Litera Samech
28. Litera Samech a apărut în fața Creatorului și a spus: „Creator al lumii, ar fi bine să
creezi lumea cu proprietățile mele, deoarece în mine este Smicha (sprijin) pentru cei căzuți,
dupa cum este scris: Creatorul sprijină pe toți aceia care cad”. Creatorul a replicat:
„Acesta este motivul pentru care e nevoie de tine la locul tău; nu te muta de acolo. Dacă te
muți din locul tău, conținut în cuvântul Somech, cei care cad își vor pierde sprijinul, pentru
că ei se bazează pe tine (proprietățile tale)”. Auzind acestea, litera Samech a plecat.
Litera Samech este suport pentru Sfira Tifferet în ZA, adică, Bina în corpul lui ZA. Din moment
ce Sfirot Keter-Hochma-Bina (KHB) au fost transformate în Hesed-Gevura-Tifferet (HGT) în ZA,
ele au fost golite de Lumina lui Hochma și le-a fost șăsată doar Lumina lui Hassadim, de aceea
schimbându-și numele din KHB, în HGT.
După cum știm, Bina e formată din două părți: Partea Superioară, numită GAR: Gimel (trei)
Rishonot (primele) – primele trei Sfirot KHB, și partea inferioară, numită ZAT: Zayin (șapte)
Tachtonot (cele de jos) – cele șapte Sfirot inferioare, de la Hesed la Malchut. Partea Superioară a
lui Bina este numită Aba ve Ima (AVI). Fiind umplute cu Lumina milei, Aba ve Ima există într-un
stadiu de perfecțiune – fără nici o dorință de a primi, ci doar de a dărui.
AVI sunt descrise de Samech (valoare numerică – 60), pentru că ele includ trei Sfirot KHB și trei
Sfirot ale ZA, care, în absența lui Ohr Hochma în ZA, nu sunt numite KHB, ci mai degrabă HGT.
De aceea AVI constă în șase Sfirot, fiecare fiind formată din zece, 60 = Samech.ZAT de Bina primește Lumina de Sus și o transferă lui ZA. Această parte a lui Bina are mai
degrabă proprietatea lui ZA, decât a lui Bina, pentru că are nevoie să primească exact ce are
nevoie și ZA și apoi îi transferă acestuia. Deoarece, spre deosebire de Bina, care nu dorește să
primească nimic, ZAT de Bina are nevoie să primească Ohr Hochma pentru ZA, ele simt această
lipsă și de aceea se separă de Bina și se formează un obiect ce există independent – Partzuf, din
partea sa inferioară.
Acest Partzuf este numit YESHSUT și este descris de litera Mem (valoare numerică – 40),
deoarece e formată din patru Sfiro – Tifferet-Netzah-Hod-Yesod ale Partzuf AVI. Datorită formei
sale (proprietăți), litera blocată – Mem, este numită Mem Stumah (închisă).
Totuși, această separare a lui AVI în două părți, are loc doar când nu au nici o Lumină a lui
Hochma, ci doar Lumina lui Hassadim. În consecință, Partea Superioară a lui Bina rămâne iîn
perfecțiunea sa, în tmp ce partea inferioară simte curgerea în stadiul său, neprimind Ohr
Hochma. Și din moment ce obiectele spirituale sunt separate prin diferențele dintre proprietățile
lor, senzația de imperfecțiune separă parttea inferioară a lui Bina de cea Superioară.
Cu toate acestea, dacă cele de jos își îmbunătățesc „intențiile” (numite „acțiuni”, în spiritual) și
cer ajutorul ZA pentru a-și corecta acțiunile, depășindu-și egoismul dorințelor impure și
dobândind dorințe spirituale, pure și altruiste, ZA se întoarce către superiorul YESHSUT, care la
rîndul lui se transformă în AVI. AVI trimit atunci cererea lor chiar mai sus, primesc Lumina lui
Hochma și o transferă lui YESHSUT.
În final, YESHSUT și AVI se unesc într-un singur Partzuf, pentru că au primit Ohr Hochma,
YESHSUT devine perfect precum AVI sunt perfecte, fiind umplute cu Ohr Hassadim. YESHSUT
transferă Lumina lui Hochma, jos către ZA, care atunci o trimite către Malchut. Lumina pe care
Malchut o primește de la ZA este numită ca cele 100 binecuvântări, deoarece Samech = 60, se
unește cu Mem = 40.
