View Single Post
  #846  
Vechi 02.01.2018, 23:17:09
gpalama's Avatar
gpalama gpalama is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 13.02.2010
Religia: Ortodox
Mesaje: 2.285
Implicit

http://www.ioanguradeaur.ro/653/cuvant-la-rusalii-i/

Sfantul Ioan Gura de Aur:

Citat:


De ce atunci, toți cei ce se botezau, vorbeau în limbi, iar acum nu? Să ne învățăm întâi ce este a vorbi în limbi și atunci vom spune și pricina.

Deci ce este a vorbi în limbi ? Cel ce se boteza îndată vorbea în limba indienilor, a egiptenilor, a perșilor, a sciților, a tracilor; așa că un om vorbea în multe limbi. Și aceștia de acum de s-ar fi botezat atunci, i-ai fi auzit și pe ei vorbind în multe limbi. Aceasta ne-o arată Pavel, zicând: „Și găsind câțiva ucenici, a zis către ei : Primit-ați voi Duhul Sfânt când ați crezut? Iar aceia au zis către el: Dar nici n-am auzit dacă este Duh Sfânt”. Și apoi botezându-i și „puindu-și Pavel, mâinile peste ei, Duhul Sfânt a venit asupra lor și vorbeau în limbi…” (F. Ap. 19, 1 – 2, 6). Deci pentru care pricină s-a luat de la oamenii de acum darul acesta ? Nu pentru că ne necinstește Dumnezeu pe noi, ci dimpotrivă pentru că ne iubește foarte mult. Cum ? Eu vă voi spune.

Oamenii de atunci de curând fiind izbăviți de idoli, aveau mintea groasă și nesimțitoare și erau dedați numai la lucrurile cele trupești, neavând nici o înțelegere față de darurile cele netrupești și nici nu știau ce este darul duhovnicesc, care se privește numai cu credința. Pentru aceasta se făceau semne.

Unele dintre darurile cele duhovnicești sunt nevăzute și numai cu credința se înțeleg, iar altele au și semne văzute spre încredințarea celor necredincioși. Adică, iertarea păcatelor este lucrare duhovnicească, care se înțelege cu gândul, este deci dar nevăzut. Pentru că nu vedem cu ochii trupului, cum se curătesc deci păcatele ? Cel ce se curățește, sufletul este. Însă sufletul cu ochii trupului nu se vede. Deci curățirea păcatelor este un dar care se înțelege cu mintea și nu poate fi văzut de ochii trupești. A vorbi în limbii este tot o lucrare a Duhului care cu mintea se înțelege, dar are și un semn văzut lesne de înțeles de cei necredincioși. Acesta este sunetul cuvântului rostit cu limba, care auzindu-se, face dovada lucrării celei nevăzute dinlăuntru, care se face în suflet.

Dar acum eu nu am trebuință de semne, căci Pavel zice : ..Și fiecăruia se dă arătarea Duhului spre folos” (I Cor. 12, 7). Dar care este pricina ? Pentru că și fără de semne am învățat să cred în Stăpânul. Cel ce nu crede are nevoie de semne, iar fiindcă cred, nu am trebuință de probe, nici de semne. Și cu toate că nu voi vorbi în limbi, totuși știu că m-am curățit de păcate. Iar cei de atunci nu credeau de nu vedeau semne, ca o garanție a credinței, pe care voiau s-o primească. Deci nu ca celor credincioși se dădeau semnele, ci ca celor necredincioși, ca să devină credincioși. Așa și Pavel zice: „Semnele nu sunt pentru cei credincioși, ci pentru cei necredincioși” (Idem 14, 22).

Vedeți că Dumnezeu a luat de la noi arătarea semnelor nu ca să ne necinstească, ci ca să ne cinstească. Și a făcut aceasta arătând că acum noi credem în El fără de semne și minuni. Iar aceia de nu ar fi avut mai întâi semne sau probe, nu ar fi crezut în El, prin lucrările cele nevăzute. Dar eu și fără de acestea arăt toată credința. Iată deci pricina pentru care nu se mai fac acum semne.

