Pocainta in budismul tibetan
In budismul tibetan, pocainta este factorul care integreaza toate aspectele acestui sistem religios, liantul dintre practicile preliminare si cele mai avansate forme de contemplatie.
Pocainta, in esenta, este o recunoastere si marturisire a propriilor greseli care produc suferinta atat noua insine cat si celor din jur.
Budistul crede ca doar pacatele lui personale sunt cele care il inlantuie in existente contaminate, lipsite de securitate reala, aflate sub puterea suferintei si mortii. Ca suferinta/boala/moartea nu au cauze externe, nu sunt nici accidente, nici efectul unei conspiratii malefice sau pedepse divine. Ca toate cauzele raului se afla exclusiv in el insusi.
Pentru greselile savarsite, budistul blameaza pornirile pacatoase din el insusi, lipsa capacitatii de discriminare bine/rau - nu propriul sine, alte persoane sau demoni externi.
Intelege ca vina o poarta nalucirile inimii lui, nu sinele propriu, nici cei din jurul sau. Budistul nu se intoarce impotriva lui insusi, ci impotriva cauzelor pacatelor.
-----------
Pocainta budistului este o traire in care sunt articulate patru puteri:
1. Puterea regretului / marturisirii
2. Puterea increderii
3. Puterea purificarii
4. Puterea determinarii
1. Pacatele sunt marturisite unor diferite expresii ale Adevarului Ultim, care formeaza panteonul iconografic tibetan ( 35 Budhasi Confesionali, Vajrasattva, Arya Tara....). Aspectul iconic al Budeitatii (Dumnezeirii) este doar o expresie sensibila a aspectului definitiv care este, de fapt, ... inexprimabil.
2. Puterea increderii este elementul cheie al intregului mod de gandire budist, factorul care face diferenta dintre o practica calificata si una necalificata.
Increderea la care se face referire nu este increderea in el insusi, ci increderea in puterea de purificare si salvare a lui Adi Buddha - Buddha Primordial, Neschimbabil, Atotputernic.
Credinciosul budist se deschide in fata Puterii Primordiale pe care o primeste in inima sa si o lasa sa opereze curatarea in toate straturile constiintei sale.
Se poate spune ca Increderea este ca un download a unei arme automate fenomenale, cea mai puternica, care distruge instantaneu toti dusmanii activi, invizibili din adancul inimii.
3.Purificarea este operata prin deschiderea inimii si pastrarea in adancul ei a celui Vesnic, Nemarginit, Atotputernic. Nu este rezultatul unui efort personal, ci doar efectul deschiderii fata de Cel Vesnic si increderii in El. Este doar deschiderea unei mici fante prin care patrunde o lumina orbitoare.
In practicile avansate, prin Incredere nu este operata doar purificarea dar si diferite patrunderi intelegatoare si niveluri de extaz.
4. Determinarea este decizia de a nu mai savarsi pacate prin constientizarea acuta a efectelor lor devastatoare, teribile.
__________________
|