Citat:
În prealabil postat de Mihnea Dragomir
Vorbiti, de fapt, despre acelasi lucru.
|
E acelasi lucru? Din cele afirmate aici
Citat:
În prealabil postat de Mihailc
Avem un personaj care e și deopotrivă mort pentru oameni, dar cât se poate de viu în Împărăție și nu sub formă de fantomă: Moise, întruchiparea Torei.
|
si aici..
Citat:
În prealabil postat de Mihailc
Vrea să însemne că are treabă cu "Împărăția lui Dumnezeu", nu cu empireul lui Platon unde locuiesc sufletele destrupate.
|
..mie imi lasa impresia ca se refera la Moise deja inviat si aflat in Imparatia de sus. Ceea ce m-ar mira sa sustina Sf. Grigore Palama asa ceva in lucrarea recomandata. De aceea i-am si cerut lui Mihai detalii suplimentare, ca sa nu ma trezesc combatand ceva ce n-a afirmat explicit, dar care poate lasa loc de interpretari.
Citat:
În prealabil postat de Mihailc
Până parcurgi cartea poate te prinzi singură despre natura evenimentului "Schimbării la Față" din celelalte surse recomandate.
|
Referitor la prezenta lui Moise pe Tabor, asa cum reiese din imnografia praznicului, eu inteleg altceva, si anume ca el era reprezentantul acelei categorii de oameni aflati in cele mai de jos ale pamantului. Nu ca ar fi fost cumva deja inviat cu trupul si aflat in Imparatie.
,,Cel care până la ceruri stăpânești și peste cele de pe pământ împărățești, și ai stăpânire asupra celor de dedesubt, Hristoase, Ție Ți s-au înfățișat, de pe pământ Apostolii, iar din ceruri Ilie Tesviteanul iar din cele mai de jos ale pământului, Moise, pentru care cântându-ți, strigăm: Popor preaînălțați-L pe Hristos întru toți vecii”.
(Din Slujba Utreniei Schimbarii la Fata, al doilea canon, troparul al doilea)
Iar Nicodim Aghioritul, comentand acest tropar, spune ca imnograful a intentionat sa combata erezia conform careia in ceruri stapaneste un dumnezeu, pe pamant altul iar in cele mai de jos ale pamantului, cel de-al treilea.
,,Ca un soare prealuminos ești, o, Hristoase, Tu, care stăpânești în cer și împărățești pe pământ, și ai putere asupra celor de dedesubt! De aceea, din aceste trei părți ale pământului au venit înaintea Ta, pe Tabor, de pe pământ Apostolii, care, oameni vii fiind pășeau pe pământ și respirau aerul pământesc, din ceruri s-a înfățișat profetul Ilie, iar din iad, Moise, suflet gol fără de trup. Atunci, la Schimbarea Ta la Față, toți aceștia cinci împreună cântau, ca să arate că Tu ești Acela care i-ai unit , și că Tu ții în mâini și cerul, și pământul și cele mai de jos ale pământului”.
(Cuviosul Nicodim Aghioritul, Eortodromiul sau comentariul canoanelor asmatice la Sărbătorile Împărătești și în cinstea Maicii Domnului)
Ceea ce de altfel ne graieste si psalmul 138: “De mă voi sui în cer, Tu acolo ești. De mă voi coborî în iad, de față ești”
Ce nu ne spun nici Evangheliile, nici imnele liturgice e ca Moise ar fi fost viu cu trupul la evenimentul Schimbarii la Fata.