In ordine cronologica, dupa Canoanele Sfintilor Apostoli, urmeaza Canoanele Celor sapte Sfinte Sinoade Ecumenice ale Bisericii Primare a lui Hristos.
Canoanele primului Sfant Sinod Ecumenic, cel de la Niceea, sunt prezentate mai jos, fara niciun fel de litere inexistente in alfabetul englez (in principal sh si tz):
[quote]
Canoanele Sinodului I ecumenic
Nume DenumireExpl Continut
1 sin. I ec. Automutilatii nu pot fi clerici Daca cineva în boala s-a taiat cu mestesug (s-a operat) de catre 21, 22, 23, 24
medici, sau de catre barbari s-a taiat, acest sa ramâna în cler; iar ap.; 8 sin.I-II
daca cineva sanatos fiind s-a taiat pe sine, acesta, chiar daca se
numara în cler (chiar daca este membru) al clerului, se cade sa
înceteze (a mai face parte din cler) si de acum înainte, nici unul
ditre cei de felul acesta nu trebuie sa se înainteze (în cler).
Precum este lucrul vadit ca (aici) se vorbeste despre cei ce fac
isprava aceata înadins si care îndraznesc sa se taie pe ei însisi;
tot la fel (este vadit ca) daca oarecari au fost scopiti (facuti
eunuci) de catre barbari sau de catre stapâni, însa altminterea s-
ar gasi vrednici, pe unii ca acestia canonul îi primeste în cler.
2 sin. I ec. Neofitii sa nu fie primiti în Deoarece multe s-au facut împotriva canonului bisericesc, fie 61, 75, 80 ap.;
cler din nevoie, fie în alt chip, la staruinta oamenilor, încât oamenii 9 sin.I ec.; 9,
abia veniti de la viata pagâneasca la credinta si care în scurta 10 Neocez.; 3
vreme au fost catehizati se aduc îndata la baia spirituala, si Laod.; 10
deodata cu botezarea se înainteaza la episcopat sau la Sard.; 17 sin.I-
prezbiterat, s-a socotit ca este bine de acum înainte nimic de II; 89 Vasile
acest fel sa nu se mai faca; pentru ca îi trebuie timp de mai cel Mare; 1,4
multa ispitire celui care se catehizeaza (catehumenului) si dupa Grig. Nyssa
botez. Caci este lamurita scriptura apostolica ce zice: "Nu neofit,
ca nu mândrindu-se sa cada în osânda si în lantul (cursa)
diavolului" (1 Tim 3,6). Iar daca cu trecerea vremii, s-ar afla vreo
pacatuire sufleteasca cu privire la o persoana (a unei persoane)
si s-ar dovedi de catre doi sau trei martori, unul ca acela sa
înceteze din cler. Iar cel ce ar face (proceda) împotriva acestora,
aceluia i se va pune la îndoiala calitatea de cleric (în privinta
apartenentei lui la cler), ca unul care a cutezat sa se
împotriveasca marelui sinod.
3 sin. I ec. Clericii sa nu aiba tiitoare Marele sinod a oprit cu desavârsire, fie episcopului, fie 5, 26 ap.; 5,
presbiterului, fie diaconului, fie oricui dintre cei care sunt în 12, 13 Trul.;
cler, sa li se îngaduie a avea femeie împreuna locuitoare 18, 22 VI ec.;
(concubina), afara doar de mama, sau sora, sau matusa, sau 19 Anc.; 3, 4,
numai astfel de persoane cu privire la care a fugit toata banuiala 25, 38, 70
(prin care a scapat de toata banuiala). Cartag.; 88
Vasile cel Mare
4 sin. I ec. Alegerea si hirotonia Se cuvine asadar ca episcopul sa se aseze de catre toti 1 ap.; 3 sin. VII
episcopilor (episcopii) cei din eparhie (mitropolie, provincie), iar daca ar fi ec.; 19, 23
greu un lucru ca acesta, fie pentru vreo nevoie staruitoare Antioh.; 12
(presanta, constrângatoare), fie pentru lungimea drumului, Laod.; 6 Sard.;
adunându-se în orice chip trei la un loc, împreuna alegatori 1 C-pol.; 13,
facându-se si cei absenti si consimtind prin scrisori, atunci sa se 49, 50 Cartag
faca hirotonia. Iar întarirea celor facute sa se dea în fiecare
eparhie (mitropolie) mitropolitului.
