Citat:
În prealabil postat de cristiboss56
Duminica a 4-a după PaÈti (Vindecarea slăbănogului de la Vitezda)
Ioan 5, 1-15
În vremea aceea era o sărbătoare a iudeilor Èi Iisus S-a suit la Ierusalim. Iar în Ierusalim, lângă Poarta Oilor era o scăldătoare, care se numea pe evreieÈte Vitezda, având cinci pridvoare. În acestea zăcea mulÈime de bolnavi: orbi, Èchiopi, uscaÈi, aÈteptând miÈcarea apei. Căci un înger al Domnului se cobora din când în când în scăldătoare Èi tulbura apa, Èi cine intra întâi după tulburarea apei, se făcea sănătos de orice boală era cuprins.
|
Sf Augustin: Dupa ce Isus facuse acest miracol in Galileea, revine la Ierusalim: "Dupa aceasta, venind sarbatoarea, Isus se sui la Ierusalim".
Sf Ioan Chrysostom: Sarbatoarea despre care e vorba, gandesc eu, era aceea a Rusaliilor. Isus mergea mereu la Ierusalim in zilele de sarbatoare; celebrand aceste sarbatori impreuna cu evreii, El distrugea prejudecata ca s-ar opune Legii si atragea la El poporul prin stralucirea miracolelor si doctrinei Sale, fiindca mai ales cu ocazia sarbatorilor cei care nu stateau departe de Ierusalim formau multime.
Sf Augustin: Era la Ierusalim o scaldatoare probatica. Termenul grec "ðñüîáôïí" inseamna oaie. Scaldatoarea probatica era, deci, o scaldatoare rezervata animalelor, era acolo unde preotii spalau corpurile victimelor jertfei.
Sf Ioan Chrysostom: Mantuitorul trebuia sa instituie Botezul pentru remisiunea pacatelor si, deci, gasim o emblema in aceasta scaldatoare si in alte prefigurari asemanatoare. Dumnezeu poruncise mai intai purificari exterioare pentru a spala murdariile corpului si petele care nu existau in realitate, dar care erau privite ca atare, cum ar fi contactul cu un cadavru, cu lepra sau alte cauze de acelasi gen. Dumnezeu voi ca apa sa fie un remediu eficace pentru diverse boli, dupa cum vedem aici. "In aceste pridvoare zaceau o multime de bolnavi: orbi, schiopi, paralitici". Pentru a ne pregati sa primim gratia Botezului, El nu se mai multumeste sa purifice petele exterioare, ci vindeca boli. Cei care se apropie mai mult de rege ocupa un rang mai eminent decat cei care sunt mai departe, asa era reprezentarea in vechea lege. Or, aceasta apa nu vindeca bolnavii in virtutea naturii sale vindecatoare (fiindca altminteri ar fi avut mereu aceeasi eficienta), ci numai cand ingerul cobora: "Un inger al Domnului cobora din timp in timp in scaldatoare si apa se tulbura". Tot asa este si in Botez, apa nu lucreaza prin ea insasi, ci prin ce este dupa ce a primit gratia Sfantului Spirit, atunci sterge toate pacatele. Ingerul care cobora din Cer agita aceasta apa, comunicandu-i (in mod vizibil) o virtute particulara contra bolilor, spre a-i invata pe evrei ca, cu atat mai mult, Domnul ingerilor are puterea sa vindece toate bolile sufletului.