Totuși, când omul păcătuiește în intențiile sale (dorințe, acțiuni), el nu se îndreaptă către Malchut
cu o cerere de ajutor, facând astfel ca Lumina lui Hochma să dispară din ZA și ZA se întoarce de
la Gadlut (stadiul de măreție), înapoi la Katnut (stadiul de micime). (Când ZA conține Lumina lui
Hochma, el este numit „mare”; și când este umplut doar cu Lumina lui Hassadim, el este numit
„mic”). Și încă odată, unitul Partzuf Bina, este divizat în AVI și YESHSUT.
În acest stadiu mic (Katnut), ZA și Malchut sunt amenințate de pericolului ca forțele impure
(Klipot) să li se alipească. Ca să se asigure că acest lucru nu se va întâmpla, pentru că în acest caz
ele ar putea să cadă din lumea Atzilut sub Parsa în lumile BYA, AVI trimit proprietățile lor lui
Samech (Lumina milei). Și deși este doar Lumina lui Hassadim fără Lumina înțelepciunii
(Lumina lui Hochma), furnizează lui ZA și Malchut senzația de perfecțiune în acte de dăruire și
de aceea forțele impure nu pot să se mai lipească de ele, pentru că singura dorință a forțelor
impure este să primească Lumina înțelepciunii de la un Partzuf pur.
Și aceasta este cauza pentru care Lumina ce umple ZA în Katnut, este numită Samech, care
depune mărturie pentru acțiunea sa: Samech „sprijină” ZA și Malchut astfel încât ele să nu
cadădin lumea Atzilut, sub Parsa.De aceea litera Samech a gândit că dacă lumea ar fi creată cu proprietâțile ei, ar fi capabilă să atingă scopul creației și să se contopească cu Creatorul. Lumina sa ar fi putut să strălucească în ZA și Malchut chiar și în stadiul lor de micime, iar Klipa (forța impură) nu ar fi încercat să fure
Lumina de la ele. Din contră, forțele impure, egoiste, s-ar fi îndepărtat de Lumina sa. Samech a
crezut că dacă lumea ar fi creată cu proprietățile sale, ea ar fi capabilă să protejeze toate
creaturile, chiar și atunci când acțiunile lor ar fi fost corupte, pentru că și în acest stadiu, forța
impură nu ar fi fost capabilă să le rănească.
Dar Creatorul i-a spus literei Samech că exact deoarece rolul său este de a sprijini pe cei căzuți și
de a-i proteja pe cei de jos în timpul căderii lor spirituale, ea trebuie să rămână în locul său și să
nu se miște de acolo. Pentru că dacă lumea ar fi creată cu ea, puterea sa va domina întotdeauna
deasupra tuturor, nelăsând lui ZA și Malchut șansa de a ieși din stadiul lor de micime.
Și dacă ZA și Malchut nu îi stimulează pe cei de jos (oameni) să înalțe MAN – cererea de ajutor
pentru dobândirea Gadlut, Lumina Superioară nu ar fi capabilă să coboare pentru a aduce
creaturile către sfârșitul corecției și al eliberării. De aceea, litera Samech trebuie să-i sprijine pe
cei de jos, până când aceștia vor merita mai mult. Dar când ei vor merita, vor fi capabili să
primească marea Lumină numită „cele 100 de binecuvântări” în întregul lor Partzuf. Astfel încât,
Creatorul a refuzat să creeze lumea cu litera Samech.
„Deoarece cei de jos au nevoie de Samech doar în Katnut, în absența Luminii înțelepciunii (Ohr
Hochma), ZON are nevoie de tine și tu poți să le ajuți. Totuși, ele au nevoie de tine doar în
Katnut. Dar tu nu le ajuți să ajungă la perfecțiune și tu nu poți fi baza lumii”.
__________________
Și dacă se scoală cineva asupra unuia, doi pot să-i stea împotrivă; și funia împletită în trei nu se rupe ușor. (Eclesiastul 4:12)
Dumnezeu e Iubire :)
Căci prin cuvintele tale vei fi îndreptățit și prin cuvintele tale vei fi condamnat (Matei 12:37)
|