Duminica întâi după Rusalii (a Tuturor Sfinților)
Evanghelia Duminicii Tuturor Sfintilor Matei 10, 32-33 și 37-38; 19, 27-30
"Zis-a Domnul către ucenicii Săi: Oricine va mărturisi pentru Mine înaintea oamenilor, mărturisi-voi și Eu pentru el înaintea Tatălui Meu, Care este în ceruri. Iar de cel care se va lepăda de Mine înaintea oamenilor, și Eu mă voi lepăda de el înaintea Tatălui Meu, Care este în ceruri. Cel ce iubește pe tată ori pe mamă mai mult decât pe Mine nu este vrednic de Mine; cel ce iubește pe fiu ori pe fiică mai mult decât pe Mine nu este vrednic de Mine; și cel ce nu-și ia crucea și nu-mi urmează Mie, nu este vrednic de Mine. Atunci Petru, răspunzând, I-a zis: Iată, noi am lăsat toate și Ți-am urmat Ție. Cu noi, oare, ce va fi? Iar Iisus le-a zis: Adevărat zic vouă că voi, cei ce Mi-ați urmat Mie, la înnoirea lumii, când Fiul Omului va ședea pe tronul slavei Sale, veți ședea și voi pe douăsprezece tronuri, judecând cele douăsprezece seminții ale lui Israel. Și oricine a lăsat case, sau frați, sau surori, sau tată, sau mamă, sau femeie, sau copii, sau țarini, pentru numele Meu, înmulțit va lua înapoi și viață veșnică va moșteni. Și mulți dintâi vor fi pe urmă și din cei de pe urmă vor fi întâi."
Biserica Ortodoxă prăznuiește Duminica Tuturor Sfinților în prima Duminică după Duminica Pogorârii Sfântului Duh. Prin aceasta se arată că rostul venirii Sfântului Duh în lume este sfințirea oamenilor. Dacă nu serbăm Duminica Tuturor Sfinților imediat după Duminica Pogorârii Sfântului Duh, nu înțelegem deplin nici lucrarea Duhului Sfânt în lume și nici rostul Bisericii lui Hristos, și anume sfințirea oamenilor.
În această duminică, a pomenirii tuturor sfinților, cunoscuți și necunoscuți de oameni în timpul istoriei sau încă nerecunoscuți oficial de către Biserică, dar cunoscuți de Dumnezeu, trebuie să medităm asupra învățăturii Bisericii referitoare la sfințenie: Ce este sfințenia? Cine este izvorul sfințeniei? Care este scopul dobândirii sfințeniei în viața oamenilor? Înțelegerea ortodoxă asupra acestei teme se bazează pe Sfânta Scriptură interpretată de Sfinții Părinți și pe experiența mistică (liturgică și filocalică) a Bisericii Ortodoxe.
Iisus Hristos - Unul Sfânt (Unus Sanctus) este legătura dintre Preasfânta Treime și Biserica – Una Sfântă (Una Sancta)
Cuvântul sfințenie și adjectivul sfânt, precum și verbul a sfinți sunt limbajul cel mai specific și mai popular al Bisericii creștine, în general, și al Bisericii Ortodoxe, în special. Într-un sens general, totul este sfânt în Sfânta Biserică, în Una Sancta, sau totul trebuie sfințit: spirit și materie, oameni și activități, timp și veșnicie, casă și cosmos.
Cu toate acestea, când întrebăm ce este sfințenia în sine, este greu de găsit o definiție simplă. Sfințenia este lăudată, cântată, dorită, uneori percepută existențial, prin trăire, dar definirea ei conceptuală rămâne totuși o dificultate, pentru că ea poate fi descrisă în manifestările ei, în rodirile ei, dar nu poate fi definită în esența ei. Sfințenia se manifestă în lumea aceasta, în creația lui Dumnezeu, dar nu este din lumea aceasta; sfințenia este însuși Dumnezeu prezent în lume, dar nu din lume. De aceea tot ce apare sfânt sau sfințenie în lumea aceasta își are izvorul unic în Dumnezeu, singur sfânt în Sine și prin Sine.
Acest adevăr îl exprimă Liturghia euharistică ortodoxă în momentul pregătirii pentru a primi Sfânta Împărtășanie, prin dialogul dintre preot și credincioși:
– "Sfintele Sfinților" (adică Darurile sfinte se dau sfinților)!
– "Unul Sfânt, Unul Domn Iisus Hristos, întru slava lui Dumnezeu-Tatăl ."
Cu alte cuvinte, numai în Hristos s-a arătat plinătatea sfințeniei absolute a lui Dumnezeu comunicată oamenilor: "deoarece în El locuiește trupește toată plinătatea dumnezeirii " (Coloseni 2, 9).
Dar trebuie precizat că prin Hristos se comunică naturii sau firii umane nu numai sfințenia Fiului, ci sfințenia Preasfintei Treimi Celei nedespărțite.
Îngerul Gavriil descoperă acest adevăr Fecioarei Maria când îi spune că Fiul pe Care ea Îl va naște ca om, prin prezența și lucrarea Preasfintei Treimi asupra ei, este într-un mod unic Sfântul, El fiind Fiul unic și veșnic al lui Dumnezeu: "Duhul Sfânt Se va pogorî peste tine și puterea Celui Preaînalt te va umbri; pentru aceea și Sfântul Care Se va naște din tine, Fiul lui Dumnezeu Se va chema" (Luca 1, 35).
Iar când Hristos Se botează în Iordan, umanitatea Lui este centrul iubirii și atenției Preasfintei Treimi (Matei 3, 16-17).
Întrucât Preasfânta Treime (Panaghia Trias, Sancta Trinitas) a inițiat și săvârșit taina înomenirii Fiului lui Dumnezeu din Fecioara Maria, aceasta este numită de Biserică Preasfânta Născătoare de Dumnezeu (Panaghia Theotokos).
