View Single Post
  #6  
Vechi 31.12.2016, 15:43:41
ioan67 ioan67 is offline
Banned
 
Data înregistrării: 30.07.2016
Mesaje: 1.458
Implicit

Citat:
În prealabil postat de florin.oltean75 Vezi mesajul
Teologia negativa, cunoscuta si ca teologia apofatica este o modalitate de a concepe dumnezeirea (urmata de cunoastere directa) prin negarea identitatii ei cu orice este manifestat, cu orice forma de existenta. (engleza, ro).

Efortul spiritual calificat are nevoie de aceasta abordare.

Simplitatea, fara elaborari mentale, nu poate fi atinsa fara angajarea cunoasterii apofatice.

Teologia negativa are o metodologie proprie. In budism, aceasta este sistematizata si armonizata cu cunoasterea pozitiva (Calea de Mijloc - Nagarjuna).


Cunoasterea negativa este de o frumusete aparte, este o arta.

Fara ea, omul nu poate transcende intiparirile pamantesti sau cele ceresti si sa realizeze simplitatea desavarsita.
Florin, noi oamenii putem înțelege cu mintea noastră orice fel de conținuturi abstracte (fără întipăriri de vreun fel, fără forme existente, fără impresii senzoriale).
Dar nu orice abstracție de-a minții noastre e tangentă cu Dumnezeu! Dimpotrivă, poate rămâne veșnic paralelă...

Îmi amintesc cum descria Cuviosul Sofronie (de la Essex) experiențele sale "budhiste". Acele extraordinare acte mintale care, pornind dintr-o inimă îndrăgostită de Domnul dar încă nenuntită, îl purtau până la revărsarea unei lumini extraordinare și la transparența propriului corp...
I-a trebuit ceva vreme și, mai ales, mângâierea adevărată a Harului, ca să descopere că toate acele experiențe extraordinare aveau sursa în propria minte, nu în Duhul.
Cunoașterea apofatică vine ca dar al Duhului, peste un nevoitor hotărât și priceput, iar nu din omenescul credinciosului.

Mintea noastră poate scorni realități uluitoare, pe care suntem înclinați să le numim cu titlul generic de teologie apofatică, însă ele nu au nimic comun cu experiența luminătoare a Harului Care Se pogoară asupra rugătorului.
Citește pe Sofronie sau pe Gheron Iosif, pentru a înțelege diferența dintre cunoașterea apofatică și mimele involuntare ale ei...

Apofatismul nu e o metodă a noastră de cunoaștere a lui Dumnezeu, ci e o modalitate a Lui dăruită pentru a ne lumina pe noi...:)
Reply With Quote