Sinodul al II-lea Ecumenic, Canoanele:
Citat:
Canoanele Sinodului II ecumenic
Nume DenumireExpl Continut Conexiuni
1 sin. II ec. Întarirea credintei de la Niceea Sfintii Parinti cei adunati în Constantinopol au hotarât sa nu 7 sin. II ec.; 1,
se-nlature credinta celor trei sute optsprezece Parinti care s- 75 Trul.; 21
au adunat în Niceea Bitiniei, ci (credinta) aceea sa ramâna Gang.; 7, 8
tare si sa fie data anatemei orice erezie si cu deosebire cea Laod.; 2
a eunomienilor, adica cea a eudoxienilor, si aceea a Cartag.; 1
semiarienilor, adica a pnevmatomahilor, si aceea a Vasile cel Mare
sabelienilor si a marcelienilor si aceea a fotinienilor si aceea
a apolinaristilor.
2 sin. II ec. Diecezele. Autonomia ierarhilor Episcopii pusi peste o dieceza sa nu se întinda (treaca) 34, 37 ap.; 4,
si a unitatilor bisericesti asupra bisericilor din afara hotarelor lor, nici sa nu se 5, 6, 7 sin. I
tulbure bisericile, ci potrivit canoanelor, episcopul ec.; 3 sin. II
Alexandriei sa cârmuiasca numai pe cele (bisericile) din ec.; 8 sin. III
Egipt, iar episcopii Orientului sa chiverniseasca ec.; 17, 19 ,
(administreze) numai Orientul, pastrându-se pe seama 28 sin. IV ec.;
Bisericii antiohienilor întâietatile (privilegiile) cele din 8, 25, 36, 38,
canoanele de la Niceea; si episcopii diecezei Asiei; si cei ai 39 Trul.; 3, 6
(diecezei) Pontului, numai pe ale (diecezei) Pontului si cei ai sin VII ec.; 9,
Traciei numai pe ale (diecezei) Traciei sa le cârmuiasca. Iar 16, 18, 19, 20,
nechemati, episcopii sa nu treaca peste dieceza lor pentru 23 Antioh.; 40
hirotonie sau pentru alte oarecari (lucrari de cârmuire Laod.; 11, 13,
bisericeasca) cârmuiri bisericesti. Pazindu-se însa canonul 18, 26, 34, 73,
stabilit mai înainte privitor la chivernisiri, este clar ca cele 76, 95, 98, 120
privitoare la fiecare eparhie le va cârmui sinodul eparhiei Cartag.; 3
(respective), potrivit celor orânduite (hotarâte) la Niceea. Sard.; 14 sin. I-
Iar bisericile lui Dumnezeu cele ce sunt la popoarele II)
barbare trebuie sa se cârmuiasca dupa obiceiul parintilor,
care s-a tinut.
3 sin. II ec. Roma noua si privilegiile ei Iar dupa episcopul Romei, întâietatea cinstei (primatul de 28 sin. IV ec.;
onoare) sa o aiba episcopul Constantinopolului, pentru ca 36 Trul.
(cetatea) aceasta este Roma noua.
4 sin. II ec. Hirotoniile ereticilor nu sunt În privinta lui Maxim Cinicul si a neorânduirii ce s-a facut de -
hirotonii catre el în Constantinopol (hotarâm) ca: Maxim nici nu a
fost facut episcop, nici nu este, si nici cei hirotoniti de el, în
orice treapta a clerului (nu sunt clerici) lipsind de tarie toate
câte s-au facut în privinta lui si de catre el.
5 sin. II ec. Primirea în biserica a unor În privinta dreptarului (tomosului) apusenilor, primim si pe 1 sin. II ec.; 1
arieni din Antiohia cei din Antiohia, care marturisesc o dumnezeire a Tatalui si Trul.; 1, 2
a Fiului si a Duhului Sfânt. Cartag.
Nume DenumireExpl Continut Conexiuni
6 sin. II ec. Nu oricine poate pârî pe episcop Deoarece unii voind a tulbura si a rasturna buna rânduîaia 34, 37, 74, 75
bisericeasca, cu vrajmasie si cu clevetire (în mod calomnios) ap.; 9, 17, 19,
plasmuiesc oare-cari pricini împotriva episcopilor ortodocsi 21 sin. IV ec; 8
care ocârmuiesc bisericile, nimic altceva urmarind decât a Trul.; 14, 15,
pata buna cinstire a preotilor si sa puna la cale tulburari 20 Antioh.; 40
între credinciosii pasnici (popoarele pasnice), - din aceasta Laod.i 4 Sard.;
pricina i-a parut sfântului sinod al episcopilor întruniti la 8, 10, 11, 12,
Constantinopol ca sa nu se mai primeasca învinuitorii fara 15, 18, 19, 59,
cercetare si nici a îngadui tuturor sa faca pâri contra celor 104, 107, 128,
care pastoresc bisericile, dar nici a-i înlatura pe toti. Dar 129, 130, 132
daca cineva i-ar aduce episcopului vreo învinuire proprie, Cartag.; 13 sin.
adica aparte (particulara), ca unul care a fost pagubit sau I-II; 9 Teofil
pentru ca ar fi suferit altceva împotriva dreptatii de la acela Alex.
(de la episcop), la învinuirile de acest fel sa nu se cerceteze
nici fata (persoana) pârâtului, nici legea (religia) lui. Caci în
orice chip, se cade ca si cugetul (constiinta) episcopului sa
fie slobod (usurat) si ca si cel ce zice ca a fost nedreptatit sa-
si dobândeasca drepturile, ori de ce lege (religie) ar fi el.
