View Single Post
  #5  
Vechi 24.12.2016, 13:49:09
ioan67 ioan67 is offline
Banned
 
Data înregistrării: 30.07.2016
Mesaje: 1.458
Implicit

Dar dacă vedem Revelația ca un dat al Domnului către noi, ca o dezvăluire a Lui către mintea și sufletul nostru, haide să o vedem și prin participarea noastră.
Adică, dincolo de actul artistic al Creatorului (altfel spus, Revelația ca faptă a Creatorului), hai să dăm puțină atenție și actului estetic, adică relației dintre Creator și "consumator", ca să folosesc un termen din estetica noastră târzie și prăfuită... Să vedem o țâră cum e cu variabila om în relația numită Revelație.

Crezi, deci, că Revelația e doar act dumnezeiesc?
Eu cred că e și act omenesc, fără participarea omului nefiind vorba despre vreo revelație. Dumnezeu nu se arată Sieși în istoria noastră, oricât ne-ar plăcea să speculăm pe tema asta. Ci se arată nouă, celor care venim plini de orbire, de cataracte de tot soiul, de căutări și neliniști, de îndoieli și păcate, de întuneric și penumbre...

V.T. este o lungă participare a omului la chemarea mereu și mereu reînnoită a Domnului. Cât de bolnav e omul în relația cu Dumnezeu nu mai e nevoie s-o reafirmăm: o arată tocmai scrierile V.T. Și o reamintește Hristos în lucrarea Lui descrisă în N.T., dar și Ștefan când reamintește cum s-au purtat oamenii față de Dumnezeu. Proorocii uciși, vițelul de aur și toate celelalte...

Deci cum participă omul, încă și azi, la Revelație?
Aceasta ar fi, poate, întrebarea cea mai bună pentru noi creștinii. Părerea mea!, să mă ierți.

Întrucât, deși noi ne lăudăm că Îl cunoaștem pe Domnul, fiindcă avem un bun catehism, o samă de cărți sfinte și slujbe cum nu sunt altele mai înălțătoare și mai apropiate de Adevăr, noi ne cam pierdem cu firea în ale Revelației... Și, părerea mea, de fapt mai degrabă NU Îl cunoaștem pe Domnul, în ciuda actului Său de Revelație.

Voi susține asta doar în două puncte (deși "procesul" nostru are mai multe "capete de acuzare"):
1) Nu cunoaștem Scriptura, nici ca întindere nici ca profunzime. E un obicei nenorocit de a minimaliza importanța studiului Scripturii care, la majoritatea creștinilor noștri se reduce la ce ascultăm în cadrul slujbelor și la predica preotului - din care pricepem și aici cât pricepem...
Noi zicem (și asta nu are rost să mai dovedesc eu, cine e onest și informat știe că lucrurile stau încă mai rău decât schițez eu aici) că e suficient ce facem și minimalizăm pe teologi, susținînd în cor cu "voci autorizate" că adevăratul teolog e cel care se roagă... Iar asta deși e adevărat în unele sensuri, nu e nici pe departe suficient!
Pentru o bună credință, avem nevoie și de o bună aprofundare a Scripturii. Toți Părinții ne arată cu degetul, prin viața și scrierile lor, către acest adevăr. Nu voim, însă, exegeză și hermineutică, nu vrem să deprindem metode de studiu biblic, le considerăm, vorba Sophiei mai zilele trecute, bune doar pentru cei care și-au făcut, auzi!, o profesie din asta...
Adică, pe scurt, noi credem (visăm) că cunoaștem Scriptura (implicit Logosul Cel veșnic, deoarece El este ultimul referent al Scripturii) doar pentru că așa ne spune prejudecata și lenea și subterfugiile justificative ale minții puturoase.
Dar, lucru dovedit cu prisosință, este adevărat că habar nu avem care e mesajul unui evanghelist sau al altuia, în cutare ori cutare loc - pentru că pur și simplu nu cunoaștem și nu folosim căile de a ne apropia de acesta! E o întreagă metodologie pe care ar trebui să ne-o însușim atunci când ne apropiem de Biblie, o cale pe care au prezentat-o pe larg tocmai Sfinții noștri Părinți, dar noi nu facem măcar un pas de melc pe drumul acesteia.
Și susținem că știm, suficient cât să ne mântuim, Scriptura!!
2) Suntem străini de sfânta rugăciune. Este o rușine fără seamăn, în lumea noastră de azi, că noi nu avem o bună și statornică lucrare a rugăciunii. Majoritatea preoților sunt ei înșiși străini de lucrarea rugăciunii (cine a umblat cu întrebarea pe la preoți știe despre ce vorbesc eu aici). Se consideră, vai, că rugăciunea e doar pentru monahi. Or, în afara meșteșugului rugăciunii nici măcar apropierea de Scriptură nu e posibilă.

Și atunci, de unde până unde vorbim noi de Revelație, susținînd că știm ce e aceasta și că s-a încheiat etc. etc.? Când noi nu suntem implicați cum se cuvine nici în studiul Bibliei, nici în rugăciune...
Cine ne lasă nouă impresia, cu atâta ușurătate, că chiar suntem în măsură să emitem judecăți categorice în legătură cu Revelația?
Cum de nu ne dăm seama că Revelația, ca proces care are loc ȘI cu participarea noastră iar nu doar prin actele Domnului, este mai degrabă o mare taină pentru noi decât vreun lucru despre care să vorbim cât de puțin cu oarecare temei?...

*
Nu știu de ce, acum îmi vine în minte un singur cuvânt: păcăleală... ori înșelare...
Festivismul și formalismul, triumfalismul și obediența tâmpă nu au adus niciodată ceva bun în viața de credință.

Doamne ajută!
Reply With Quote