Tradiții și superstiții neconforme cu Ortodoxia!
În perioada premergătoare marilor sărbători apar în presă numeroase articole care prezintă diferite tradiții și superstiții neconforme cu Ortodoxia. Intitulate de regulă „Ce nu trebuie să faci de …”, acest tip de articole evidențiază anumite practici care nu au nicio legătură cu spiritualitatea și principiile credinței ortodoxe. De asemenea, accentul cade mai mult înspre latura negativă și nu se are în vedere care este atitudinea corectă a creștinului cu prilejul acestor mari sărbători.
În acest sens, am selectat câteva superstiții legate de sărbătoarea Intrării Domnului în Ierusalim și l-am rugat pe părintele Răzvan Ionescu, un binecunoscut vlogger ortodox din cadrul Mitropoliei Ortodoxe Române a Europei Occidentale și Meridionale, să ne vorbească despre aceste practici.
Se spune că persoanele care își uită morții în ziua de Florii, adică nu le îngrijesc mormintele și nu aprind o lumânare lângă o ramură de salcie, nu vor avea parte de sprijin la bătrânețe.
Pr. Răzvan Ionescu: Sărbătoarea Floriilor este cea a intrării Domnului în Ierusalim, împlinind profeția venirii în lume a Celui așteptat ca chip/icoană a(l) blândeții părintești dumnezeiești. Intră călare nu precum un biruitor omenesc, pe cal de luptă, impunător prin forță, ci ca om smerit venind în mijlocul celor prea iubiți ai lui, pe mânzul asinei. Nu vor striga pietrele, ci vocile bucuroase ale copiilor, întâmpinându-L cu ramuri pe drumul ce avea să Îl poarte spre Pătimire. De aici și noi, generație după generație, întâmpinăm liturgic pe Domnul cu ramuri, actualizând primirea ce I s-a făcut odată. Îl primim cât putem fi noi de copii, în această duminică și în toată viața noastră.
Personal nu Îl pot percepe pe Domnul așteptând la cotitura destinului nostru ca să ne sancționeze că nu am făcut cutare gest mecanic de slujire. Nu e în Duhul Lui. Nu avem deci obligativități fără de care ne paște destinul rău. Domnul e bun. E minunat să aprindem o lumânare pentru cel adormit, dar nu din frică de pedeapsă în duminica de Florii, ci oricând putem. Pentru că singurul dar primit e cel cu bunăvoire.
Oamenii zgârciți, care nu dau de pomană celor necăjiți, se vor umple de bube și pistrui.
R.I.: E nostim să faci din Domnul un Pedepsitor distribuitor de pistrui și bube. Nu e Domnul Hristos Acesta, ci rodul fanteziei neteologice a unora sau altora.
Chiar daca este post, în Duminca Floriilor este dezlegare la peste. Carnea de peste mâncata în aceasta zi sfântă are atributul de a vindeca și alina bolile trupești, se crede…. În plus, se spune că cei care mănâncă pește în ziua de Florii au șanse mari de lecuire. În schimb, cei care nu cinstesc cum se cuvine aceasta sărbătoare se umplu de pistrui.
R.I. Unii spun că dezlegăm la pește pentru că Hristos Însuși a mâncat pește în această zi. Nu știm ce a mâncat. Dar dezlegarea obișnuită a Bisericii e peștele, în tot cursul anului. Și nu poate fi peștele acesta vindecător, ci Însuși Domnul e Sursa Vieții și a sănătății. La El Singur să cerem sănătate, nu la o mâncare anume, fie ea și în zi de sărbătoare.
Un alt obicei este ca la miezul nopții să se fiarbă busuioc în apă și cu această fiertură să te speli pe cap, pentru a avea un păr sănătos și frumos. Altfel, însă, în Muntenia se credea că cei care se spală pe cap în ziua de Florii vor albi, devenind asemeni copacilor care înfloresc în aceasta duminică.
R.I.: Oare la ce folosește o asemenea credință? Nu deturnează ea mai curând atenția de la adevărata înțelegere a sărbătorii? Albirea părului e semnul cuvioșiei doar dublată de prezența discernământului duhovnicesc, pe care desigur nu o spălare cu apă, și nici măcar o cântărire pur omenească a lucrurilor nu îl oferă, ci curăția inimii și darul de Sus. Un om îmbătrânește și albește frumos când primește iluminarea dumnezeiască în inima sa.
Părintele Răzvan Andrei Ionescu este paroh al parohiei ortodoxe române „Sfintele Parascheva și Genoveva” (biserica Saint Sulpice), Paris. Are funcția de consilier permanent în Mitropolia Ortodoxă Română pentru Europa Occidentală și Meridională (Departament „teologie și știință”). Este membru în comisia teologică a Adunării Episcoilor Ortodocși din Franța.
Coordonează direcția „Teologie ortodoxă și știință” din cadrul Centrului Ortodox de Studii și Cercetare Dumitru Stăniloae (teologie, spiritualitate, cultură) COERDS din Paris. Este coordonator al grupului de inițiativă privind relația între teologie și știință, în cadrul AOSR (Academia Oamenilor de Știință din România).
Este licențiat și are un master în domeniul teologiei ortodoxăe (București, Paris).
Doctorand în teologie ortodoxă, cu o teză privind relația între teologia ortodoxă și științe (Institutul de teologie ortodoxă „Saint Serge”, Paris).
Este inginer în electronică industrială (București) și deține un master în inginerie medicală (București). Este doctor în inginerie biomedicală (teză în cotutelă între Université de Technologie de Compiègne, Franța și Universitatea „Politehnica” București – 2002).
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie.
(Părintele Alexander Schmemann)
|