Cum se nevoia Sfântul Paisie Aghioritul la Coliba „Cinstita Cruce”
Pe drumul ce duce de la Stavranikita la Karyes, la o mică distanță de locul de închinare din partea stângă a drumului, pornește o cărare care străbate o pădure de arbuști, urcă și coboară pe un teren neregulat și ajunge la o Colibă împrejmuită cu un gard de sârmă împletită. Lângă poartă se aflau o cutie cu o tăietură la fel cu cea poștală și o bucată de carton pe care scria: „Însemnați pe hârtie ce vreți să discutăm și băgați-o în cutie. Vă veți folosi mai mult de rugăciune decât de discuție.” În partea de sus a porții era prins capătul unei sârme lungi care ajungea până la ușa Colibei și de care era legat un clopoțel ce îl înștiința pe Stareț de sosirea unor închinători. În curtea spațioasă se aflau câțiva măslini și puțină viță-de-vie. În partea stângă a cărării era depozitată o stivă de lemne. Le așezase acolo ca să nu fie văzut când mergea de la chilie la atelier. Înainte de a ajunge la Colibă, pe partea dreaptă, sub un măslin se aflau o măsuță și două-trei scaune improvizate, arhondaricul lui de vară. În stânga era mormântul Părintelui Tihon, pe care Starețul sădise rozmarin ca să nu se calce peste el.
Trei-patru trepte conduceau pe un hol care se afla înaintea intrării, între casă și zidul unei terase. Holul era închis cu uși la ambele capete ca să oprească curentul. În stânga era o bucătărie primitivă: o scobitură în zidul terasei atât cât să încapă o cratiță, iar dedesubt un loc ca să aprindă focul. Exista un mic șopron înainte de intrarea în colibă. Închinătorul, trecând prin ușa de la intrare, ajungea într-un hol lat de un pas și lung de trei, care era luminat de o fereastră mică. Drept înainte se afla chilia Starețului, iar în stânga, bisericuța Cinstitei Cruci cu trei-patru icoane în catapeteasmă, o strană, un analog și nimic altceva. O simplitate impresionantă.
Câțiva metri mai la vest de intrare era o altă ușă exterioară care ducea la atelierul lui și la arhondaric. Acesta era o chilie mică și săracă, având tavanul nu prea înalt, făcut din trestie și pământ, cu două paturi foarte înguste, foarte puțin despărțite între ele, încât abia putea să încapă un om.
Micuța Colibă a Cinstitei Cruci nu avea posibilitatea de a găzdui mulți închinători. Pe lângă aceasta Starețul, vrând să-și respecte programul său isihast, găzduia cu discernământ, numai atunci când socotea că este nevoie.
În epistola sa din 21 decembrie 1971, scria: „...Am toată bunăvoința să vă găzduiesc la săraca mea Colibă și să fiu al vostru nu jumătate, ci în întregime. Oricând voiți să veniți, să nu pregetați (căci de voi afla că pregetați, mă voi mâhni), numai că acum, iarna, la colibă pot găzdui numai unul. Din nefericire coliba mea nu este de acord cu inima mea.”
În partea de răsărit a colibei era un bazin cu apă de ploaie, care venea de pe acoperiș pe uluce. Din aceasta bea și oferea și la închinători. Mai încolo se afla un alt bazin mai mare și descoperit, cu apă pentru irigat pe care nu o folosea niciodată, pentru că nu cultiva nimic în gradină.
Viața Starețului la Coliba Cinstitei Cruci se desfășura în felul următor: Spre seară se odihnea două-trei ore și se deștepta aproape de miezul nopții. Tăcea, priveghea și se odihnea puțin dimineața, înainte de a se lumina de ziuă. Ziua, dacă nu avea vizitatori, făcea lucru de mână: iconițe și cruci ștanțate. În timpul ce îi mai rămânea citea, se ruga și răspundea la multele scrisori pe care le primea de la creștini, în care rugau să facă rugăciune pentru ei sau îi cereau sfatul în diferite probleme grele. Scria multe ore în timpul zilei, iar atunci când înnopta, continua să scrie la lumânare. Dar scrisorile se înmulțeau tot mai mult. Pentru aceasta, prin anul 1977 s-a hotărât să nu mai răspundă în afară de cazuri urgente și grele. A făcut cunoscut lucrul acesta unora, dar au aflat și alții. Despre aceasta Starețul explica: „Cum am pornit să fac cele ale călugăriei. Văd însă că aceasta mă depărtează de la scopul meu”. Dar cu toate acestea nu a încetat să se roage pentru cei care trimiteau scrisori. Starețul a redus corespondența ca să-i rămână mai mult timp pentru rugăciune, pe care o considera a fi cel mai mare prinos al monahului pentru lume.
