| 
				  
 
			
			ahilpterodactil 					   
  				Senior Member 
 				 				  			 			  			  				 					Data înregistrării: 02.11.2015 
 					 					 					 					 						Mesaje: 363 					
 					 					 					 					 					    
 				
  			 		 		 		 	   	 	 		 	  		  		 			 			 				   
 			 			 		  		 		 			 			 	Citat: 
 	 	 		 			 				 					În prealabil postat de Misuar  Aceasta realitate trezeste niste  intrebari. De ce ingaduie Dumnezeu exista unor false religii, falsi  profeti, false doctrine? De ce l-ar osandi Dumnezeu pe om pentru o  alegere gresita? De cele mai multe ori ( marea lor majoritate), nici  macar nu e o alegere. Omul urmeaza religia familiei sale, cu buna  credinta si speranta. Aceasta alegere, capitala pentru om, este facuta de om dupa puterea  discernamantului sau, a puterii lui, putere inzestrata de Dumnezeu. De  ce nu ii da Dumnezeu putere omului sa faca alegerea corecta?
 
 Ce parere aveti?
 			 		 	 	 
Speculez in marginea ingaduintei lui Dumnezeu desi cred ca e  pierdere de vreme si, dupa unii, chiar pacat. Prefer sa (imi) spun, mai  intai, ca nu stiu de ce ingaduie atatea si atatea. Sa zicem ca din  iubire si intelepciune, ambele peste puterea noastra obisnuita de a iubi  si pricepe.
 Ca tot veni vorba despre teste, adeseori parintii si invatatorii pun  copilul/elevul intr-o situatie complexa care permite alegeri. E o  strategie didactica buna de a oferi un camp de stimuli si nu doar un  singur stimul, lasind copilul/elevul sa faca un proces decizional, sa  analizeze, sa compare, sa cantareasca, sa hotarasca. Ajuta la o mai buna  lamurire, ajuta la invatare. Una prin descoperire, cu implicatii si cu  miza personala. Nu doar copilul se simte implicat firesc in cunoastere  dar si invatatorul il cunoaste pe aceasta cale pe copil, ii vede  resursele, tendintele, limitele. Urmind ca, in baza acestei lamuriri sa  aleaga o noua situatie de stimulare, adecvata copilului si tinzind  totodata spre scopurile invatarii.
 In mod similar, imi imaginez, procedeaza si Dumnezeu cu omul. Ii da sa  incerce si sa aleaga, pentru a se lamuri prin proprie experienta, prin  consecintele alegerii.
 
 Osandirea pe care o atribuim lui Dumnezeu este in primul rand, cred,  rezultatul alegerilor noastre. Intr-un fel, Dumnezeu  semneaza/intareste/definitiveaza ceea ce omul Ii propune. Domnul propune  iar omul dispune, urmind ca, intr-un sfarsit Domnul sa spuna doar atat:  faca-se voia ta! Aceasta cred ca este o idee plauzibila despre  Judecata. Pentru mine are sens aceasta presupunere, atat de mult incat  face parte din credinta mea.
 
 Chiar daca omul urmeaza alegerea familiei lui, ca orientare generala, la  un moment dat tot se va confrunta cu situatii speciale, foarte  personale, in care va lua decizii unice pentru care poarta o raspundere,  a lui si doar a lui. Crestinismul e unul dar crestinii sunt multi... In  parte se aseamana intre ei, in multe se deosebesc nefiind superpozabili  intre ei.
 Ca urmare, apare o problema noua si spinoasa: raportarea la celalalt. Problema alteritatii. A celuilalt si a Celuilalt.
 
 Puterea de a alege e in fiecare om, impreuna cu multe alte daruri, cu un  context personal, cu mosteniri, cu de toate... Dar nu mereu alegem sa  ... alegem cu adevarat personal. E mai comod sa urmam orbeste, pasivi.  Ne satisface si nevoia de apartenenta, securizanta.
 Iar a ramane statornic intr-o alegere poate fi foarte dureros,  inspaimantator. Poate costa viata. Si alegem adeseori sa ne oprim aici,  fara a cerceta mai departe... Unii, insa, trec peste aceste frici si  piedici. Ei au credinta, dor intens de Dumnezeu, harnicie si ajutor  potrivit. Ferice de acestia!
 
 Iubirea lui Dumnezeu este limanul odihnitor al framantarilor omului.  Aceasta iubire conduce sufletul pe un drum care poate si merita sa fie  urmat. Dar noi iubim, adeseori, asa cum ni se sugereaza, amestecat... Si  ratacim, dureros si pagubos. Multi au dat marturie si vor mai da, se  pare!
 
				__________________Biserica este dragoste, așteptare și bucurie.
 (Părintele Alexander Schmemann)
 |