Sfīntul Iustin Popovici (+1979)
"Conform gīndirii unitare a Pãrintilor si a Sinoadelor, Biserica este nu numai una, ci si unica... Biserica este una si unica, pentru cã ea este trupul Unuia si Unicului Hristos. Unde nu este Dumnezeul-Om, acolo nu existã Bisericã, iar unde nu existã Bisericã, acolo nici Euharistia nu existã. Īn afara acestei identitãti, adicã a Bisericii si a Euharistiei, se aflã erezia, falsa bisericã si antibiserica. Biserica, prin dumnezeiasca Euharistie, este unitate soborniceascã si unirea lui Hristos cu credinciosii si a credinciosilor cu Hristos. Si īn Euharistie si īn Bisericã, Dumnezeul-Om Hristos este Unul si, de asemenea, este "toate si īntru toti." (Col. 3:11).
Din unica si nedespãrtita Bisericã a lui Hristos, īn diferite timpuri, s-au desprins si s-au tãiat ereticii si schismaticii, care au si īncetat sã fie mãdulare ale Bisericii. Unii ca acestia au fost... romano-catolicii si protestantii si unitii si toatã cealaltã legiune ereticã si schismaticã. Ecumenismul e numele de obste pentru toate pseudo-crestinismele, pentru pseudo-bisericile Europei Apusene. Īn el se aflã cu inima lor toate umanismele europene cu papismul īn frunte, iar toate aceste pseudo-crestinisme, toate aceste pseudo-biserici nu sunt nimic altceva decīt erezie peste erezie. Numele lor evanghelic de obste este acela de "pan-erezie" (erezie universalã). De ce? Fiindcã īn cursul istoriei, felurite erezii tãgãduiau sau denaturau anumite īnsusiri ale Dumnezeului-Om Hristos, īn timp ce ereziile acestea europene īndepãrteazã pe Dumnezeul-Om īn īntregime si pun īn locul Lui pe omul european. Īn aceastã privintã nu e nici o deosebire esentialã īntre papism, protestantism, ecumenism si celelalte secte, al cãror nume este "legiune".
"Prin dogma despre infailibilitatea papei, papa a fost de fapt declarat drept Bisericã si el, un om, a luat locul Dumnezeului-Om. Acesta e triumful final al umanismului, dar este īn acelasi timp si "moartea a doua" a papismului iar prin el si cu el, a oricãrui umanism. Totusi, īnaintea Adevãratei Biserici a lui Hristos care de la arãtarea Dumnezeului-Om Hristos existã īn lumea noastrã pãmīnteascã ca Trup divino-uman, dogma despre infailibilitatea papei este nu numai erezie, ci o panerezie, fiindcã nici o erezie nu s-a ridicat atīt de radical si atīt de integral īmpotriva Dumnezeului-Om Hristos si a Bisericii Lui, asa cum a fãcut papismul prin dogma despre infailibilitatea papei – om. Nu existã nici o īndoialã cã dogma aceasta este erezia ereziilor, chinul chinurilor, o rãzvrãtire nemaivãzutã īmpotriva Dumnezeului-Om Hristos. Dogma aceasta este, vai, cea mai īngrozitoare surghiunire a Domnului nostru Iisus Hristos de pe pãmīnt, o nouã trãdare a lui Hristos, o nouã rãstignire a Domnului – numai cã nu pe crucea cea de lemn, ci pe crucea de aur a umanismului papist. Si toate acestea sunt iad, iad, iad pentru sãrmana fiintã pãmīnteascã ce se numeste om. Acolo unde Īl īnlocuiesc pe Dumnezeul-Om Hristos cu omul, fie si cu cel numit infailibil, acolo se desparte trupul de Cap. Si dupã cum din aceastã pricinã Biserica dispare de acolo, tot asa se pierde si ierarhia apostoleascã divino-umanã si succesiunea apostolicã sacramentalã." (Biserica Ortodoxã si ecumenismul, 2002)
|