Sfințenia ei vine din faptul că a purtat în ea și a arătat lumii pe Sfântul, pe Iisus Hristos, prin Care se descoperă lumii viața, iubirea și harul Preasfintei Treimi.
Dumnezeu Cel Sfânt este Preasfânta Treime. Sfințenia Preasfintei Treimi este sfințenie absolută în sine ca plinătate și perfecțiune de viață în iubire, în comuniunea Persoanelor distincte, eterne, infinite și interioare una alteia. Iubirea ca viață pentru altul, ca dăruire de Sine totală a Persoanelor divine se comunică, dincolo de ființa Lor inaccesibilă, ca energii necreate sau har.
Sfințenia Preasfintei Treimi este comunicată Maicii Domnului sub formă de plinătate a harului. Astfel, Maica Domnului devine Preasfântă (Panaghia) întrucât devine cea plină de har (Luca 1, 28). Sfințenia ei este comunicată, împărtășită. Ea nu are sfințenia în sine, ci participă la sfințenia lui Dumnezeu, sau primește sfințenia de la Dumnezeu.
Sfințenia Maicii Domnului vine în mod deosebit de la Fiul lui Dumnezeu, Cel Unul Sfânt, pe Care ea Îl poartă în sine de la zămislirea Lui ca Om în pântecele ei și Îl arată lumii de la nașterea Lui în lume.
În Maica Domnului este deja anticipată vocația Bisericii de a purta în ea pe Hristos Cel Unul Sfânt, Unul din Sfânta Treime, și de a-L binevesti lumii. De aceea, Preasfânta Născătoare de Dumnezeu este Icoana Bisericii (Figura Ecclesiae), iar Biserica lui Hristos - Unul Sfânt e una, sfântă, sobornicească și apostolească. Hristos, Unul Sfânt (Unus Sanctus), este Capul Bisericii Una Sancta. Sfințenia Lui se comunică permanent Bisericii, pentru ca ea să fie permanent Trupul tainic și sfânt al lui Hristos. Așadar, sfințenia Bisericii este sfințenie primită de la Hristos Unul din Preasfânta Treime prin harul dăruit ei de Hristos. Dar, după cum Unus Sanctus – Iisus Hristos a luat trup omenesc din Fecioara Maria prin pogorârea Sfântului Duh asupra ei, a unei persoane umane, în prezența Tatălui, tot așa Biserica lui Hristos – Una Sancta se constituie la Cincizecime (Rusalii) prin pogorârea Sfântului Duh trimis de Tatăl și de Fiul asupra mai multor persoane umane - Apostolii, în formă de limbi de foc (cf. Fapte 2), iar ei, Apostolii, botează pe cei ce cred în Iisus Hristos în numele Tatălui și al Fiului și al Sfântului Duh (Matei 28, 19). Prin urmare, harul sfințeniei lui Hristos, Dumnezeu-Omul, este dăruit Bisericii, pentru ca oamenii să poată realiza comuniunea sfântă de iubire cu Preasfânta Treime.
De aceea s-a spus că "Biserica este plină de Sfânta Treime" (Origen), iar participarea la viața Bisericii este comuniune harică de iubire și viață cu Sfânta Treime. Așa se explică de ce în Crez, îndată după ce am mărturisit credința în Preasfânta Treime: în Dumnezeu Tatăl, Fiul și Sfântul Duh, mărturisim și credința în una, sfântă, sobornicească și apostolească Biserică.
Iar sfințenia Preasfintei Treimi se comunică Bisericii ca fiind: "Harul Domnului nostru Iisus Hristos, dragostea lui Dumnezeu Tatăl și împărtășirea (comuniunea) Sfântului Duh" (II Corinteni 13, 13).
Legătura dintre Preasfânta Treime și Biserică - Una Sancta se face prin Unul Sfânt – Unul Domn Iisus Hristos, prin umanitatea Sa sfântă și îndumnezeită, în care omul creat după chipul lui Dumnezeu a ajuns la asemănarea deplină cu Dumnezeu, la transparența totală pentru a manifesta prin el în lumea creată slava eternă a lui Dumnezeu - Creatorul. Această manifestare deplină a sfințeniei divine prin natura umană se vede mai ales în Hristos Cel transfigurat, înviat din morți și înălțat cu umanitatea Sa la ceruri, întru slava și viața eternă a Preasfintei Treimi.
Sfințirea oamenilor în Biserica lui Hristos înseamnă participarea lor la iubirea și viața eternă a Preasfintei Treimi
În acest sens, Sfântul Apostol Pavel descrie în epistolele sale vocația creștinilor la sfințenie. Efesenilor le arată că orice creștin este chemat să trăiască în comuniune cu Sfânta Treime pentru a deveni locaș al lui Dumnezeu: "Prin El (Hristos) avem apropierea către Tatăl, într-un Duh. Deci (...) sunteți împreună cetățeni cu sfinții și casnici ai lui Dumnezeu, zidiți fiind pe temelia apostolilor și proorocilor, piatra cea din capul unghiului fiind însuși Hristos. Întru El, orice zidire bine alcătuită crește ca să ajungă un locaș sfânt în Domnul, în Care voi împreună sunteți zidiți, spre a fi locaș al lui Dumnezeu în Duh" (Efeseni 2, 18-22; vezi și 4, 1-7).
Sfințenia creștinilor vine din "locuirea lui Hristos, prin credință, în inimile lor, întemeiați fiind în iubire" (cf. Efeseni 3, 17).
. . . . . . ( FRAGMENT)
《 Din predica Preafericitului Părinte Patriarh Daniel 》
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie.
(Părintele Alexander Schmemann)
|