View Single Post
  #976  
Vechi 05.01.2017, 06:41:40
cristiboss56's Avatar
cristiboss56 cristiboss56 is offline
Senior Member
 
Data înregistrării: 16.12.2006
Locație: Oricare ar fi vicisitudinile zilelor și anilor,oricare ar fi durata lor,vine ora răsplatei:BRĂTIANU
Religia: Ortodox
Mesaje: 32.330
Implicit

Botezul Domnului: prima interventie directa in istoria umanitatii a primei persoane a Sfintei Treimi - Dumnezeu TATAL

Glasul Tatălui
Un eveniment, probabil unic, ce rămâne ca un punct de referință în istoria bisericească, este vocea părintească. În tot Vechiul Testament, unde se aude glasul lui Dumnezeu, unde se descoperă Dumnezeu, unde se și arată Dumnezeu lui Avraam – numai lui Adam și lui Avraam s-a arătat Dumnezeu, de la momentul acela și după urmează și alte descoperiri; însă, între Adam și Avraam, Dumnezeu este doar auzit de oameni, nu este văzut; Noe a auzit glasul lui Dumnezeu pentru a construi arca; mulți au auzit glasul lui Dumnezeu. Însă lui Avraam i s-a arătat Dumnezeu, cum i se arăta și lui Adam, de aceea rădăcina și începutul vechiului Israil este patriarhul Avraam, acest mare începător de neam, în sensul larg al cuvântului – toți sfinții, deci, care vedeau sau auzeau pe Dumnezeu în Vechiul Testament, vedeau și auzeau Persoana a doua a Sfintei Treimi, pe Cuvântul Cel Neîntrupat.

Aceasta o mărturisesc însuși proorocul Ilie și însuși de Dumnezeu văzătorul Moise, care, în mod unic și mai presus de toți sfinții, vreme de 40 de zile și nopți, acolo în muntele Sinai, a convorbit cu Cuvântul Neîntrupat. Poporul simplu nu putea să ducă taina, să perceapă sensul acestei convorbiri, detaliile acestei experiențe, căci dacă le-ar fi spus „am vorbit cu a doua Persoană”, poporul ar fi crezut în politeism după aceasta. Adică, vreau să întăresc faptul că marii sfinți, proorocii erau de Dumnezeu văzători, aveau experiența că Dumnezeu este Treimic, Dumnezeu Unul, dar Treimic și în trei Ipostasuri, însă lăsau impresia – sau probabil poporul înțelegea din spusele lor, codificate cumva – că Dumnezeu este Unul și o Persoană. Aceasta este problema în Vechiul Testament.

Iar glasul lui Dumnezeu-Tatăl în sens strict nu s-a auzit niciodată în Vechiul Testament. Auzim de multe ori pe unii spunând că Dumnezeu Tatăl a vorbit în Vechiul Testament, Dumnezeu Fiul a vorbit în Noul Testament, iar la Cincizecime și după vorbește Duhul Sfânt; aceștia fac o mare greșeală. Este o greșeală dogmatică, precum este și o greșeală de experiență spirituală. Căci din experiență ies dogmele, iar dogmele sunt rodul experienței bogate în Duhul Sfânt a Sfinților Părinți. Deci, reținem că întotdeauna „vorbește” a Doua Persoană a Sfintei Treimi, de aceea este numit Cuvânt-Logos și îngerul Marelui Sfat, dar mai ales Cuvânt pentru că vorbește, comunică cu omul.
Prima oară când se face auzită vocea Tatălui Ceresc este în Noul Testament, și atunci într-un dialect al limbii evreiești. În acest dialect vorbește Dumnezeu Tatăl și spune cunoscuta frază: „Acesta este Fiul Meu Cel iubit întru Care am binevoit”. Despre aceste cuvinte s-au scris nenumărate lucrări, au scris mulți Sfinți Părinți, iar mai apoi și cei noi, cei contemporani au scris și sigur vor mai scrie de ce vorbește Tatăl prin aceste cuvinte, ce sunt o revelație unică și punct de referintă în istoria mântuirii neamului omenesc.

Același cuvânt este repetat și pe Muntele Tabor, exact în aceeași formă, cu un mic adaos: „pe Acesta să Îl ascultați”. Adică să faceți ascultare desăvârșită în tot ceea ce vă va spune și mai ales în ceea ce va pătimi în cele patruzeci de zile ce vor urma, căci evenimentul Schimbării la Față a Mântuitorului inaugurează într-un fel perioada Sfintelor Patimi.

Există încă un moment istoric în care s-a făcut auzit glasul Tatălui; când Hristos a făcut rugăciune și și-a ridicat ochii la ceruri spunând cunoscutele cuvinte: „Părinte, am slăvit Numele Tău” (Evanghelia după Ioan 12, 28) la care drept răspuns din ceruri, glasul Tatălui a spus: „și am slăvit și iarăși voi slăvi” (Evanghelia după Ioan 12, 28) la persoana întâi singular. Dacă ar fi fost înger ar fi folosit persoana a treia. Vedem că nu este vorba de forme sintactice sau gramaticale, pur și simplu, ci este vorba de revelație; prin intermediul limbii (a sintaxei gramaticale) se descoperă cum vorbește omenirii Prima Persoană a Sfintei Treimi. Sunt deci trei voci ce se fac auzite, iar acestea în acest fel au sfințit și aerul, și istoria, și textele cele sacre, iar de atunci încoace deja tot omul comunică cu Dumnezeu-Omul Hristos, cu Logosul întrupat. De la momentul Botezului este vădit acest lucru, dar mai ales după Cincizecime; acesta a devenit și mai clar și mai impunător, perceptibil pentru mintea omului fiind tot ceea ce se descoperă, adică în primul rând că Dumnezeu este treimic și în trei Ipostasuri. (...)

(Efrem ieromonahul, starețul Schitului Vatopedin Sfântul Apostol Andrei, Cuvinte simple din Sfântul Munte, Traducere din limba greacă Pr. dr. Constantin Petrache, Editura Egumenița, Galați, 2012, pp. 141-161)
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie.
(Părintele Alexander Schmemann)
Reply With Quote