b. Cartiere de case
Din pacate, trebuie spus ca acestea au fost neglijate inainte de 1989, aici facandu-se foarte putine investitii.
Majoritatea strazilor din cartierele de case erau doar pavate cu piatra de rau (putine strazi din aceste cartiere fiind asfaltate), reteaua de canalizare era foarte putin extinsa in aceste cartiere, iar cea de apa nu exista pe toate strazile din aceste cartiere.
Astazi aceste probleme au fost in mare parte rezolvate- multe din strazile din aceste cartiere au fost asfaltate, a fost extinsa reteaua de apa si canalizare, dupa 2004 a aparut reteaua de gaz metan.
Cartierele de case din Husi sunt:
-Dobrina
Este situat la intrarea in Husi dinspre Crasna.
Casele din aceast cartier au inceput sa fie construite dupa 1890, cand s-a dat in functiune linia ferata (pe atunci-ingusta) Crasna-Husi .
Aici se afla autogara, districtul intretinere drumuri nationale, ocolul silvic, o scoala speciala, depozite de marfuri (ale fostului ICSM), sediul politiei de frontiera, santierul Constructorul, un rezervor de apa, un motel si o pensiune, manastirea Schimbarea la Fata (inaugurata in 1996) , o biserica si un cimitir ortodox, dar si o fosta scoala generala (nr.6).
Este strabatut de strada Dobrina, alte strazi importante fiind: Soseaua Husi-Iasi, Strada Gheorghe Balan (care face legatura cu strada Sara si cu cartierele Cotroceni si Corni), Aleea Dobrina, Strada Garii.
-Gara-Saca
Cuprinde casele situate de-a lungul strazilor Saca si Drum Combinat, dar si cateva blocuri situate de-a lungul strazii 1 Decembrie (in fata spitalului).
De-a lungul strazii Saca au existat/exista si cate obiective economice importante: fostul depozit Peco/Petrom, moara Ceahlaul, baza de receptie a cerealelor.
La capatul strazii Saca, cartierul urma a fi strabatut si de calea ferata spre zona industriala.
-Cartierul Brosteni
Cuprins intre strada 1 Decembrie (de la intersectia cu strada sergent erou Arhire Stefan) si asa-zisa sosea de centura. Cartier predominant de case (dar exista si cateva blocuri- de-a lungul strazii 1 Decembrie si in zona Electrosanit. In acest cartier se afla cladirea veche a liceului agro-industrial, combinatul de vinificatie, iar de-a lungul asa-zisei sosele de centura si sediile câtorva institutii (cresa, baia publica, scoala profesionala cu un sediu nou, sediul EON Moldova, un depozit si magazin de materiale de constructii).
De-a lungul strazii 1 Decembrie se afla si un cabinet stomatologic, fosta policlinica (construita in anii 1950. Acum centrul consultativ si de asistenta sociala), clubul elevilor (intr-o cladire veche frumoasa), primaria, cantina de ajutor social, Protopopiatul Husi (intr-o cladire veche renovata).
Principalele strazi care strabat acest cartier sunt- Capitan Carp, Fundatura Viilor, Drum Combinat, Drum Donea, Calea Calarasilor, strada Dimitrie Castroian, strada sergent erou Arhire Stefan, strada Nicolae Cisman si strada Sfantu Gheorghe.
In ultimii ani in acest cartier au aparut numeroase vile, ale unor vamesi, politisti de frontiera, a primarului, a fostului viceprimar, etc.
Cartierul urma a fi strabatut de calea ferata spre zona industriala.
-Cartierul Plopeni
Situat la sud de strazile Sfantu Gheorghe (asa-zisa sosea de centura) si A.I.CUza. Aici se afla doua biserici ordodoxe (Sfantu Gheorghe si Sfantul Ion), doua foste centrale termice (in apropierea asa-zisei sosele de centura), garajul serviciului de salubrizare, dar si fostele birouri ale cooperatiei de consum . Langa acest cartier se afla si intreprinderea Petal SA (fosta SUC).
Principalele strazi ce strabat acest cartier sunt Ioan Voda cel Cumplit (Viteaz, fosta strada Draslavat), Nicolae Balcescu- Locotenent Gavril Teodoru, strada Arion si strada Iancu Postu.
Cartierul urma a fi strabatut de calea ferata spre zona industriala.
-Cartierul Bulgari
Cuprins intre strazile Toma Kisacoff (care-l separa de cartierul Raiesti), Ana Ipatescu (care-l separa de zona industriala) si Calea Basarabiei. Aici se afla o scoala generala (nr. 4) si un fost dispensar medical (acum cabinete ale medicilor de familie)(care functioneaza in casa unde s-a nascut omul politic si filozoful Mihai Ralea).
Denumirea cartierului provine de la colonistii bulgari stabiliti initial aici, care se ocupau cu legumicultura.
Principalele strazi care strabat cartierul sunt: Anton Sarbu, Locotenent Dragulet si Stefan Popa Iliescu.
O extensie a acestui cartier este si zona cuprinsa intre strada Calea Basarabiei, strada Moldovei si un parau.
