destul de complicata,legata de evolutia ritualului bisericesc,lucru pe care nu vreau sa-l dezbat acum.Este un lucru interesant cum se pozitioneaza crestinii in zilele noastre fata de post.Exista trei ramuri mari de crestini:ortodocsi,catolici si protestanti.Cum vad aceste denominatiuni crestine postul?La aceasta intrebare se poate raspunde numai daca facem o scurta incursiune in nucleul tare al fiecarei credinte,si anume pozitionarea fata de Biblie si de traditia bisericeasca.La ortodocsi,evolutia dogmatica a facut ca in prezent sa se puna semnul egal intre traditie si Sfanta Scriptura,recunoscute in manualele de dogmatica clasice ca "izvoare ale revelatiei crestine".Aceasta asa zisa egalitate,a facut ca in Biserica Ortodoxa sa apara o relativizare a cuvantului scripturii,care ,in opinia multor filosofi ortodocsi nu are valoare in sine,ci numai raportat la interpretarea data de traditie.Cu alte cuvinte,daca vrei sa intelegi scriptura,iti trebuie neaparat inca o mie si una de carti langa tine,care sa ti-l explice,sau,daca nu cel putin un initiat in tainele traditiei,un fel de guru paraortodox,de cele mai multe ori in persoana unui preot.Asa stand lucrurile in filosofia ortodoxa a zilelelor noastre,postul este vazut ca o a unsprezecea porunca a decalogului,rasarind de unde altundeva decat din atotputernica traditie.Spun asta pentru ca orice cititor al Noului Testament,va vedea ca aici nu exista nici o referirea la vreo porunca de a posti,nici a Mantuitorului,nici a Sfintilor Apostoli.Referitor la valoarea Postului,Mantuitorul Hristos spune ca el,unit cu rugaciunea poate alunga anumiti demoni,insa nu pe toti.Este singura referire pe care o face Mantuitorul la valoarea postului.In rest,la criticile aduse de farisei si carturari,precum si la intrebarile puse de ucenicii lui Ioan Botezatorul,cum ca de ce Ucenicii Lui nu postesc,raspunsul Mantuitorului este clar:"pot oare fiii nuntii sa posteasca ,cat timp este Mirele cu ei?Va veni insa timpul cand Mirele va fii luat de la ei,si atunci vor posti."De asemenea,referitor la felul fariseic de a posti,Mantuitorul ii mustra pe cei care "se arata lumii ca postesc",intristandu-se si aratand suparati.In rest,nici o porunca expresa de a posti.Sfintii Apostoli,cei care au scris epistole,nici ei nu dau vreo porunca expresa de a posti,ci doar mentioneaza postul ca o arma de lupta impotriva anumitor demoni,precum si o metoda de a tine trupul in frau.Sfantul Apostol Pavel spune ca isi chinuieste trupul si-l supune robiei(prin post,n.ed) pentru ca sa nu cada el insusi in pacatele paganilor pe care le infiereaza(desfrau,lacomie,ura,ucidere).Sfantul Apostol Petru este mustrat intr-o vedenie pentru ca a numit anumite animale necurate,pe care Dumnezeu le sfinitise in prealabil.Nici vorba insa despre porunca de a posti,ci doar sfat si indrumare pentru cei care au de dus un razboi mai aspru cu trupul si cu demonii.In sfarsit,la sinodul Apostolic,Sfintii apostoli au hotarat ca nu trebuie sa se mai tina legea veche,cu jertfele si "lunile noi",ci sa se fereasca crestinii de cele jertfite idolilor,de desfrau si de animale sugrumate.Nici vorba de vreo porunca de a posti.Referitor la cele 7 sinoade ecumenice,acestea au o singura mentiune legata de post si anume,oamenii perfect sanatosi si care nu indeplinesc vreo munca grea,sunt indemnati sa posteasca miercuile si vinerile de peste an si Postul Patruzecimii,adica al Pastilor.Nu mai fac mentiune de alte scrieri din tezaurul ortodoxiei,pentru ca,este litera de lege pentru ortodocsi ca doar Mantuitorul,Sfintii Apostoli,si cele 7 Sinoade Ecumenice sunt infailibile.In prezent,in lipsa acestor mentionate mai sus,se considera ca doar Biserica in deplinatatea membrilor ei este infailibila.Ori din Biserica fac parte toti cei care sunt botezati in numele Sfintei Treimi,adica si catolicii si protestantii.Ori acestia 2 din urma,urmand linia Scripturii si a sinoadelor ecumenice,nu obliga pe nici un credincios la post.La catolici,postul consta doar in abtinerea la la carne,iar la protestanti,postul este individual,urmand sfatul Mantuitorului si al Sfintilor Apostoli,si anume un post conjuctural.Prin post conjuctural,ei inteleg faptul de a posti cu un scop precis,adica pentru a intelege anumite taine ale credintei,pentru a se indeplini o cerere,pentru a se apara de demoni,etc.Iata deci,ca Biserica,in deplinatea ei,in infailibilitatea ei ca trup al lui Hristos nu are o porunca de a posti.

Reply With Quote