Nume DenumireExpl Continut Conexiuni
5 sin. I ec. Sinoadele Mitropolitane În privinta celor ce au fost excomunicati (afurisiti) de catre
episcopii din fiecare eparhie (mitropolie) fie dintre cei din cler,
fie dintre cei din stare laica, sa se tina rânduiala cea dupa
canonul care hotarâste ca cei scosi (izgoniti, afurisiti) de catre
unii sa nu se primeasca de catre altii. Sa se cerceteze ca nu
cumva acestia sa fi ajuns excomunicati din împutinarea
sufletului (din micimea de suflet) sau din vrajba sau din vreo
alta scadere de acest fel a episcopului. Deci pentru ca lucrul
acesta sa fie cercetat dupa cuviinta, s-a socotit (parut) ca este
bine sa aiba loc (sa se tina) sinoade în fiecare an, de doua ori pe
an, în fiecare eparhie (mitropolie) pentru ca obstea tuturor
episcopilor eparhiei (mitropoliei) adunati la un loc sa cerceteze
întrebarile cele de acest fel si, astfel, cei care în mod vadit s-au
ridicat împotriva episcopului, dupa dreptate sa fie socotiti de
catre toti - excomunicati pâna când obstei episcopilor i s-ar
parea (potrivit) sa aduca în privinta acestora o hotarâre
echitabila. Iar sinoadele sa aiba loc (sa se tina) unul înaintea
Patruzecimii, pentru ca înlaturând orice putinatate de suflet,
darul sa se aduca curat lui Dumnezeu; iar al doilea, cam în
vremea toamnei.
6 sin. I ec. Exarhatele. Alegerea Sa se tie obiceiurile cele vechi, cele din Egipt si din Libia si din 34 ap.; 4 sin.I
episcopilor Pentapole, asa încât episcopl din Alexandria sa aiba stapânire ec.; 2,3 sin.II
peste toate acestea, pentru ca acest este si obiciul episcopului ec.; 8 sin.III
Romei. De asemenea si în Antiohia si-n alte eparhii (provincii) sa ec.; 28 sin. IV
li se pastreze Bisericilor întâietatile (privilegiile). ec.; 36 Trul.; 9,
Este apoi cu totul învederat lucrul acela, ca daca cineva ar 16, 19 Antioh.;
deveni episcop fara încuviintarea mitropolitului, marele sinod a 13 Cartag.
hotarât ca unul ca acesta nu se cade sa fie episcop. Iar daca
alegerii comune tuturor, fiind ea (cu temei) bine întemeiata si
dupa canonul bisericesc, i s-ar împotrivi doi sau trei din vrajba
(pizma) proprie, sa aiba tarie votul (hotarârea) celor mai multi.
7 sin. I ec. Cinstirea scaunului din Deoarece a avut tarie obiceiul si vechea predanie (traditie) ca 34 ap.; 2 sin.II
Ierusalim episcopul din Elia (Ierusalim) sa se cinsteasca (sa se bucure de ec.; 12 sin. IV
cinste), sa aiba urmarea (continuarea) cinstei (acesteia), ec.; 36 Trul.;
pastrându-se însa pe seama mitropoliei propria ei vrednicie 19 Antioh.
(demnitate).
