Sa stiți că blestemul părinților se prinde foarte ușor. Încă și supărarea lor. Chiar dacă nu l-ar blestema părinții pe copil, ci numai s-ar înverșuna împotriva lui, copilul nu va vedea zile senine, ci viața lui va fi numai un chin. Se va chinui mult în viața aceasta. Firește, se va ușura în cealaltă viață, pentru că achită aici ceva. Se împlinește cuvântul pe care-l spune Avva Isaac: „Mănâncă din iad”, adică împuținează din chinul iadului prin chinurile de aici, din această viață. Pentru că și chinul din viața aceasta mănâncă din iad. Adică atunci când lucrează legile duhovnicești, se micșorează puțin din iad, din chinuri.
Părinții care dau pe copiii lor „necuratului”, îi făgăduiesc diavolului, iar apoi diavolul are drepturi asupra lor. „Mi l-ai făgăduit”, îți spune.
În Farasa era o familie. Aceasta avea un copil care plângea, iar tatăl lui îl dădea necuratului. Și iată ce s-a întâmplat. Odată, când tatăl său l-a trimis pe copil necuratului, a îngăduit Dumnezeu ca să dispară copilul din leagăn. Atunci nenorocita mamă se duce la Hagi-efendi spunându-i:
‒ Hagi-efendi, binecuvântează-mă, mi-au luat diavolii copilul!
S-a dus Hagi-efendi, a citit rugăciuni deasupra leagănului și s-a întors copilul.
Aceasta, însă, se petrecea mereu. Sărmana mamă spunea:
‒ Hagi-efendi, să am binecuvântarea ta, cât o să se mai întâmple aceasta?
‒ Eu nu obosesc să vin, iar ție îți vine greu să vii să mă chemi? Va obosi diavolul și îl va lăsa.
De atunci nu mai dispărea copilul. După ce s-a făcut mare îi spuneau: „chipul diavolului”. Tulbura tot satul; îi zăpăcea pe toți. Ce a mai tras și tatăl meu cu el! Mergea la unul și-i spunea: „Cutare a spus așa despre tine”. Mergea apoi la altul și spunea la fel. După aceea, se certau unul cu altul și se băteau. Când acei oameni pricepeau aceasta, mergeau la el ca să-l prindă și să-l pedepsească. Dar acesta îi sucea și îi făcea ca aceia să-și ceară iertare de la el. Atât de îndrăcit era! Chipul diavolului! Dumnezeu a iconomisit ca și ceilalți să vadă urmările, ca să le vină mintea la cap, să se înfrâneze pe ei înșiși și să fie foarte atenți. Acum, cum îl va judeca Dumnezeu pe acesta, este alt subiect. Firește că are și circumstanțe atenuante.
Cea mai mare avere pentru om este binecuvântarea părinților. Așa cum în viața monahicească cea mai mare binecuvântare este să primești binecuvântarea starețului tău. De aceea se spune: „Să iei binecuvântarea părinților!”
O mamă, îmi aduc aminte, avea patru copii și se plângea, sărmana.
‒ Voi muri de supărare, îmi spunea. Nu s-a căsătorit nici un copil. Fă rugăciune pentru ei!
Văzând că este o femeie văduvă, cu copii orfani, mi-a fost milă de ei. Fac rugăciune, fac rugăciune, dar nimic. Atunci îmi spun în sinea mea: Se întâmplă ceva aici.
‒ Ni s-au făcut vrăji, spuneau copiii.
‒ Nu sunt vrăji aici; se vede când este din vrăji. Nu cumva v-a blestemat mama voastră?, îi întreb.
‒ Da, Părinte, îmi răspund ei. Când eram mici, fiindcă eram foarte zburdalnici, mama ne spunea mereu de dimineața până seara: „Ca lemnele să rămâneți! Ca lemnele să rămâneți!”.
‒ Mergeți și scuturați-o pe mama voastră, le-am spus eu, și să-i spuneți să se pocăiască și să se spovedească, iar de acum înainte să vă dea mereu binecuvântări!
Într-un an și jumătate s-au căsătorit toți patru. Aceea, sărmana, era o femeie văduvă și se pare că era și fără răbdare, iar copiii, zburdalnici fiind, o scoteau din sărite. De aceea îi blestemase și iată la ce se ajunsese.
(Cuviosul Paisie Aghioritul, Cuvinte duhovnicești. Volumul I.Cu durere și dragoste pentru omul contemporan, Editura Evanghelismos, București, 2012, pp. 105-107)
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie.
(Părintele Alexander Schmemann)
|