LITERELE LUI RABBI HAMNUN SABA Pt. VI
Există o diferență între limbă și alfabet, precum în lumea noastră sunt oameni care vorbesc, dar
nu pot citi sau scrie. Limba vorbită cea mai veche, este cea a TaNaKh, care datează din vremea
lui Adam. Limbajul legilor își are originea din aceasta și a fost urmat de limbajul legendelor.
Toate aceste limbaje combinate și fiecare luat separat, sunt folosite în scripturile noastre sfinte.
Limbajul Cabalei este ultimul care s-a dezvoltat. Este limbajul cel mai dificil, deoarece
înțelegerea sa adecvată necesită simțirea categoriilor spirituale despre care acest limbaj vorbește.
Cabala este deasemeni cel mai precis limbaj dintre toate. Este singurul limbaj care poate
interpreta cu acuratețe toate informațiile spirituale.
Totuși, doar prin studiul direct cu un învățătpr cabalist, un student îl poate învăța și îi poate
înțelege informația. Și deoarece timp de multe generații, au fost doar câțiva cabaliști neconectați
unul cu celălalt, limbajul Cabalei a fost ultimul care s-a dezvoltat. Chiar și astăzi, el poate fi
„învățat” doar de la un învățător cabalist.
La început, cabaliștii au cifrat cunoașterea lor spirituală asupra lumii spirituale ca litere, ale căror
principii au reflectat relațiile dintre forțele spirituale. Cu alte cuvinte, fiecare grad spiritual este caracterizat de o relație unică între forțele spirituale. Atribuind fiecărei proprietate spirituală un
anumit simbol, omul poate descrie interdependența, și în general rezultatul uniunii forțelor
spirituale cu fiecare grad, cu alte cuvinte, cu esența sa.
De aceea, cabaliștii au creat cele douăzeci și două delitere ale alfabetului ebraic. Zohar acordă
multă atenție analizării conexiunii dintre litere, ceea ce ajută studentul să sintetizeze cunoașterea
sa și să găsească noi căi pentru descoperirea forțelor spirituale și a acțiunilor lor interioare.
Precum scrie strămoșul nostru Avraham în Cartea Creației (Sefer Yetzira), literele reprezintă
pietrele din care forma cuvântului este construită. După cum spun înțelepții noștri, lumea a fost
creată cu literele „limbajului sacru”, fiecare literă reprezentând o anumită forță sfântă, spirituală,
a creației.
Proprietățile acestei forțe sunt reflectate în conturul literei, în importanța sa raportată la celelalte
litere, în potențialul său de combinare cu celelalte, în potențialul semnelor de punctuație, în
valoarea sa numerică (Gematria) și în schimbările sale.
Totuși, aceasta se referă dar la literele separate și la conbinațiile lor. Exiotsă deasemeni reguli
clare care ne permit să determinăm proprietățile forțelor spirituale, nu de la litere, ci de la
cuvintele întregi. Mai mult, adesea putem înlocui litere sau chiar părți dintr-un cuvânt, cu unele
similare.
Limbajul în sine, rădăcinile cuvintelor sale, indică proprietățile obiectelor spirituale despre care
vorbește. De exemplu, Adam își are originea în Adama – pământ, care subliniază insignifianța sa,
și în cuvântul Adameh – similar (cu Cel Superior), care subliniază gloria sa. Numele Yaakov
vine de la cuvântul Ekev –a obține în (Esau). Sunt multe astfel de exemple în Tora, deoarece
totul este numit după rădăcina sa, ca și după numele predecesorului (părintelui) său care îl
patronează.
Îndată ce am stabilit că anumite combinații ale literelor (Kelim, limbaj al literelor) pot fi folosite
în locul limbajului Sfirot și Partzufim când descriu acțiuni spirituale, întreaga înfățișare a lumilor
spirituale se rezumă la portretizarea obiectelor și acțiunilor în forma literelor și a combinațiilor
acestora. Acesta este modul în care întreaga Tora este scrisă, în cuvinte. Deci,
a) Forma fiecărei litere și a elementelor structurii sale, indică toate proprietățile și stadiul
general ale unui obiect spiritual, Sfira, sau Partzuf, pe care această literă o descrie;
b) Ordinea literelor într-un cuvânt indică conexiunea dintre obiectele spirituale, Sfirot și
proprietățile și acțiunile lor comune. Atingerea semnificației unui cuvânt spiritual, înseamnă
urcarea la nivelul spiritual al acelui obiect. Când acest lucru se întâmplă, acela care îl atinge,
devine acel cuvânt și își asumă numele său. Numele omului se tot schimbă pe măsură ce el urcă
gradele spirituale; este determinat de gardul pe care se află, el asumându-și numele acelui grad.
De aceea se spune că fiecare poate deveni precum Moshe, cu alte cuvinte, poate atinge gradul
numit „Moshe”;
c) Cuvântul în sine, în citirea lui „corporală”, în semnificația lui „corporală”, indică rădăcina
spirituală și ramurile sale – consecința în lumea noastră
d) O combinare a cuvintelor indică un întreg proces spiritual, care, ca regulă, are o acțiune
corespondentă (comandament) în lumea noastră.
__________________
Și dacă se scoală cineva asupra unuia, doi pot să-i stea împotrivă; și funia împletită în trei nu se rupe ușor. (Eclesiastul 4:12)
Dumnezeu e Iubire :)
Căci prin cuvintele tale vei fi îndreptățit și prin cuvintele tale vei fi condamnat (Matei 12:37)
|