Nume DenumireExpl Continut Conexiuni
8 sin. I ec. Primirea schismaticilor în În privinta celor ce s-au numit pe sine cândva catari (curati), iar 68 ap.; 7 sin. II
biserica acum (se reîntorc) vin la sobornicirea si apostoleasca Biserica, i ec.; 95 Trul.;
s-a parut sfântului si marelui sinod ca punându-se mâinile 14 sin. VII ec.;
asupra lor, sa ramâna astfel în cler. Dar înainte de toate se 13 Anc.; 14
cuvine ca ei sa marturiseasca în scris ca vor primi (se vor uni, vor Neocez.; 8, 10
fi de acord) si vor urma dogmele bisericii sobornicesti si Antioh.; 6
apostolice, anume ca vor avea comuniune (împartasire) si cu cei Sard.; 47, 57,
casatoriti a doua oara, si cu cei care au cazut în vremea 66, 69, 99
prigoanei (persecutiei), cu privire la care s-a rânduit timpul (de Cartag.; 1, 47,
pocâinta) si s-a hotarât sorocul (termenul de iertare), - asa încât 89 Vasile cel
acestia (catarii ) sa urmeze întru toate dogmele Bisericii Mare; 12
sobornicesti. Prin urmare, acestia toti, fie (ca sunt) în sate, fie Teofil Alex.
(ca sunt) în orase, numai singuri cei care s-ar gasi hirotoniti,
(adica) cei ce se gasesc în cler, sa ramâna în acelasi chip (în
acelasi cin, în aceeasi stare).
9 sin. I ec. Ispitirea celor ce intra în cler Daca cineva fara de cercetare a fost înaintat (rânduit) presbiter, 25, 61 ap.; 2,
sau facându-i-se ispitirea si-a marturisit pacatele, si 10 sin. I ec.; 9,
marturisindu-se el, oameneii fiind miscati, au pus mâinile pe 10 Neocez.; 17
unul ca acesta împotriva canonului, pe acesta canonul nu-l sin. I-II; 3, 5, 6
primeste (în cler), caci Biserica soborniceasca apara (revendica) Teofil Alex.;
numai ceea ce este fara de prihana. 89 Vasile cel
Mare
10 sin. I ec. Cei ce au cazut odata de la Oricâti dintre cei câzuti (de la credinta) au fost înaintati (în cler) 62 ap.; 9 sin. I
credinta nu pot intra în cler fie din nestiinta, fie cu stiinta mai dinainte ( a starii lor) din ec.; 1, 2, 3, 4,
partea celor ce i-au înaintat, aceasta nu aduce slabire 12, Anc.; 10
(prejudiciu) canonului bisericesc, pentru ca dupa ce se vor Petru Alex.; 73
cunoaste, se caterisesc. Vasile cel
Mare; 2 Grig.
Nyssa
11 sin. I ec. Treptele pocaintei celor În privinta celor ce au lepadat credinta, fara sila, sau fara luarea 62 ap.; 12, 13,
cazuti de la credinta averilor, sau fara primejduire, sau fara ceva de acest fel, cum s-a 14 sin. I ec.; 4,
întâmplat sub tirania lui Liciniu, i s-a parut sinodului ca desi nu 5, 6, 7, 8, 9, 21
sunt vrednici de omenie, sa se milostiveasca totusi de ei (sa fie Anc.; 2, 19
totusi tratati cu îndurare). Deci câti dintre ei ca (niste) Laod.; 43
credinciosi se caiesc cu adevarat, sa petreaca trei ani între Cartag.; 2, 11
ascultatori si sapte ani sa se smereasca (sa se umileasca, sa stea Grig. Nyssa
plecati), iar doi ani fara împartasire vor lua parte la rugaciuni cu
poporul.
