Sarpele de arama
Si episodul cu inaltarea sarpelui de arama si puterea sa tamaduitoare (Num. 21) preinchipuie inaltarea pe cruce, dar si puterea vificatoare a lui Hristos (Ioan 3:14-15):"Si dupa cum Moise a inaltat sarpele in pustie, asa trebuie sa se inalte Fiul Omului, 15ca tot cel ce crede in El sa nu piara, ci sa aiba viata vesnica".
Identificarea lui Hristos cu sarpele, desi in Fac. 3:15 sarpele era dusmanul oamenilor, inseamna ca Hristos Isi asuma moartea pentru a aduce tamaduirea.
Interesant ca ulterior israelitii au idolatrizat Sarpele de arama, numindu-l Nehustan ("cel din arama") si pastrandu-l in curtea Templului, pana cand este distrus in sec. VIII de Iezechia (4Reg. 18:4). Acest fapt arata ca tipurile mesianice din VT sunt doar semne, simboluri, si nu-L pot inlocui pe Hristos, prototipul lor.
Piatra din pustie
Hristos este prefigurat de piatra din pustie care a izvorat apa (Ies. 17; Num. 20) si care - dupa o traditie iudaica mentionata si de Sf. Pavel in acest loc - calatorea dupa
israeliti, potolindu-le setea (1Cor. 10:4).
"Caci nu voiesc, fratilor, ca voi sa nu stiti ca parintii nostri au fost toti sub nor si ca toti au trecut prin mare. Si toti, intru Moise, au fost botezati in nor si in mare. Si toti au mancat aceeasi mancare duhovniceasca; Si toti, aceeasi bautura duhovniceasca au baut, pentru ca beau din piatra duhovniceasca ce ii urma. Iar piatra era Hristos."
Scara lui Iacob
Calatorind din Beerseba spre Haran, Iacob se opreste intr-un loc unde innopteaza, punandu-si capatai o piatra (Fac. 28:10-22). In vis i se arata o scara de la pamant la cer, pe care ingerii lui Dumnezeu se coborau si urcau (v. 12). In acest context Dumnezeu ii reinnoieste fagaduintele facute lui Avraam si Isaac.
A doua zi, Iacob unge piatra si o pune ca stalp sacru sau betyl. Vechimea acestei traditii este aratata si de faptul ca ulterior stalpul sacru a fost interzis in
cult (Deut. 16:22; Lev. 26:1).
Iacob pune numele acelui loc Betel "casa lui Dumnezeu", spunand (v. 17): "Cat de infricosator este locul acesta! Aceasta nu e alta fara numai casa lui Dumnezeu si poarta cerului!"
Prin aceasta Iacob devine, ca si patriarhul Avraam, fondator al cultului dintr-un sanctuar.
In inteles duhovnicesc, Sf. parinti L-au vazut pe Hristos in piatra pe care a dormit patriarhul Iacob si pe care a uns-o (Hristos = Cel Uns) (cf. Sf. Chiril al Alexandriei). Scara este interpretata fie ca reprezentand Biserica (Beda Venerabilul -sec. 8), fie pe Maica Domnului (in Minei, prima paremia de la vecernia Nasterii Maicii Domnului este din Fac. 28; in Acatistul Bunei Vestiri, in cantarea a 4-a a canonului Maica Domnului este numita "scara care ai inaltat cu harul pe toti de pe pamant", iar in icosul al 2-lea: "scara cereasca pe care S-a pogorat Dumnezeu").
|