Citat:
În prealabil postat de bogdan81
Ma folosesc de prilej pentru a deschide o discutie pe tema interioritatii imparatiei.
Din punctul meu de vedere, aceasta idee ca imparatia lui Dumnezeu se afla in interiorul omului si aici trebuie cautata, ca trebuie cu alte cuvinte sa facem un pelerinaj interior spre a o gasi, e o idee cel putin dubioasa. Voi explica de ce folosindu-ma de un pasaj din fostul papa Benedict, cardinalul Joseph Ratzinger, probabil unul din cei mai mari teologi crestini ai secolului, fie ca ne place sau nu asta, ca ortodocsi. Insa e o autoritate greu de contrazis. Iata cum explica el (voi reda din amintire, cu cuvintele mele).
Versetul care sta la baza unei asemenea afirmatii este cel in care Mantuitorul spune :"Imparatia lui Dumnezeu este inlauntrul vostru". Expresia greceasca este "entos hymon estin". Ratzinger o traduce insa altfel: "Imparatia lui Dumnezeu este intre voi." El spune ca a existat o tendinta idealista pornita de la Origen de a interpreta aceasta ca pe o calatorie spre interior, uitand ca sunt multe alte pasaje in Evanghelii in care Mantuitorul afirma contrariul
"Voi, asadar, rai fiind...", spune Hristos in Matei 7:11. Sau "Nimeni nu este bun decat numai Dumnezeu" in Marcu 10.18. In alt loc se spune ca El stia ce este in om si asa mai departe. Ratzinger afirma in consecinta ca, desi pasajul e dificil de tradus, el nu sustine apologia interioritatii. Acest verset, spune Ratzinger, se refera la insusi Hristos care este "autobasilea". El este Imparatia in Persoana venita printre oameni. Spune Mantuitorul :"Iata a venit la voi Imparatia lui Dumnezeu". Din acest punct de vedere traducerea "Imparatia lui Dumnezeu este intre voi" este mai conforma cu mesajul evangheliei si mai coerenta cu ce ne spune Hristos, decat traducerea "in voi."
|
In interiorul carui om? Unul nebotezat, necuratat si neimpartasit sau unul imersat in harul Botezului, curatit si impartasit cu Trupul si Sangele Imparatului-care-e-desigur-Imparatia-in-Persoana?
Ca daca e nebotezat ori chiar botezat si impartasit dar alunga harul, poa’
sa-si contemple ad infinitum propria interioritate ca nu va gasi acolo nicio Imparatie de sus.
In schimb, despre cei ce se curatesc si impartasesc cu frica si cutremur si lacrimi, cu Trupul si Sangele Lui (trec peste toate detaliile legate de asceza si vrednicie nevrednica), ce motiv ai avea tu, ca orthodox, sa nu crezi cuvintele lui Hristos ca “cel ce mananca Trupul Meu si bea Sangele Meu ramane intru Mine si eu intru el”? Cu alte cuvinte, Imparatia ar fi inlauntru, fiindca unde e Imparatul, acolo e si Imparatia.
Nu zicem ca Euharistia e pregustarea Imparatiei? Cel ce mananca trupul Imparatului nu pregusta ori stravede asa, just a glimpse, inca de aici, harul, ambianta Imparatiei? Bine, evident, ca dar, cui si cand voieste Dumnezeu.
Tocmai ziceai ca Hristos e Imparatia in Persoana. Deci, unde e Imparatul, acolo e si Imparatia.
Citat:
În prealabil postat de bogdan81
Hristos este Imparatia in Persoana venita printre oameni
|
...da, si odata cu instituirea Botezului si Euharistiei, Hristos, Cel-ce-este-Imparatia-in-Persoana, se salasluieste si inlauntrul oamenilor, nu doar printre ei.
Epoca Hristosului istoric, a fost trecatoare. Dupa Pogorarea Sf. Duh, a inceput era Hristosului euharistic. Hristos ca "Imparatie-in-Persoana", cum ziceai.
Acuma, strict tehnic vorbind, am o curiozitate. De ce ar traduce Ratzinger sintagma greceasca "basileia Theou entos hymon estin" cu "imparatia cerurilor este intre voi"? De ce nu "inlauntrul vostru"? Ori macar cuprinzand ambele intelesuri? Strict lingvistic, morfologic ma intereseaza.
Eu una pot sa inteleg ambele variante simultan: Imparatul-fiind-Imparatia-in Persoana, e "in launtrul nostrum" de la botez dar si "intre noi", in sensul de comuniune euharistica a celor din Biserica (basileia).
Dar hai sa vedem ce zice un Lexicon Grecesc:
Thayer's Greek Lexicon
εντος adverb
entos en-tos': inside (adverb or noun) -- within.
entos: within, among
Original Word: ἐντός
Part of Speech: Adverb
Transliteration: entos
Phonetic Spelling: (en-tos')
Short Definition: within, inside, the inside
Definition: within, inside, the inside.
ἐντός, adverb ((from ἐν, opposed to ἐκτός),within, inside: with the genitive ἐντός ὑμῶν,within you, i. e. in the midst of you, Luke 17:21
________________________________________
υμων personal pronoun - second person genitive plural
humon hoo-mone': of (from or concerning) you -- ye, you, your (own, -selves).
________________________________________
εστιν verb - present indicative - third person singular
esti es-tee': he (she or it) is; also (with neuter plural) they are
Avem deci 3 elemente:
1. termenul
entos care poate fi adverb sau substantiv sau prepozitie si inseamna within, inside, the inside dar si in the midst (in, intre, inauntru, launtru, in mijlocul).
Adverbul "entos" e opusul lui "ektos" (ectopic = in exterior).
Tradus ca substantiv, versetul din Luca 17, 21 ar fi extrem de interesant: "Imparatia lui Dumnezeu este launtrul vostru /miezul /partea cea mai dinauntru a voastra". Adancul inimii i-as zice, locul salasluirii lui Hristos la botez.
ce mai avem
2.
pronumele personal pers. II plural,
caz genitiv -"imon" - care, atentie! in scriptura in original e in cazul genitiv (inlauntrul vostru, in mijlocul vostru), nu in cazul acuzativ (ca in varianta propusa de Ratzinger - "intre voi").
3.
verbul estin – verbul a fi la mod indicativ, present, pers. III, sg. - este
Acelasi termen “entos”, cu sensul de "parte dinauntru", apare si in Matei 23, 26: “Fariseule orb! Curăță întâi partea dinăuntru a paharului și a blidului, ca să fie curată și cea din afară!"
"Pharisaie, typhle, katharison
to entos tou potiriou".
Mai exact, "curata mai intai interiorul/launtrul paharului".
De retinut! Termenull "entos" (launtru, interior, inauntru) din Lc. 17, 21 si din Matei 23, 26 e opusul lui "ektos" (exterior, in exterior).
****
Sf. Efrem Sirul - "Împărăția lui Dumnezeu este înlăuntrul vostru. De aceea, dacă Fiul lui Dumnezeu este în tine, atunci și împărăția lui Dumnezeu este în tine, păcătosule! Iată că bogăția cerească este în tine dacă o dorești. Iată că împărăția lui Dumnezeu este în tine; intră în tine însuți, caută mai întâi cu osârdie și o vei găsi fără osteneală. Intră în tine, petreci în inima ta, căci acolo este Dumnezeu".