Prohodul Domnului
Meditație în Sfânta și Marea Vineri: Prohodul Domnului
Arhim. Clement Haralam :
„Ostași degeaba mai păziți mormântul, Căci pe Cel ce este Viața, nu-L ține (acopere) pământul!” (Stihuri la Sinaxarul din Sfânta și Marea Zi Sâmbătă)
Cele patruzeci de zile ale Postului Mare întrec pe celelalte zile ale anului, iar în perioada Postului Mare, Săptămâna Sfintelor Pătimiri este mai însemnată decât toate celelalte săptămâni. În Săptămâna Mare, mai însemnată este Sfânta și Marea Sâmbătă. La întâia facere a lumii, Dumnezeu, săvârșind toată lucrarea Sa, în ziua a șasea a creat pe om, făptura cea mai de seamă, iar în ziua a șaptea S-a odihnit de toate lucrările Sale (Facere 2, 2). Dumnezeu a sfințit și a binecuvântat acea zi (Facere 2, 3) și a fost numită Sâmbătă, care se tâlcuiește odihnă. Tot așa, și la (re)facerea lumii spirituale, săvârșind toate în chipul cel mai bun, în ziua a șasea, prin răstignirea Sa pe Cruce, a creat din nou pe omul stricat și, înnoindu-l iarăși, S-a odihnit încă o dată, cu odihnă desăvârșită, de toate lucrările Lui, dormind un somn mângâietor, mântuitor și dătător de viață.
Fiul și Cuvântul lui Dumnezeu a stat cu trupul în mormânt, iar cu sufletul Lui curat și dumnezeiesc S-a pogorât și în iad. Sufletul a fost despărțit de trup prin moarte și L-a dat în mâinile Tatălui. Domnul nostru Iisus Hristos a locuit trupește în mormânt și cu dumnezeirea care era strâns unită cu trupul. A fost împreună cu tâlharul în rai, a fost și în iad, după cum s-a spus, împreună cu sufletul Lui dumnezeiesc. Într-un chip mai presus de fire, ca Dumnezeu necuprins de timp și de spațiu, Cuvântul era împărățind împreună cu Tatăl și cu Duhul Sfânt. El este pretutindeni, pentru că Dumnezeu n-a suferit nimic în mormânt, cum n-a suferit nimic pe cruce. Trupul Domnului nu a suferit o altă stricăciune afară doar de despărțirea de suflet, pe care L-a încredințat Tatălui. Iar Iosif, coborând de pe cruce sfântul trup al Domnului, L-a înmormântat într-un mormânt nou al său, punând o piatră foarte mare la ușa mormântului. Acest moment al pogorârii și înmormântării Domnului, Biserica îl prăznuiește într-un mod cu totul aparte: cu cântări de îngropare și teologhisire poetică, lacrimi de întristare, dar cu nădejdea Învierii. Prohodul Domnului este una dintre cele mai frumoase creații ale credinței și evlaviei ortodoxe. Cu lumânări în mâini, adunați în jurul Epitafului, clerici și credincioși, în cânt de tânguire, preamăresc taina morții Celui fără de moarte. Taina morții și a iubirii Îl coboară pe Hristos în mormânt și în iad pentru a ridica din moarte și singurătate omenirea căzută și pierdută prin păcat. Prin conținutul său teologic și poetic, Prohodul Domnului este o preamărire solemnă a iubirii nesfârșite și negrăite a lui Dumnezeu, Care, pentru noi, oamenii, și din pricina oamenilor, pătimește moarte ca să ne mântuiască din păcat:
„Îngroparea-Ți laud,
Pătimirilor mă închin;
Și puterea Îți măresc, Milostivule,
Prin care de patimi am fost dezlegat” (P. I, 50).
Cel care moare pe cruce și coboară în mormânt și la iad nu este un simplu om, ci este Fiul veșnic al lui Dumnezeu, devenit Om, Creatorul și Împăratul întregului univers:
„Unul din Treime,
Cu trupul, pentru noi,
Defăimată moarte rabdă, binevoind;
Se cutremură și soare, și pământ” (P.I, 55).
Hristos a luat asupra Sa păcatele noastre pentru a ne dărui sfințenia Lui. El a pătimit moarte asemenea nouă pentru ca noi să viețuim în veșnicie împreună cu El; iubirea Lui smerită este puterea celor căzuți spre a se ridica din păcat. Această iubire jertfelnică, dătătoare de viață este preamărită în cântarea de îngropare a Domnului:
„Sub pământ apui,
Cel ce ai făcut pe om cu mâna,
Ca pe oameni să-i înalți din căderea lor,
Cu puterea Ta, Atotputernice” (P. II, 9).
Vineri a fost făcut omul, adică în a șasea zi a creației. Vineri a pătimit Hristos, iar în a șaptea zi S-a odihnit Dumnezeu de toate lucrările Sale. Așadar, Hristos, în Sfânta și Marea Sâmbătă, stă în mormânt spre a Se odihni de toate lucrările și pătimirile Sale. Ucenicii Săi cei aleși, dar tăinuiți de frică să nu-i afle mai-marii iudeilor, Iosif și Nicodim, s-au dat pe față prin frumosul gest de pregătire pentru îngroparea trupului Domnului. Din cer a venit Cel ce este pretutindeni, Cuvântul. Pe pământ a viețuit, printre oameni ca un om, dar ca un Dumnezeu făgăduiește Ucenicilor tronuri de judecată, tâlharului îi promite raiul și celor ce-L iubesc cu adevărat, prin cuvânt și faptă, viața veșnică:
Doamne,
„Pe pământ ai venit,
Pe Adam să-l mântui.
Și pe-acesta negăsind, jos Te-ai pogorât;
Pân’ la iad, Stăpânul meu, l-ai căutat” (P. I, 25).
Cu adevărat, Hristos n-a venit să strice, ci să împlinească toate la plinirea vremii, El fiind Făcătorul vremurilor și plinirea vremii.
Iată iarăși plinirea vremii:
„În mormânt cu trupul,
În iad cu sufletul ca un Dumnezeu,
În rai cu tâlharul și pe tron împreună cu Tatăl și cu Duhul ai fost, Hristoase,
Toate umplându-le, Cel ce ești necuprins”.
Împărate al slavei, Doamne, slavă Ție!
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie.
(Părintele Alexander Schmemann)
|