-Cartierul Raiesti
Cuprins intre strazile Paul Barais, maior Popescu, Gheorghe Frent (care-l desparte de cartierul Corni), Ana Ipatescu (care-l desparte de cartierul Dric), Toma Kisacoff (care-l desparte de cartierul Bulgari), Calea Basarabiei (fosta strada Carpati) si strada Stefan cel Mare. In acest cartier se afla doua biserici ortodoxe- Sfantul Dumitru si Inaltarea Domnului.
Principalele strazi care strabat cartirul sunt: Anton Sarbu, Gheorghe Bucur si Octav Hagiu.
-Cartierul Corni
Cuprins intre strada Corni (de la al doilea pod pana la Episcopie aceasta strada separa cartierul Corni de cartierul Cotroceni), strada Stefan cel Mare (care-l separa de zona centrala), strada Paul Barais, strada maior Popescu , strada Gheorghe Frent (care-l separa de cartierul Raiesti) si fostul terasament al fostei cai ferate inguste Podgoriile Husului HM- Albita- Bucovat si DC Husi-Duda-Arsura, in partea sa nordica.
Principalele artere rutiere din cartier sunt strada Corni , strada Bariera Pascal si strada Mos Ion Roata.
In cartierul Corni se afla un fost dispensar medical (astazi cabinete ale medicilor de familie), o scoala generala (nr.5, astazi inchisa), doua biserici catolice (majoritatea locuitorilor de aici sunt de religie catolica) , cimitirul catolic, o moara (Vasuta).
Cartierul este strabatut de linia nr. 3 de transport urban in comun (Sat Epureni- Statia meteo).
De-a lungul strazii Stefan cel Mare, exista sediile câtorva unitati- birourile Episcopiei (intr-o cladire veche renovata), unitatea de pompieri, circumscriptia sanitar-veterinara, un camin de nefamilisti a Petalul SA, un complex mestesugaresc si unul din cele doua bazare a orasului.
De asemenea, tot in aceasta zona, exista- un orfelinat catolic, o cladire veche (dar renovata) apartinand scolii nr. 3 si un fost internat scolar (acum in paragina).
Tot de-a lungul strazii Stefan cel Mare, exista cateva foste case evreiesti. Dupa plecarea masiva a evreilor din Romania in anii 1960, acestea au fost lasate in paragina, degradandu-se. Acestea ar trebui demolate (toate casele vechi, insalubre, paraginite si nesigure situate de-a lungul strazii Stefan cel Mare, de la magazinul Agricultorul si pana la bazar, in locul lor putandu-se amenaja parcari (foarte necesare in zona, unde traficul din zona bazar-piata este foarte aglomerat). Tot aici se afla si fostul hotel Dobrina, demolat in 2010.
La începutul anilor 90, in acest cartier au avut loc numeroase fapte antisociale- batai, scandaluri, etc. De obicei, cei care locuiau in acest cartier se bateau cu cei care locuiau in alte cartiere sau cu cei care veneau din satele Duda si Epureni, si care pentru a ajunge in centru orasului, inevitabil trebuiau sa treaca prin cartirul Corni.
-Cartierul Dric
Este un cartier aparut dupa 1946.
Este cuprins intre strazile Gheorghe Frent, Ana Ipatescu (care-l separa de cartierul Raiesti), Toma Kisacoff (care-l separa de zona industriala).
Pana in anii 70, la marginea acestui cartier exista o pista inerbaiata, unde aterizau avioane usoare a Aviasan sau pentru stropirea culturilor agricole. Apoi aceea pista a fost desfiintata, platandu-se vita de vie.
In ultimii ani cartierul s-a extins mult, prin acordarea de catre primarie a unor loturi in vederea constructiei de case (un lot avand o suprafata de 300 mp), aparand astfel cartierele Dric-2 si Dric-3, inclusiv pe fostul teren al fostei fabrici de conserve (teren care era cultivat cu legume inainte de 1989).
In apropierea cartierului se afla cimitirul municipal (cimitirul ortodox Eternitatea).
-Cartierul Nou
Situat la marginea zonei industriale, constructia acestui cartier incepand din anii 1994-1995, când primaria a concesionat aici locuri pentru constructia de case, in suprafata de 300 mp/loc de casa.
Toate strazile din acest cartier sunt asfaltate si exista retele de apa, canalizare si gaz metan.
Este marginit la est de strada Episcop Grigore Leu, care face legatura intre Soseaua Husi-Stanilesti (Falciu) si Soseaua Husi-Albita.
Este deservit de linia 2 de transport urban in comun Cartier Dobrina- Cartierul Nou (linie infiintata dupa 2005).
-Cartierul Cotroceni
Cuprins intre strada Corni (care-l separa de cartierul Corni de la al doilea pod la Episcopie), viile Episcopiei, unitatea militara de chimie, si santierul constructorul. Principalele strazi care strabat acest cartier sunt- strada Sara, strada Gheorghe Balan , respectiv strada Alecu Ghitescu, strada Deal Cotroceni, dar si strada Petru Filip. In acest cartier se afla fostul (acum asociatie agricola) CAP-Corni, dar si cateva case tiganesti (situate de-a lungul strazii Episcopiei)
Prezenta tiganilor in zona apropiata Episcopiei se explica astfel: in perioada medievala, bisericile si manastirile aveau robi tigani. Dupa ce acestia au fost eliberati din starea de robie, au ramas tot in acele locuri.
|