Voiam și pentru pricina praznicului să vorbesc și să arăt ce este praznicul a Cincizeci de zile și să arăt pentru ce în praznicul acesta s-a dat darul, de ce în limbi de foc și pentru ce după zece zile, dar văd că se întinde cuvântul de învățătură. Pentru aceasta adăugând puține voi înceta cuvântul. „Și când a sosit ziua Cincizecimii…” li s-au arătat lor, împărțite, limbi ca de foc…” (Fp. 2, 1, 3). Nu de foc, ci „ca de foc”, ca nimic simțit să nu cugeti pentru Duhul.

Și precum la curgerile Iordanului, nu porumbel s-a pogorât, ci ,.în chip de porumbel” (Lc. 3, 22), așa și aici, nu foc, ci chip de foc. Și iarăși puțin mai sus zice : „..ca de suflare de vânt ce vine repede” (Fp. 2. 21). Nu zice ,,ca o suflare de vânt ce vine repede”, ci „ca de suflare de vânt…”. Și pentru care fapt Iezechil ia darul proorociei prin carte și nu prin asemănare de foc ca apostolii ? Că zice : ,,Și a băgat în gura mea cartea aceea… Și am mâncat-o și s-a făcut gura mea dulce ca mierea” (Iez. 3, 2, 3). Iar pentru apostoli zice că li s-au arătat limbi de foc.

Deci pentru care pricină acolo carte și scriere, iar aici limbă și foc ? Pentru că acela se ducea să mustre păcate și să plângă necazurile iudaicești, iar aceștia ieșeau să mistuiască păcatele lumii. Pentru aceasta acela a luat carte în care se pomeneau greutățile ce au să fie, iar aceștia au luat foc, ca să ardă păcatele lumii si să prăpădească toate relele. Și precum focul de va cădea în mărăcini, pe toți cu lesnire îi va arde, așa și darul Duhului mistuia păcatele oamenilor. Dar evreii cei nesimțitori, când se făceau acestea, în loc să se spăimânteze, să se cutremure și să se închine Celui ce a dat Darul, ei iarăși își arătară nebunia loc, prihănind cu beția pe apostolii cei plini de Duhul Sfânt, zicând : „…că sunt plini de must” (Fp. 2, 13).

Pune în minte nemulțumirea și necunoștinta oamenilor și cugetă la mulțumirea și bunătatea îngerilor. Că îngerii când au văzut Pârga noastră suindu-se, se bucurau și ziceau: „Ridicați căpetenii porții voastre, și vă ridicați porțile cele veșnice si va intra Împăratul slavei” (Ps. 23, 7). Iar oamenii văzând darul Duhului pogorându-se la noi zice că sunt beți cei ce au primit darul. Și nici vremea anului nu i-a înțelepții că în vremea primăverii nu se găsește nicăieri must. Dar să-i lăsăm pe aceia, și să cugetăm la darul și răsplătirea iubitorului de oameni Dumnezeu.

A luat Hristos pârga firii noastre și ne-a dat darul Duhului. Și precum după un război îndelungat se face pace și se risipește vrajba, iar cei ce erau învrăjbiți între ei își dau unii altora încredințări de pace, așa și între Dumnezeu și oameni s-a făcut. A trimis Hristos ca zălog și încredințare pârga noastră lui Dumnezeu și ne-a trimis în schimb ca zălog și încredințare pe Duhul Sfânt. Și avem acest semn de încredințare, din neam împărătesc. Căci Duhul Sfânt care ni s-a trimis nouă este din Ființa cea împărătească, iar Cel ce de la noi S-a înălțat la ceruri este de neam împărătesc, fiind din seminția lui David.

Pentru aceasta nu mă mai tem, căci Pârga noastră stă sus. De aceea și despre viermele cel neadormit de-mi va spune cineva, sau despre focul nestins, sau despre alte chinuri și pedepse, nu mă mai tem.