Iar daca învinuirea adusa episcopului ar fi bisericeasca,
atunci trebuie sa se ispiteasca (cerceteze) fetele
(persoanele) pârâtorilor, pentru ca mai întâi sa nu se
îngaduie ereticilor a face pâri împotriva episcopilor
ortodocsi pentru lucruri bisericesti. Iar eretici numim pe cei
ce de demult au fost îndepartati din Biserica si pe cei ce
dupa aceea au fost dati anatemei de catre noi, iar pe lânga
acestia si pe cei ce prefacându-se ca marturisesc credinta
cea sanatoasa, s-au facut schismatici si se aduna împotriva
epis-copilor nostri canonici. Apoi si daca vreunii dintre cei ai
bisericii ar fi osânditi mai înainte pentru oarecare pricina si
azvârliti (lepadati, dati ana-temei), sau afurisiti
(excomunicati) fie din cler, fie din starea laica, nici acestora
sa nu le fie îngaduit sa pârasca pe episcop înainte de a se fi
dezbracat (curatat) mai întâi de propria lor învinuire. De
asemenea, si cei ce se gasesc suh învinuirea pornita mai
dinainte sa nu fie primiti la pâra episcopului sau a altor
clerici înainte de a se dovedi pe ei nevinovati de învinuirile
aduse lor.
Iar daca vreunii nu ar fi nici eretici, nici afurisiti
(excomunicati, neîmpreunati cu Hristos), nici osânditi sau
pârâti mai înainte pentru oarecare faradelegi (infractiuni), si
ar zice ca au oarecare pâra bisericeasca împotriva
episcopului, sfântul sinod porunceste ca acestia sa-si
înfatiseze mai întâi pârile lor la toti episcopii eparhiei
(mitropoliei) si înaintea acestora sa dovedeasca învinuirile
în acele pricini. Iar daca s-ar întâmpla ca episcopii din
eparhie (mitropolie) sa nu fie în stare a îndrepta învinuirile
aduse episcopului, atunci ei sa mearga la sinodul mai mare
al episcopilor diecezei aceleia, chemati împreuna
(convocati) pentru pricina aceasta, dar pâra sa nu se ia în
seama (retina) mai înainte, pâna ce ei (acuzatorii) nu vor
accepta în scris sa fie pedepsiti cu aceeasi pedeapsa daca la
cercetarea lucrurilor s-ar dovedi ca au clevetit (calomniat)
Nume DenumireExpl Continut Conexiuni
pe episcopul pârât.
Iar daca cineva, nesocotind cele statornicite dupa cele
aratate mai înainte, ar îndrazni sa supere urechile
împaratesti sau judecatoriile cârmuiturilor lumesti, sau sa
tulbure sinodul ecumenic, lipsindu-i de cinstire pe toti
episcopii diecezei, unul ca acesta nicidecum sa nu fie primit
la pâra, ca unul care a defaimat canoanele si a stricat buna
rânduiala bisericeasca.
7 sin. II ec. PRIMIREA ERETICILOR ÎN Pe aceia dintre eretici care revin la Ortodoxie, în partea 46, 47, 68 ap.;
BISERICA celor ce se mântuiesc, îi primim dupa rânduiala mai jos 8, 19 sin. 1 ec;
aratata si dupa obicei. Pe arieni si pe macedonieni si pe 95 TruL; 7, 8
sabatinieni si pe novatieni cei ce-si zic lor catari si stângaci, Laod.; 57
apoi pe patrusprezeceni (quartodecimani), adica pe Cartag.; 1, 5,
mercurasi (tetraditi) si pe apolinaristi îi primim daca dau 47 Vasile cel
zapis (scrisori de marturisire de credinta) si daca dau Mare
anatemei toata erezia care nu cugeta (învata) cum cugeta
(învata) sfanta a lui Dumnezeu Biserica soborniceasca si
apostoleasca si îi pecetluim adica îi ungem mai întâi cu
sfântul mir, adica fruntea si ochii si narile si gura si urechile
si pecetluindu-i pe ei zicem: Pecetea Darului Duhului Sfânt.
Iar pe eunomieni, pe cei ce se boteaza cu o singura
afundare, si pe montanisti, adica pe cei ce se numesc aici
frigieni, si pe sabelieni, care învata ca Fiul este tot una cu
Tatal (identitatea Fiului cu Tatal) si care fac si alte oarecare
lucruri de neîndurat (urâte), si pe toate celelalte erezii (caci
multe sunt aici, mai cu seama cele care pornesc din tara
Galatenilor) pe toti dintre acestia care doresc sa se adaoge
(ataseze) ortodoxiei, îi primim ca pe elini (pagâni): si (adica)
în prima zi îi cercetan, a doua zi îi catehizam, iar a treia zi le
facem lepadarile de Satana (îi exorcizam) suflând asupra lor
de trei ori în fata si în urechi si astfel îi catehizam si facem
sa petreaca timp îndelungat în biserica si sa asculte
Scripturile si atunci îi botezam.
8 sin. II ec. BOTEZUL ERETICILOR NU ESTE Cei botezati printr-o singura afundare, eunomienii, -
BOTEZ sabelienii si frigii, sa fie primiti ca elinii (pagânii).
|
Doamne ajuta si sa fie de folos credinciosilor ortodocsi.
.................................................. .................................................. ...............
Doamne Iisuse Hristoase, Fiul lui Dumnezeu, miluieste-ma pe mine, pacatosul!
|