17. Cateva aspecte privind sistematizarea urbana, constructia de locuinte si alte obiective edilitare.
a. Cartiere de blocuri
La începutul anilor 60, este construit primul bloc din Husi, situat pe strada Mihail Kogalniceanu, in cartierul Stadion. Alte cateva blocuri sunt construite in accelasi cartier, in imediata apropiere a stadionului, tot in aceea perioada.
Aceste prime blocuri construite in Husi au fost prevazute cu sobe cu lemne, pentru incalzire!
Apoi, spre sfarsitul anilor 60 si in prima parte a anilor 70, sunt construite si alte blocuri, tot in cartierul Stadion, si pe strada 1 Decembrie, spre gara.
Intre anii 1972-1974 se realizeaza si primele blocuri proprietatea personala din Husi. Este vorba de 3 blocuri cu cate o singura scara si 20 de apartamente fiecare, realizate in cartierul stadion, pe Aleea-Stadion.
Spre deosebire de celelalte blocuri din oras, acestea au fost realizate cu o calitate mai buna: pereti din caramida (si nu din placi prefabricate de beton), camere spatioase si decomandate, finisaje mai bune, spatiu verde in jurul blocului, etc!
Intr-un astfel de bloc locuiesc si eu.
Tot in aceea perioada, de-a lungul Aleii Mihail Kogalniceanu (tot in cartierul Stadion), se realizeaza si doua blocuri tip vila (cu un singur etaj si doar cate 4 apartamente, cu teren in jur), dar si cateva case tip duplex (cu cate 3 camere, baie,, bucatarie). Intr-o astfel de casa locuia in anii 70 si fostul prim-secretar al orasului Husi Gheorghe Croitoru.
Constructia de blocuri in zona centrala incepe in a doua parte a anilor 70.
Desi constructia acestor blocuri era necesara, totusi s-au facut si unele greseli :
-In primul rand, s-au demolat unele cladiri vechi, de mare valoare arhitecturala si istorica, care ar fi trebuit pastrate si restaurate (fostul sediul al postei construit in 1934, fosta biblioteca-era una dintre cele mai frumoase cladiri din oras, unele case vechi, dar cu valoare istorica si arhitecturala)
-Apoi, din cauza politicii de a nu se lua din terenul agricol si a nu se extinde prea mult perimetrul construit al oraselor, in zona centrala (dar si in cartierul Stadion) blocurile au fost construite mult prea inghesuite, mult prea aproape unul de altul, nelasandu-se loc suficient intre blocuri, pentru amenajarea unor spatii verzi, etc.
Acest aspect este vizibil mai ales in jurul pietii sau in jurul stadionului.
-Nu s-au prevazut spatii suficiente a fi lasate pentru parcari, astfel incat astazi, când numarul de autoturime personale a crescut foarte mult si in Husi, parcarea acestora a devenit o problema.
-Datorita modului cum au fost proiectate si amplasate blocurile din zona centrala, unele strazi au ajuns sa fie strazi infundate la un capat, alte au fost scurtate sau au capatat un traseu in zigzag, in loc de unul drept cum aveau inainte de constructia blocurilor, îngreunând astfel circulatia rutiera in centrul orasului.
Un exemplul negativ in acest sens este traseul strazii General Gheorghe Teleman (in 1989- Republicii).
Inainte de constructia blocurilor din zona centrala, aceasta strada aveea un traseu drept, facand legatura intre strada A.I.Cuza si strada Stefan cel Mare.
Dupa constructia blocurilor din zona centrala , aceasta strada a capatat un traseu ciudat: Dupa desprinderea din strada A.I.Cuza, se opreste brusc in fata unui bloc (la parterul caruia se afla fostul cinematograf Dacia), dupa care face o curba stransa la dreapta, dupa care se opreste din nou brusc in fata altui bloc (la parterul caruia se afla sediul SC Gaz Est Vaslui filiala Husi), dupa care face o curba stransa la stanga, si abia apoi face legatura cu strada Stefan cel Mare!
De asemenea, si Bdul. 1 Mai se termina brusc in fata unui bloc.
Strada Stefan cel Mare are un traseu modificat in apropierea sediului politiei, ca urmare a constructiei unor blocuri . Insa prin aceasta s-a urmarit si o idee ascunsa atunci- ca Biserica episcopala Sfintii Petru si Pavel (simbolul orasului) sa nu mai poata fi vizibila de la capatul dinspre scoala nr.2 a strazii Stefan cel Mare!
In anii 80 sunt demolate cateva case vechi (dar frumoase) care erau situate de-a lungul strazii A.I.Cuza, dupa biserica sfantul Gheorghe. Acolo urmau a fi construite blocuri, dar a venit revolutia.
Alte blocuri s-au construit intre Bdul. 1 Mai si Strada Stefan cel Mare, unele din acestea (desi construite in anii 80) fiind prevazute cu sobe cu lemne pentru incalzire!
De asemenea, si in zona industriala s-au construit cateva blocuri, inclusiv de garsoniere.
Camine de nefamilisti au avut urmatoarele intreprinderi: Husana (in zona industriala, astazi acel fost camin de nefamilisti fiind cunoscut in oras ca locul la chilotii zburatori), SUC/Petalul (pe strada Stefan cel Mare, doua camine de nefamilisti) si fostul santier Constructorul/Recon (pe strada 1 Decembrie, in apropierea garii).
Ultimile blocuri construite in Husi inainte de revolutie au fost cele situate intre strada A.I.Cuza si asa-zisa sosea de centura, si pe strada A.I.Cuza.
Aici s-au realizat si singurele doua scari de bloc din Husi cu 6 etaje si lift. Astazi nici unul din cele doua lifturi nu functioneaza!
La momentul revolutiei, se mai aflau in constructie alte cateva blocuri:
-Unul pe Bdul. 1 Mai (va fi terminat de construit de catre ANL abia in 2004-2007)
-Altul pe locul fostei biblioteci , langa cladirea postei. Constructia lui a fost abandonata, astazi pe acel loc fiind terasa La Posta.
-Altul pe strada Stefan cel Mare
-Si unul situat langa bazarul de pe Bdul. 1 Mai (va fi terminat dupa 1990)
Dupa 1990 s-au mai construit foarte putine blocuri in Husi:
-Blocul ANL de pe Bdul. 1 Mai, terminat in 2004-2007 (constructia lui incepusera inainte de 1989)
-Blocurile ANL din zona industriala
-Blocul de pe strada Stefan cel Mare
-Blocul de langa bazarul de pe Bdul. 1 Mai
-Pana cel tarziu in toamna acestui an urmeaza a fi date in folosinta blocurile ANL construite pe locul fostei rampe de descarcare a prefabricatelor din beton din vagoane, situate in imediata apropiere a fostei HM Podgoriile Husului.
O problema ar fi si lipsa spatiilor libere, in special in zona centrala , in acest moment , pentru dezvoltari imobiliare si constructia de blocuri/ansambluri rezidentiale.
Un spatiul liber care ar putea fi valorificat in acest sens ar fi cel situat la est de strada Episcop Grigore Leu si de Soseaua Husi- Stanilesti (Falciu).
Acolo ar fi spatiu arhi-suficient pentru constructia de blocuri/ansambluri rezidentiale.
|