În ziua de 18 februarie stă însemnat în calendarul nostru numele Sfântului Leon cel Mare, Episcopul Romei. Personalitate bisericească remarcabilă și figură complexă în arealul teologic apusean, Sfântul Părinte a lăsat moștenire prima hristologie de anvergură în Cetatea Eternă, învățătura sa despre Mântuitorul Hristos ajungând în normele de învățătură ale Bisericii dreptslăvitoare.
Sfântul Leon cel Mare a păstorit Scaunul Papal în perioada august/septembrie 440 - 10 noiembrie 461. Este unul dintre cei doi pontifi care și-au împropriat apelativul de „cel Mare” (împreună cu Sfântul Grigorie cel Mare).
A fost diaconul și sfetnicul cel mai apropiat al Papei Celestin. Ca papă a fost autoritar, reușind să se impună prin „legitimitatea succesiunii sale apostolice”, transmisă ulterior descendenților săi din scaunul episcopal al Romei. I-a combătut pe manihei, pe pelagieni, priscilieni și, nu în ultimul rând, pe nestorieni.
În 448 primește o înștiințare din partea lui Eutihie, depus de episcopul său, Flavian al Constantinopolului, din cauza învățăturii sale monofizite. Cercetând îndeaproape această învățătură, Sfântul Leon cel Mare i-a scris lui Flavian, condamnând erezia lui Eutihie în așa-numitul său „Tomus Flaviani” (Epistola Ad Flavianum).
În acest sens, împăratul Teodosie a convocat Sinodul de la Efes (august 449), unde Leon a fost reprezentat de trei legați papali. Rezultatul acestui sinod a fost condamnarea lui Flavian și reabilitarea lui Eutihie.
A urmat implicit Sinodul V Ecumenic de la Calcedon (451), unde s-a statornicit învățătura hristologică a celor două firi ale singurului Ipostas Dumnezeiesc al Logosului înomenit.
Tomul lui Leon a fost asimilat ca act oficial al Sinodului, în „doctrina sa părinții recunoscând vocea Sfântului Petru”. Pentru contribuția și lucrarea sa doctrinară a fost declarat „doctor al Bisericii” de Benedict XIV.
A fost, de asemenea, și un excelent diplomat, ocupându-se personal de criza invaziilor păgâne. S-a întâlnit personal cu Attila, conducătorul hunilor, și cu regele vandal Gaseric, în 455, convingându-l să cruțe poporul din cetatea Romei de foc și de sabie.
A fost îngropat în pridvorul Bazilicii „Sant Pietro”, moaștele sale fiind mutate înăuntrul bisericii în 688.
Prietenia cu Sfântul Ioan Cassian și roadele ei
De numele său se leagă o prietenie istorică cu unul dintre sfinții de pe meleagurile noastre. Este vorba despre Sfântul Ioan Cassian.
Astfel, în timpul ereziei nestoriene apare ultima lucrare de referință a monahului daco-roman, „De incarnatione Domini contra Nestorium Libri VII” („Despre Întruparea Domnului, contra lui Nestorie, șapte cărți”). Scrisă integral în limba latină, lucrarea a fost alcătuită la cererea Sfântului Leon cel Mare pe când era arhidiacon, ajuns mai târziu Papă al Romei.
În cele șapte capitole ale acestei scrieri, Sfântul Ioan Cassian construiește o apologie completă a învățăturii ortodoxe de credință, luând atitudine împotriva celor mai importante erezii ale timpului său, pe care le enumeră și le combate.
Marele aport al lucrării este acela de „a arăta pentru prima dată Apusului doctrina lui Nestorie și de a fi supus-o unei critici severe, subliniind, totodată, prestigiul operelor Părinților Bisericii, valoarea ideilor creștine și a argumentelor pe care le cuprind. O asemenea scriere reprezintă încă un însemnat pas în teologia de limbă latină a secolului al V-lea”.
Lucrarea trebuia să aibă în principal un caracter informativ, cu lămuriri concise referitor la noua tulburare care apăruse în Biserica de Răsărit. Despre acest lucru Sfântul Ioan Cassian vorbește în prefața lucrării, unde menționează că a alcătuit textul la rugămintea Sfântului Leon cel Mare.
Începutul scrierii se leagă oarecum de luna iunie a lui 429, când Papa primește „Contestațiile” lui Eusebiu de Dorilea și, de asemenea, „Epistola fraternală” a lui Nestorie.
Mai mult, lucrarea Sfântului Ioan Cassian s-a dovedit a fi cea mai de încredere, dat fiind faptul că, după cele arătate mai sus, informațiile pe care Celestin le aștepta de la Marius Mercator au ajuns la Roma abia în 433. În acest sens, nu numai că se bucura de autoritatea Abației „Saint Victoire” în Biserica Latină, ci venea mai cu seamă cu o bogată experiență orientală, legată în mare parte de Constantinopol.
De îndată, el „l-a avertizat pe Celestin de pericolul opoziției doctrinare a lui Nestorie și a făcut cunoscut latinilor această erezie”.
„Un campion al credinței ortodoxe”
Implicarea Sfântului Părinte în combaterea ereziei nestoriene a fost totală. În virtutea argumentării doctrinare, tratatul său de hristologie adună laolaltă o valoroasă apologie a învățăturii ortodoxe, pe deplin moștenită de la marele său dascăl, Sfântul Ioan Hrisostom.
Încă din prefața lucrării sale, Sfântul Ioan Cassian dezvăluie modul în care a luat naștere această mărturisire.
Înțelesese întru totul rugămintea Sfântului Leon de a „purta lupta cea bună pentru credința amenințată de o nouă erezie”.
Departe de a fi fost un spirit polemizator, monahul daco-roman nu era dispus să cedeze în fața nimănui „când era vorba despre apărarea credinței ortodoxe”.
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie.
(Părintele Alexander Schmemann)
|