Nume DenumireExpl Continut Conexiuni
12 sin. I ec. Pocainta celor ce vin din Iar cei ce au fost chemati de har si au aratat la început zel 62, 83 ap.; 11,
oastea pagâna (pornire) lepadând cingatorile, iar dupa aceeea s-au întors ca 13, 14 sin. I
câinii la propria lor vomitatura, încât unii si arginti (bani) au ec.; 102 Trul.;
cheltuit si prin daruri au izbutit sa ajunga din nou la slujba în 4, 5, 6, 7, 8, 9,
oaste, acestia zece ani sa se plece ( sa cada, sa se umileasca), 21 Anc.; 2, 19
dupa timpul de trei ani al ascultarii. Dar la toti acestia trebuie sa Laod.; 23
se cerceteze bunavointa si felul caintii. Iar câti arata întoarcerea Cartag.; 2, 11
lor cu fapte, dar nu de forma (cu chipul), ci cu frica si cu lacrimi si Neocez.; 2, 3
cu rabdare si cu faceri de bine, acestia împlinind vremea Petru Alex.; 3,
hotarâta a ascultarii, se vor împartasi neaparat de rugaciuni (vor 73, 74, 75, 81,
participa la rugaciunile comune), episcopului fiindu-i îngaduit sa 84 Vasile cel
hotarasca (sa dispuna) ceva si mai omenos (blând) cu privire la Mare; 2, 4, 5
acestia. Iar câti au suferit (suportat) cu nepasare (îndepartarea Grig. Nyssa
de la rugaciuni) si au socotit ca pentru reîntoarcere le este de
ajuns forma (aparenta) intrarii în Biserica, sa plineasca întru
totul (întocmai, pe deplin) timpul (penitentiei).
13 sin. I ec. Împartasirea muribunzilor În privinta celor care stau sa moara (dintre cazuti) sa se observe 52 ap.; 11, 12
si acum vechea si canonica lege, încât daca cineva sta sa moara, sin.I ec.; 6, 22
sa nu fie lipsit de cele mai de pe urma si mai trebuitoare Anc., 2
merinde. Iar daca fiind deznadajduit si luând împartasirea, s-ar Neocez.; 1
numara din nou (vor ramâne) între cei ce traiesc (între cei vii) Cartag.; 73
acela sa fie împreuna cu cei ce iau parte numai la rugaciune. Dar Vasile cel
peste tot si în privinta oricui ar sta sa moara, cerând a se face Mare; 2, 5
partas de cuminecatura (a se împartasi cu Euharistia), (stabilim Grig. Nyssa
ca) episcopul, cu cercetarea (ispitirea), sa-l faca partas sfântului
dar (prosforei, sa-l împartaseasca).
14 sin. I ec. Pocâinta catehumenilor În privinta celor care au fost si care au cazut (de la credinta), i s- 2, 11, 12, 13,
cazuti a parut sfântului si marelui sinod ca acestia numai trei ani sa fie sin. I ec.; 96
ascultatori (în treapa ascultarii), iar dupa aceea sa se roage cu Trul.; 5
catehumenii. Neocez.; 19
Laod.; 20
Vasile cel
Mare; 4, 6,
Timotei Alex.;
5 Chiril Alex.
15 sin. I ec. Transferarea clerului este Pentru multa tulburare si pentru gâlcevile care s-au facut, s-a 14, 15 ap.; 4
oprita parut (potrivit) sa se înlature cu desavârsire obiceiul, contrar sin. II ec.; 5, 6,
canonului apostolic (14, 15) care s-a mai gasit în unele parti, ca 10, 20, sin. IV
nici episcopul, nici presbiterul si nici diaconul sa nu treaca (sa nu ec.; 18 Trul.; 3,
se stramute) din cetate în cetate. Iar daca mestesugeasca ceva 13, 16, 21
de felul acesta, sau s-ar deda vreunor treburi de acest fel, sa se Antioh.; 1, 2,
lipseasca cu desâvârsire de o atare uneltire si sa se aseze din 3,, 12, 16
nou în Biserica în care a fost hirotonit episcopul, sau presbiterul Sard.; 48, 54,
(acela). 65, 71, 90
Cartag.
Doamne ajuta si sa fie de folos credinciosilor ortodocsi.
.................................................. .................................................. ..............
Doamne Iisuse Hristoase, Fiul lui Dumnezeu, miluieste-ma pe mine, pacatosul!
|