Și nu că nu mă tem, dar nu deznădăjduiesc de mântuirea mea, că de nu ar fi pregătit Dumnezeu mari bunătăți pentru neamul nostru, nu ar fi luat sus pârga noastră. Mai înainte de aceasta, când priveam la cer și cugetam la puterile cerești simțeam marea noastră sărăcie, dar acum; privind în sus la Scaunul cel împărătesc, unde stă firea cea luată de la noi, vedem neamul nostru cel bun. Deci să ne gătim ca să nu cădem din slava aceea.
Citat:
De ce atunci, toți cei ce se botezau, vorbeau în limbi, iar acum nu? Să ne învățăm întâi ce este a vorbi în limbi și atunci vom spune și pricina.

Deci ce este a vorbi în limbi ? Cel ce se boteza îndată vorbea în limba indienilor, a egiptenilor, a perșilor, a sciților, a tracilor; așa că un om vorbea în multe limbi. Și aceștia de acum de s-ar fi botezat atunci, i-ai fi auzit și pe ei vorbind în multe limbi. Aceasta ne-o arată Pavel, zicând: „Și găsind câțiva ucenici, a zis către ei : Primit-ați voi Duhul Sfânt când ați crezut? Iar aceia au zis către el: Dar nici n-am auzit dacă este Duh Sfânt”. Și apoi botezându-i și „puindu-și Pavel, mâinile peste ei, Duhul Sfânt a venit asupra lor și vorbeau în limbi…” (F. Ap. 19, 1 – 2, 6). Deci pentru care pricină s-a luat de la oamenii de acum darul acesta ? Nu pentru că ne necinstește Dumnezeu pe noi, ci dimpotrivă pentru că ne iubește foarte mult. Cum ? Eu vă voi spune.

Oamenii de atunci de curând fiind izbăviți de idoli, aveau mintea groasă și nesimțitoare și erau dedați numai la lucrurile cele trupești, neavând nici o înțelegere față de darurile cele netrupești și nici nu știau ce este darul duhovnicesc, care se privește numai cu credința. Pentru aceasta se făceau semne.

Unele dintre darurile cele duhovnicești sunt nevăzute și numai cu credința se înțeleg, iar altele au și semne văzute spre încredințarea celor necredincioși. Adică, iertarea păcatelor este lucrare duhovnicească, care se înțelege cu gândul, este deci dar nevăzut. Pentru că nu vedem cu ochii trupului, cum se curătesc deci păcatele ? Cel ce se curățește, sufletul este. Însă sufletul cu ochii trupului nu se vede. Deci curățirea păcatelor este un dar care se înțelege cu mintea și nu poate fi văzut de ochii trupești. A vorbi în limbii este tot o lucrare a Duhului care cu mintea se înțelege, dar are și un semn văzut lesne de înțeles de cei necredincioși. Acesta este sunetul cuvântului rostit cu limba, care auzindu-se, face dovada lucrării celei nevăzute dinlăuntru, care se face în suflet.

Dar acum eu nu am trebuință de semne, căci Pavel zice : ..Și fiecăruia se dă arătarea Duhului spre folos” (I Cor. 12, 7). Dar care este pricina ? Pentru că și fără de semne am învățat să cred în Stăpânul. Cel ce nu crede are nevoie de semne, iar fiindcă cred, nu am trebuință de probe, nici de semne. Și cu toate că nu voi vorbi în limbi, totuși știu că m-am curățit de păcate. Iar cei de atunci nu credeau de nu vedeau semne, ca o garanție a credinței, pe care voiau s-o primească. Deci nu ca celor credincioși se dădeau semnele, ci ca celor necredincioși, ca să devină credincioși. Așa și Pavel zice: „Semnele nu sunt pentru cei credincioși, ci pentru cei necredincioși” (Idem 14, 22).




Deci ce este a vorbi în limbi ? Cel ce se boteza îndată vorbea în limba indienilor, a egiptenilor, a perșilor, a sciților, a tracilor; așa că un om vorbea în multe limbi.