După cum bine știm, copiii au o inimă curată. Apoi, pe măsură ce cresc, sunt expuși tot mai mult lumii înconjurătoare, care zace în răutate, iar inima lor este întinată din ce în ce mai mult, pierzându-și puritatea inițială de copil. Aceștia încetează treptat să mai fie copii și devin adulți. Adulții își amintesc de copilăria lor cu mare drag, adesea cu melancolie, și o numesc „vârsta de aur”, „copilăria de aur”. Și, într-adevăr, copilăria este „de aur”, întrucât este o perioadă a curăției inimii – copiii nu cunosc răul, vulgaritatea și mizeria care pătrunde în inima adulților, a celor care nu au putut să își păstreze măcar parțial puritatea inimii. Doar această puritate poate dărui pacea adevărată, bucuria și fericirea. Întinarea inimii aduce odată cu ea întunericul, agonia, chinul, melancolia și întristarea sufletului, adică tot ce otrăvește viața omului și o face mai greu de suportat.
De aceea, Mântuitorul Iisus Hristos a spus atât de răspicat: „Adevărat zic vouă: De nu vă veți întoarce și nu veți fi precum pruncii, nu veți intra în împărăția cerurilor“ (Mt. 18, 3); „Căci Împărăția lui Dumnezeu nu este mâncare și băutură, ci dreptate și pace și bucurie în Duhul Sfânt“ (Rom. 14,17). Dreptatea și pacea se pot găsi numai într-o inimă precum Cea de copil. Așadar, cei care vor să ia parte la dreptate, pace și bucurie ar trebui să încerce să-și păstreze inimile la fel de pure precum cele ale copiilor. Singura cale pentru a reuși aceasta este „a te îngriji de tine”, adică să îți păzești inima pentru ca nimic din ceea ce este murdar sau necurat să nu o păteze sau să o întineze moral, lucru care ar transforma-o într-o sursă a răului și la contaminarea morală a altora.
Până la urmă, aceasta este esența vieții duhovnicești, care nu presupune altceva decât luptă, și, în special, lupta cu păcatul. Iar sursa supremă a păcatului din inima oamenilor este alimentată de amprentele dăunătoare ale lumii din jur, acceptate fără luptă și lăsate să-și nască roadele otrăvitoare în suflet.
De aceea, lupta cu ele este cea mai importantă din viața noastră duhovnicească. Trebuie să ne străduim să nu le lăsăm să ne pătrundă în suflet. Și ce anume trebuie să facem pentru a reuși? Sfinții Părinți ne învață că trebuie să „închidem obloanele sufletului” mai des, adică simțurile: văzul, auzul, gustul, mirosul și simțul tactil. Trebuie să ne învățăm singuri, să ne forțăm să nu privim, să nu ascultăm, să nu gustăm, să nu mirosim sau să atingem chiar orice. Îndată ce intelectul și conștiința ne spun că unele semnale pe care le primim sunt dăunătoare, trebuie să închidem îndată, fără întârziere, „fereastra” corespunzătoare a sufletului, adică organul de simț respectiv prin care pătrund acestea. Dacă din întâmplare vedem ceva dăunător, trebuie să ne ferim ochii, ba chiar să îi închidem, pentru a evita să privim ceva ce, odată pătruns în suflet, ne va tulbura mai târziu pacea interioară. Dacă auzim cuvinte tulburătoare, care ne fac rău sau care ne provoacă sentimente negative, trebuie să ne îndepărtăm de cel care vorbește, chiar să ne astupăm urechile, ca să nu mai auzim lucrurile care ne vor afecta poate mult timp, privându-ne de echilibrul emoțional.
De aceea este nevoie să trăim, pe cât se poate, în așa fel încât să ne păzim inima în orice chip cu putință de aceste influențe negative asupra organelor de simț. Trebuie să ne trăim viața cu grijă.
Opusul vieții trăite în priveghere neîncetată este viețuirea distrasă și distrugătoare, pe care o duc majoritatea oamenilor de astăzi – oameni care nu se îngrijesc de puritatea inimii și a vieții. Însă Sfânta Scriptură și Sfinții Părinți ne previn asupra unei vieți de desfătare. Însuși Domnul Iisus Hristos ne avertizează împotriva unei astfel de vieți și ne cheamă să fim vigilenți, zicând: „Privegheați și vă rugați, ca să nu intrați în ispită” (Mt. 26,41), „iar ceea ce zic vouă, zic tuturor: Privegheați!” (Mc. 13, 37).
Arhiepiscopul Averchie Tausev
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie.
(Părintele Alexander Schmemann)
|