De altfel, viața lui simplificată neînchipuit de mult îi dădea posibilitatea să-și afierosească aproape tot timpul pentru cele duhovnicești și pentru toți cei care aveau nevoie de ajutor duhovnicesc. Dar, odată cu trecerea timpului, se înmulțeau tot mai mult închinătorii, care îi răpeau foarte mult timp cu problemele lor. Într-o epistolă scria: „Odată eram răcit și aveam febră. Pe de o parte închinătorii îmi ridicau temperatura, dar pe de altă parte nu mă lăsau să mor, pentru că nu-mi lăsau timp”.
Din această pricină Starețul se afla în dilemă: Să rămână acolo sau să meargă din nou la Sinai sau în altă parte pentru liniște? Dar nu s-a grăbit, ci a făcut rugăciune, ca să nu facă „de capul lui”, și a văzut că voia lui Dumnezeu era să rămână acolo. „După cum se vede, aici voi înfrunta greutățile... Pentru aceasta voi împrejmui tot locul din jurul Colibei cu plasă de sârmă.” (fragment din epistola din 9 mai 1975).
Pentru o vreme, două zile pe săptămână (miercurea și vinerea) se zăvora. Nu deschidea la nimeni, ci postea, se ruga și făcea lucrare duhovnicească fină în sine însuși. În partea de jos a Colibei, în pădure, lângă un izvoraș, își improvizase o colibă mică, acoperită cu tablă, în care se retrăgea uneori pentru mai multă liniște. Când se întorcea, lua însemnările închinătorilor și făcea pentru ei rugăciune din inimă.
De obicei mergea la mănăstire (Stavronikita) la Sfânta Liturghie și se împărtășea. Însă uneori făcea și la bisericuța lui Sfânta Liturghie sau mergea la alte chilii pentru a se împărtăși.
Aduna măsline și uneori, cu o presă primitivă și originală, inventată și făcută de el însuși, scotea puțin ulei pentru candelele bisericuței lui. Dădea măsline la pustnicii săraci și la călugării bătrâni din Kapsala. Îi vizita pentru a se folosi duhovnicește și îi ajuta cu tot ce putea.
Nu făcea mâncare gătită decât foarte rar, atunci când găzduia pe cineva. Odată a găzduit un tânăr cunoscut lui și de aceea s-a hotărât să facă puțină mâncare gătită. A pisat puțină linte, a adăugat puțin orez, le-a pus într-o cratiță cu apă și a aprins focul cu câteva vreascuri uscate. Apoi s-au așezat puțin mai departe și au început să vorbească. Tânărul a crezut că Starețul a fost captivat de discuție și a uitat de mâncare, însă peste puțin timp ea a fost gata. Nu a fost nevoie nici măcar să amestece in ea, atât de simplă era mâncarea lui.
Au făcut Vecernia cu Rugăciunea lui lisus, tânărul in bisericuță, iar Starețul în chilia lui, unde a citit și Canonul Maicii Domnului din Bogorodicină (Theotokarion). După aceea Starețul i-a dat tânărului să mănânce și a început să-l sfătuiască cu dragoste părintească. Deși mâncarea era fără ulei, era foarte gustoasă. O impresie deosebită a pricinuit tânărului umilința cu care Starețul a rostit rugăciunea mesei. S-a adunat în sine însuși ca și cum s-ar fi desprins de cele de pe pământ și s-ar fi înfățișat înaintea lui Hristos. După cină Starețul a ieșit să hrănească animalele sălbatice chemându-le pe fiecare pe nume.
Pe la apusul soarelui au rostit timp de o oră în curtea chiliei Rugăciunea lui Iisus, iar după ce Starețul l-a dus pe tânăr la arhondaric, s-a retras în chilia lui.
În această Colibă săracă din Kapsala se nevoia Starețul „în groapa cea mai de jos” (Psalmi 87, 6), dar cu petrecere înaltă, cu rugăciune neîncetată, singur cu Singurul Dumnezeu și hrănit cu harul Său. Cu totul lipsit de cele materiale și de comodități, dar bogat în virtuți și în harul dumnezeiesc. Se topea pe sine în nevoință și odihnea duhovnicește pe fiecare om. Suferea pentru durerea și păcatele oamenilor, dar în același timp le dăruia bucurie și mângâiere. Se lupta cu diavolii, vorbea cu Sfinții, avea familiaritate cu animalele sălbatice și ajuta duhovnicește pe oameni.
Starețul, după ce a petrecut unsprezece ani de nevoință și de jertfire pentru aproapele la Coliba „Cinstitei Cruci”, s-a hotărât să se mute, dintr-un motiv duhovnicesc, la o altă chilie. La 27 februarie, ziua în care i s-a arătat Sfânta Eufimia, a aflat, la îndemnul bătrânului Ioachim, Coliba "Panaguda", care până atunci fusese casa în care stătea cel responsabil cu via Sfintei Manastiri Kutlumus.
(Ieromonahul Isaac, Viața Cuviosului Paisie Aghioritul, Traducere de Ieroschim. Ștefan Nuțescu, Editura Evanghelismos, București, 2005, pp. 192-197, p. 261)
__________________
Biserica este dragoste, așteptare și bucurie.
(Părintele Alexander Schmemann)
|