Citat:
În prealabil postat de orthodoxia.i.thanatos
Multa lume sustine ca nu exista canon care sa condamne schimbarea de calendar in biserica si eu, mirean nu foarte scolit intr-ale Bisericii, inclin sa le dau dreptate. Nu-mi aduc aminte sa fi citit/auzit despre un asemenea canon. Poate altii mai documentati pot confirma ...
Problemele apar, zic eu, pentru ca numeroase consilii pan-ortodoxe (1583, 1587, 1593, 1756, 1848) condamna sau anatemizeaza de-a lungul timpului schimbarea calendarului. Apoi Sinoadele nationale (incluzindu-l pe cel roman) intaresc anathema in 1903. Sigur, in 1923, Meletios Metaxakis, Patriarhul Ecumenic care a condus pseudo consiliul pan-ortodox (n-a avut reprezentanti decit din partea Greciei, Romaniei, Serbiei si... Bisericii Anglicane) a introdus o stratagema: calendarul Iulian Revizuit, probabil tocmai ca sa evite intrarea sub anatema schimbarii de calendar, numai ca nu imi imaginez ca ar putea pacali cu ea un om cit de cit educat. Calendarul Iulian Revizuit se suprapune exact peste cel Gregorian (al Papei si multi-anatemizat) pentru o perioada de 876 de ani, dupa care ar urma sa apara o diferenta de o zi). Deci, practic, bisericile nationale care au schimbat calendarul se afla sub anatema, exact din aceasta cauza, pina in anul 2800.
Mult mai grave, insa, sint consecintele schimbarii calendarului. In primul rind, chiar pastrind Pascalia veche tipiconul sufera modificari (2 saptamini dispar din Calendarul Bisericii in fiecare an, cu sfinti si cu slujbe cu tot; sarbatori speciale, cum ar fi Bunavestire in Saptamina Mare nu se mai intimpla niciodata dupa calendarul nou; postul apostolilor e intotdeauna mai scurt cu 2 saptamini decit pe calendarul vechi, citeodata nu mai lung de 2 zile), ceea ce inseamna intrarea sub anatema canoanelor pentru schimbarea Traditiei. Apoi, schimbind calendarul s-a produs schisma in Biserica, ceea ce atrage iarasi anatema. Toate la un loc mie mi se par extrem de grave si nu stiu daca nevoia de acuratete stiintifica sau orice altceva lumesc si omenesc le poate justifica.
|
Iata
aici un raspuns intelept de unde se vede ca sunt sperante ca problema calendarului si a consecintelor aparute din pricina modificarilor lui se vor solutiona in curand.
Io as zice sa folosim un calendar functie de soare. Pui mijlocul verii si mijlocul iernii ca repere care se pot constata in functie de lungimea umbrei unui par si aranjezi zilele ca sa se incadreze.
Sau se ia Sfanta Lumina ce se pogoara sau rasare din sfantul mormant de Pastele Ortodox ca reper al noului calendar al invierii Domnului si se socoteste mijlocul anului noului calendar agreat de zBOR si atunci Buna Vestire cade in si ea aproape sau chiar in Saptamana Mare... desi noua era se tine de la Nasterea Domnului din 25 decembrie dupa vechiul calendar desi ea, era noastra E.N., a inceput mai inainte cu 9 luni si 15 zile adica mai inainte de Buna Vestire cu 15 zile, atunci cand Domnul a luat chip si trup de om asa cum era scris ca va fi si asa cum este.
N-as vrea sa dau indicatii pretioase ca impuscatul sau ca fiul lui, ”semanati mai des, mai adanc,” ca sa n-o patim ca tzaranul din pilda care a ascultat de dracul sa semene porumbul asa si a patit-o cu familie cu tot de ia iesit in loc de stiuleti cat bratul din aia mici si urati, cu boabe rare de n-au fost buni decat sa faca palinca din ei si din casa si-a deschis bar, insa ortodocsii toti ar trebui sa fie uniti nu numai in cuget si simtiri, in credinta ci si in calendar. Defazarea cu 13 zile la noi fatza de Cer si de Athos in serbarile si pomenirile sfintilor mi se pare necuviinta fatza de ei.
Cred ca ar trebui deci sa se puna serios problema in Sfantul Sinod asa cum incearca Papahagi sa o aduca pe tapet.
Pe de alta parte indreptarea n-a fost indreptare ci tzepuire pentru ca nu poti face sa dispara 13 zile din calendar sustinand ca azi nu e azi ci ca azi e peste 13 zile sau inainte cu 13 zile de parca ne-am afla dupa ora de vara sau de iarna GMT dat inainte sau inapoi nu cu maxim 24 de ore ci cu 13x24 de ore lucru care ar insemna un pamant mult mai lat si mai lung, lucru complet fals, asa cum sustin paganii ca ar fi! Io sustin teoria
PacMan3D-nD, asa ca nu cred in defazaje de 13 zile si nici in alinierea planetelor ca punct de pornire a zilelor in calendare. Zilele si planetele sunt pentru om si mai ales pentru Domnul Calendarului si nicidecum omul pentru zile si planete!
Ma bucur deci ca problema revine in
discutie... fara sa vreau sa se reaprinda scandalurile si certurile. Oricum vom fi un singur botez, un singur Pastor cu Crucea si o singura Cale... Calea Ortodoxa a Domnului Hristos-Cuvantul. Asa ca mai bine ne e noua sa nu ne punem in contra lui Dumnezeu!